بازار سهام

خروج شاخص از کانال ۲ میلیونی

1

روز شنبه، بورس اوراق بهادار تهران در حالی کار خود را شروع کرد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با بیش از 50‌هزار واحد ریزش، در پایان ساعات معاملاتی در محدوده یک میلیون و 951‌هزار واحد قرار گرفت و 97‌درصد نمادها نیز منفی شدند. این اتفاق در حالی افتاد که در هفته ماقبل شاخص کل تا مرز 2 میلیون واحد رفته بود و عده زیادی از کارشناسان بازار سقوط شاخص به زیر 2 میلیون واحد را بعید می‌دانستند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با بیش از 23‌هزار واحد کاهش، در محدوده 653‌هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که در این روز بازار سهام شاهد خروج پول به میزان 1073 میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز به 4285 میلیارد تومان رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که بازار برای‌ گذار از شرایط فعلی نیازمند مشوق‌ها و تصمیمات مهم اقتصادی است و باید به تحریک تقاضا در کنار کنترل عرضه توجه شود.

بازار سکه

سکه در یک‌قدمی 30 میلیون

2

روز شنبه، هر قطعه سکه امامی با 490‌هزار تومان افزایش، در محدوده قیمتی 29 میلیون و 980‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این در حالی است که پس از یک کاهش قیمت بسیار اندک در روز سه‌شنبه(2 آبان)، روز شنبه سومین روز متوالی بود که قیمت سکه روند افزایشی خود را حفظ کرد و در مرز 30 میلیون تومان قرار گرفت. قیمت ثبت شده در روز شنبه، بالاترین قیمت سکه امامی از 18 مهر 1402 است. این اتفاق در حالی افتاده است که در بازارهای جهانی قیمت طلا با افزایشی کم‌سابقه مواجه شد و به بالاترین ارزش خود از 26 اردیبهشت امسال رسید، و همچنین نرخ دلار نیز که مهم‌ترین متغیر تاثیر‌گذار بر قیمت سکه است، افزایش یافت و به محدوده 51‌هزار و 850 تومان صعود کرد. برخی از کارشناسان بازار معتقدند که به دلیل بحران‌ها و شرایط متغیری که در منطقه در جریان است، پیش‌بینی دقیق این بازار نیز ممکن نیست.

بازار طلای جهانی

2‌هزار دلاری شدن طلا

3

دوشنبه هفته گذشته، که شروع هفته معاملاتی بازارهای جهانی بود، طلا کار خود را با کاهشی در حدود 9 دلار، نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل(جمعه) آغاز کرد و در محدوده قیمتی 1972 دلار و 85 سنت به ازای هر اونس قرار گرفت. این کاهش قیمت هرچند که اندک بود، اما تا روز سه‌شنبه ادامه داشت. از روز چهارشنبه روند صعودی قیمت جهانی طلا آغاز شد و این روند تا  آخرین روز معاملاتی هفته، یعنی جمعه همچنان ادامه داشت. به طوری که در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، قیمت طلا به ترتیب 2 دلار و 87 سنت، 10 دلار و 87 سنت و 21 دلار و 66 سنت افزایش یافت. به این ترتیب در روز جمعه قیمت طلا از کانال قیمتی 1900 دلاری خارج شد و در پایان این روز در قیمت 2006 دلار و 37 سنت به ازای هر اونس مورد داد و ستد قرار گرفت و بالاترین قیمت خود را از 26 اردیبهشت 1402 تا به امروز به ثبت رساند.

بازار اوراق مسکن

رشد نهضت ملی مسکن و رفع تقاضا

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران با نماد «تسه 0011» مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، در اولین روز معاملاتی هفته کار خود را با افزایش قیمت اندک شروع کرد. به طوری که در روز شنبه، اوراق تسهیلات بانک مسکن با بیش از 300 تومان افزایش معادل با 0.36 درصد، در محدوده قیمتی 99‌هزار و 76 تومان مورد مبادله قرار گرفت. پس از خروج «تسه 0011» از کانال 100‌هزار تومانی در 7 روز معاملاتی گذشته، این سومین روزی است که قیمت این اوراق مجددا در محدوده 99‌هزار تومان و در مرز 100‌هزار تومانی شدن قرار گرفته است. در راستای اخبار مربوط به پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن، حسین جنتی، مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران، در آخرین اظهارات خود بیان کرده است که در 3500 واحد این پروژه، پیشرفت 70 درصدی حاصل شده است که از این میزان حدود 2‌هزار واحد آن در دهه فجر تکمیل شده و به متقاضیان آن تحویل داده خواهد شد.

بازار نفت

هفته پر‌نوسان بازار نفت

5

در هفته معاملاتی اخیر، نفت خام برنت در روز اول با کاهش قیمت و قرار گرفتن در محدوده 89 دلار و 83 سنت کار خود را شروع کرد و در روز آخر، با افزایش قیمت و قرار گرفتن در محدوده قیمتی 90 دلار و 48 سنت به کار خود پایان داد. وضعیت برای نفت WTI نیز چنین بود. به طوری که قیمت آن در روز دوشنبه با کاهش مواجه شد و در محدوده 85 دلار و 49 سنت قرار گرفت و در روز جمعه کار خود را با افزایش قیمت و ثبت قیمت پایانی 85 دلار و 54 سنت به پایان برد. در هفته‌ای که گذشت نفت خام برنت و نفت WTI، دو روز مثبت و سه روز منفی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. کارشناسان بازار معتقدند که از شروع جنگ خاورمیانه تا به امروز، همچنان اصلی‌ترین متغیر تاثیرگذار بر قیمت نفت و صعود و فرودهای قیمتی هفته اخیر، اتفاقات مربوط به این تنش‌هاست.