بازار سهام

برگشت بازار از مرز ۲ میلیونی

1

در روز چهارشنبه، بورس تهران در حالی کار خود را به پایان برد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با حدود 1896واحد افزایش، عدد 2 میلیون و 2‌هزار و 74 واحد را به ثبت رساند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک 581واحدی در محدوده 676‌هزار و 727 واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که در روز چهارشنبه بازار سهام شاهد خروج پول به میزان 255 میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز از کانال 4‌هزار میلیارد تومان خارج شد و به 3256 میلیارد تومان رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه شاخص کل در مرز 2میلیون واحد قرار گرفته است، اما چون بازارسازان می‌دانند که در صورت از دست رفتن این مرز حمایتی، بازار موج‌های فروش تازه‌ای به خود خواهد دید و حمایت از بازار و تثبیت روند حرکتی سهام دشوار خواهد شد، به احتمال زیاد بعید است که مرز 2 میلیون واحد شکسته شود.

بازار سکه

ورود به کانال 29 میلیونی

2

در روز چهارشنبه، هر قطعه سکه امامی با 410‌هزار تومان افزایش، در محدوده قیمتی 29 میلیون و 190‌هزار تومان قرار گرفت. این اتفاق در حالی افتاد که از شروع هفته تا روز سه‌شنبه، بازار سکه از ثبات نسبی برخوردار بود و نوسان محدودی داشت. اما در روز چهارشنبه، به دنبال افزایش قیمت طلای جهانی تا محدوده  1982دلار و همچنین افزایش نرخ دلار تا حدود 50‌هزار و 900تومان، بازار سکه نیز که تابعی از قیمت این دو متغیر است، شاهد جهش قیمتی بود و پس از 6  روز مجددا وارد کانال 29میلیون تومانی شد. نادر بذر‌افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با بیان این مساله که در حال حاضر در بازار داخلی تقاضا پایین است، پیش‌بینی کرد که اگر اتفاقی در بازارهای جهانی رخ ندهد و نیز نرخ دلار در کشور تغییر شدیدی پیدا نکند، نهایتا شاهد تغییرات 1تا 3 درصدی در این بازار تا آخر هفته خواهیم بود.

بازار طلای جهانی

رشد قیمت طلا

3

در روز چهارشنبه، پس از دو روز متوالی سقوط قیمت، این روند شکسته شد و قیمت طلای جهانی افزایش یافت و تا ساعت 19 به وقت تهران در محدوده 1982 دلار به ازای هر اونس مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به نوسان قیمت طلا در این هفته، به‌نظر می‌رسد که تقاضای شدت گرفته در اثر جنگ برای این فلز گرانبها کمی به سمت ثبات حرکت کند. برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار معتقدند که این ثبات نسبی تقاضا برای طلا، که «پناهگاه‌امن» سرمایه‌گذاران در شرایط بحران شده بود، از پی برخی نشانه‌ها مبنی بر تنش‌زدایی در درگیری میان حماس و اسرائیل اتفاق افتاده است؛ چرا که اسرائیل در این هفته یک حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده به غزه را به تعویق انداخت. همچنین انتظار می‌رود که در روزهای آینده در صورت ثبات شرایط خاورمیانه، قیمت طلا همچنان ثبات نسبی خود را حفظ کند و نوسان اندکی داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

همراهی بانک‌ها برای تولید مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته با رشد قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن که با نماد «تسه 0011» مورد مبادله قرار می‌گیرد، در روز چهارشنبه با افزایش 0.36‌درصد معادل بیش از 300تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 98‌هزار و 723تومان خاتمه داد. با توجه به میزان پیشرفت طرح نهضت ملی و شرایط حاکم بر آن و مشکلات پیرامون آن، گفته می‌شود که بنا به دستور رئیس‌جمهور، عاملین عدم‌پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن معرفی می‌‌‌شوند، بنابراین بانک‌ها مکلفند با این طرح همراهی کنند. همچنین کارشناسان بیان می‌کنند همه بانک‌ها در جلسات می‌گویند مشکلی نداریم اما در اجرا کوتاهی می‌کنند. به این ترتیب بانک‌هایی که اهمال‌کاری می‌کنند باید گزارش شوند، چراکه باید پیگیر طرح نهضت ملی باشند و مشکلات آن را رفع کنند.

بازار نفت

نوسانات محدود نزولی

5

در حالی که در آخرین دقایق روز سه‌شنبه، قیمت نفت خام برنت به 88 دلار و 7 سنت رسیده بود، در روز چهارشنبه بهای جهانی این نفت با افت و خیز زیادی همراه بود و در محدوده قیمتی 88 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. اما بیشتر تغییرات با تمایلات نزولی همراه بود، تا روند نزولی آن برای چهارمین روز متوالی ادامه پیدا کند. وضعیت برای نفت WTI نیز چنین بود. در حالی که در سه روز معاملاتی گذشته قیمت این نفت کاهشی بود، در روز چهارشنبه هم این روند ادامه یافت و با کاهشی اندک در محدوده قیمتی 83 دلار مبادله شد. در گزارش «اداره اطلاعات انرژی آمریکا»، پیش‌بینی شده است که به دنبال افت داوطلبانه عرضه نفت از سوی عربستان سعودی، سطح ذخیره‌سازی جهانی نفت خام با کاهش محسوسی روبه‌رو خواهد شد و در همین راستا، عرضه جهانی نفت کمتر از تقاضا خواهد شد که این مساله قیمت جهانی نفت را افزایش خواهد داد.