بازار سهام

شاخص کل در مرز ۲ میلیون واحد

1

در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با بیش از 21 هزار واحد کاهش ارتفاع در مرز 2 میلیون واحد قرار گرفت. این دومین روز معاملاتی در این هفته است که این شاخص سقوط کرده است. شاخص هم‌وزن نیز که به جهاتی وضعیت بازار را دقیق‌تر از شاخص کل ترسیم می‌کند، با بیش از 9700 واحد کاهش در محدوده 676 هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که در این روز بازار سهام شاهد خروج پول به ارزش 408 میلیارد تومان بوده است که این ششمین روز متوالی خروج پول است. همچنین ارزش معاملات خرد نیز به نسبت روز ماقبل افزایش یافت و در محدوده 4323 میلیارد تومان قرار گرفت. علاوه بر آن در پایان ساعات معاملاتی این روز نیز 84 درصد نماد‌ها منفی بودند. برخی از تحلیلگران معتقدند که وضعیت بازار سهام در حال حاضر تحت‌تاثیر متغیرهای داخلی نیست و وضعیت آن به  بحران خاورمیانه گره خورده است.

بازار سکه

آرامش در بازار سکه

2

در روز سه‌شنبه، هر قطعه سکه امامی با کاهش بسیار اندکی به نسبت روز ماقبل، در محدوده 28 میلیون و 780 هزار تومان قرار گرفت. پس از قرارگرفتن سکه در کانال29میلیونی در26مهرماه،  سه‌شنبه پنجمین روز متوالی است که سکه مجددا در کانال 28 میلیونی نوسان کرده است. این اتفاق در حالی افتاده است که از طرفی قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش رو‌به‌رو بوده و در پایین‌ترین مقدار خود از روز پنج‌شنبه قرار گرفته، و از طرف دیگر دلار نیز به نسبت روز ماقبل اندکی کاهش یافت و در محدوده 50 هزار و 600 تومان قرار گرفت. به این ترتیب دو متغیر مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه در این روز کاهش یافتند و سکه نیز به تبع آنها کاهش یافت. برخی کارشناسان معتقدند که اگر در روزهای آینده مجددا قیمت سکه وارد مرز 29 میلیون شود، احتمال صعودی شدن تا نیمه این کانال وجود خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

سقوط 6 دلاری طلا

3

در روز جمعه گذشته، که آخرین روز معاملاتی در بازارهای جهانی است، طلا کار خود را در قیمت 1981 دلار و 40 سنت به پایان برده بود. اما در شروع هفته معاملاتی جدید(دوشنبه)، طلای جهانی شاهد کاهش قیمت بود، به طوری که این روند کاهشی تا روز سه‌شنبه همچنان ادامه داشت و در این روز، طلا در محدوده قیمتی 1967 دلار به ازای هر اونس مورد داد و ستد قرار گرفت که این میزان به نسبت روز ماقبل، حدود 6 دلار کمتر است. در روزهای گذشته تقاضای کوتاه‌مدت برای طلا همچنان در حال افزایش بود که این مساله منجر به صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی شده بود. اما در روز سه‌شنبه در حالی طلا در محدوده 1967 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت که به دنبال اخبار منتشرشده مبنی بر دخالت‌های بشر‌دوستانه جامعه جهانی برای آزادی اسرای جنگی و تعدیل تنش‌ها، معامله‌گران منتظر تحول در وضعیت جنگ خاورمیانه و بهبود وضعیت بودند.

بازار اوراق مسکن

رکود در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن، که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران مورد مبادله قرار می‌گیرد، در روز سه‌شنبه کار خود را با ثبت قیمت پایانی 98 هزار و 365 تومان به پایان برد. این قیمت در روز گذشته در محدوده 96 هزار و 328 تومان قرار داشت، که به معنی افزایش قیمت «تسه 0011» به مقدار 2037 تومان معادل با 2.11 درصد در این روز است. پس از خروج از کانال 100 هزار تومانی، این پنجمین روز متوالی است که اوراق تسهیلات بانک مسکن در کانال 90 هزار تومانی نوسان کرده است. تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که در حالی که طبق گزارش مرکز آمار، قیمت‌ها به نسبت سال گذشته به‌میزان قابل توجهی افزایش داشته‌اند، به طور موازی شمار خرید و فروش مسکن نیز، پایین بوده است که این مساله نشانگر رکود در این بازار است. همچنین این بحران حل نخواهد شد، مگر اینکه قدم‌هایی برای حل مشکلات زیرساختی این حوزه، که سال‌ها است با آن درگیریم، برداشته شود.

بازار نفت

هفته پر‌نوسان

5

نفت برنت در روز سه‌شنبه، با اندکی افزایش قیمت در محدوده 90 دلار و 10 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. در دومین روز معاملاتی بازارهای جهانی، نفت برنت در حالی به این قیمت رسید که دو روز معاملاتی ماقبل را کاهش قیمت داشت و به کانال 80 دلاری نیز سقوط کرده بود. وضعیت نفت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) نیز چنین بود. در روز سه‌شنبه نفت WTI، پس از دو روز متوالی کاهش قیمت، با صعودی اندک در محدوده قیمتی 85 دلار و 73 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. کارشناسان بازار بر این باورند که بازار نفت در این هفته ممکن است نوسانات شدیدی را تجربه کند، زیرا ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا جنگ در خاورمیانه را با کمک‌های بشر‌دوستانه و مذاکره برای آزادی اسرای جنگی، به وضعیت با‌ثبات‌تری برسانند و به دنبال این اخبار، احساسات معامله‌گران نسبت به بازار نیز در حال تغییر است.