بازار سهام

رشد ناچیز شاخص کل

1

بورس تهران در روز شنبه، کار خود را در مرز 2 میلیون و 25هزار واحد به پایان برد تا هفته جدید را با اندکی افزایش در شاخص کل به نسبت روز معاملاتی ماقبل آغاز کرده باشد. در این میان شاخص هم‌وزن نیز که در پایان روز چهارشنبه، کاهش یافته بود و به حدود 682‌هزار واحد رسیده بود، در روز گذشته به تبع شاخص کل شاهد افزایش بود و عدد 686‌هزار واحد را ثبت کرد. این اتفاقات در حالی افتاده است  که در روز شنبه بازار سهام شاهد خروج پول به ارزش 102 میلیارد تومان بوده است که این سومین روز متوالی خروج پول است؛ و همچنین ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز به 3070 میلیارد تومان کاهش یافت که این میزان کمترین مقدار از 11 آذر سال گذشته است. برخی از تحلیلگران معتقدند که در هفته آینده اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد و روند گذشته همچنان ادامه خواهد یافت.

بازار سکه

تغییرات مردد قیمت سکه

2

در آغاز هفته، هر قطعه سکه امامی در محدوده قیمتی 28 میلیون و 600‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که در روز پنج‌شنبه نیز بازار سکه شاهد ریزش بود و بنابراین، شنبه دومین روز متوالی بود که سکه سقوط قیمت را تجربه کرد. این اتفاق در حالی افتاده است که از طرفی بهای جهانی طلا در بالاترین میزان خود از اواخر اردیبهشت ماه امسال قرار دارد و در مقابل قیمت دلار نیز، در این روز به میزان 1.66‌درصد کاهش یافته و در محدوده 50‌هزار و 300 تومان قرار گرفته است. در حال حاضر شاهد این مساله هستیم که تاثیرپذیری قیمت سکه از کانال دلار بیشتر از کانال قیمت جهانی طلاست، اما از آنجا که قیمت سکه امامی از نرخ جهانی طلا نیز تاثیر می‌پذیرد، این انتظار می‌رود که با توجه به شرایط طلا در بازارهای جهانی، در روزهای آتی شاهد نوساناتی صعودی در بازار سکه باشیم.

بازار طلای جهانی

هفته تماما صعودی طلا

3

دوشنبه هفته گذشته، که شروع روزهای معاملاتی بازارهای جهانی بود، بازار طلا کار خود را با حدود 12 دلار کاهش نسبت به پایان روز معاملاتی گذشته (جمعه ماقبل) و با قیمت 1920 دلار و 20 سنت به ازای هر اونس شروع کرد. این شروعی بود بر یک هفته معاملاتی تماما صعودی. به طوری که در هفته گذشته، طلا هر چند بعضی روزها اندک، اما به صورت مداوم شاهد افزایش قیمت بود و در روز جمعه، به بالاترین میزان قیمت خود طی هفته، یعنی 1981 دلار و 40 سنت به ازای هر اونس رسید که این مقدار بالاترین قیمت طلای جهانی، از اواخر اردیبهشت ماه سال 1402 است. این اتفاق در حالی افتاده است که در روزهای اخیر شاهد افزایش قابل‌توجه تقاضای طلا در پی تشدید تنش‌های اخیر در خاورمیانه بودیم و کارشناسان بازار معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش بهای طلا تا یک‌قدمی دو‌هزار دلار را، می‌توان در همین اتفاق جست‌و‌جو کرد.

بازار اوراق مسکن

یک‌قدمی تسه به 100‌هزار تومان

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران مورد مبادله قرار می‌گیرد، هفته معاملاتی خود را در روز شنبه با ثبت عدد 99‌هزار و 776 تومان آغاز کرد. این در حالی است که قیمت روز شنبه «تسه 0011» به نسبت روز معاملاتی ماقبل (چهارشنبه)، حدود 6500 تومان معادل با 0.6‌درصد افزایش یافت و مجددا در یک‌قدمی کانال 100‌هزار تومان قرار گرفت. به دنبال این افزایش قیمت در روز شنبه، گزارش مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس اعلام این مرکز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به 77 میلیون تومان در مترمربع رسیده که 79‌درصد نسبت به شهریور پارسال افزایش داشته است. از این رو برخی از فعالان حوزه مسکن بر این باور هستند که ملک و زمین می‌تواند همچنان به عنوان سرمایه‌گذاری پرسود به حساب آید. ولی در بازه زمانی بلندتر نسبت به گذشته.

بازار نفت

سقوط از پی اوج

5

در هفته معاملاتی اخیر در بازار جهانی (دوشنبه تا جمعه)، بازار نفت شاهد صعودهای متوالی بود. به طوری که نفت برنت در روز دوشنبه کار خود را با قیمت 89 دلار و 65 سنت به ازای هر بشکه شروع کرد که این شروع روند افزایشی نفت خام برنت بود که تا روز پنج‌شنبه، با ثبت عدد 92 دلار و 38 سنت به ازای هر بشکه ادامه داشت. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز از این قاعده مستثنی نبود و روند صعودی خود را در روز دوشنبه و با قیمت 86 دلار و 66 سنت شروع کرد و در روز پنج‌شنبه به بالاترین قیمت هفته اخیر خود، یعنی 89 دلار و 37 سنت به ازای هر بشکه رسید. اما نفت برنت و نفت WTI، هردو در آخرین روز معاملاتی هفته، یعنی جمعه، شاهد سقوط قیمت بودند. به طوری که بهای نفت برنت به 92 دلار و 16 سنت و بهای نفت WTI به 88 دلار و 8 سنت سقوط کردند.