بازار سهام

تغییرات اندک شاخص‌ها

1

روز سه‌شنبه، بورس اوراق بهادار تهران شاهد ثباتی نسبی بود و در حالی در این روز به کار خود پایان داد که شاخص کل کاهش بسیار اندکی معادل با 209 واحد داشت و در محدوده یک میلیون و 981 هزار و 204 واحد قرار گرفت. شاخص هموزن نیز تغییرات چندانی نسبت به ‌روز دوشنبه نداشت و با 118 واحد افزایش، در محدوده 617 هزار و 213 واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ داد که بازار سهام در این روز، پس از ورود پول در روز ماقبل، مجددا شاهد خروج پول به ارزش 365 میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز در محدوده 3045 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار به دلیل تزریق اخبار جنگ، در بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی کامل به سر می‌برد و گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها که بعضا فراتر از انتظار نیز بودند، تاثیر چندانی بر بازار نگذاشتند.

بازار سکه

افزایش محدود قیمت سکه

2

قیمت هر قطعه سکه امامی در روز سه‌شنبه، با حدود 190 هزار تومان افزایش در محدوده قیمتی 29 میلیون و 290 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در حالی به ثبت رسید که در دو روز ماقبل، ارزش سکه در حال کاهش بود و از 29 میلیون و 980 هزار تومان در روز شنبه، به 29 میلیون و 100 هزار تومان در روز یکشنبه رسید. افزایش قیمت اندک سکه در روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که در این روز نرخ دلار(51 هزار و 500 تومان) و قیمت طلای جهانی(1997 دلار)، به عنوان دو متغیر موثر بر قیمت سکه، هر دو صعودی بودند. تحلیلگران معتقدند حال که سکه مرز مقاومتی 29 میلیون و 500 هزار تومان را پیش روی خود دارد و در مقابل مرز 29 میلیون تومان هم برای سکه‌بازان اهمیت بسزایی دارد، اگر نرخ دلار روند کاهشی به خود بگیرد جو فروش در بازار سکه سنگین‌تر خواهد شد.

بازار طلای جهانی

تمایلات صعودی طلا

3

طلای جهانی  که در پایان ساعات معاملاتی روز دوشنبه، با بیش از 10 دلار کاهش بها به قیمت 1996 دلار و 10 سنت به ازای هر اونس رسیده بود، سه‌شنبه در حالی کار خود را شروع کردکه به نسبت روز ماقبل افزایشی حدود 2 دلار داشت و در محدوده قیمتی 1997 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت تا قیمت این فلز گرانبها در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک حال حاضر خاورمیانه و همچنین نشست‌های آتی بانک مرکزی، همچنان به طور نسبی شرایط پر‌نوسانی داشته باشد. تحلیلگران معتقدند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران چشم انتظار جلسات برنامه‌ریزی‌شده بانک مرکزی در این هفته و به‌خصوص سیاست‌های احتمالی فدرال رزرو هستند و معاملات خود را در درجه اول طبق چشم‌اندازی که از نتیجه این جلسات دارند و پس از آن، بر اساس شرایط و اخبار مربوط به جنگ میان اسرائیل و حماس تنظیم می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه» به کانال 100 هزار تومانی

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه در حالی در ساعات پایانی معاملاتی به کار خود پایان داد که قیمت هر برگ از این اوراق با بیش از 2700 تومان افزایش معادل با 2.72 درصد، در محدوده قیمتی 101 هزار و 881 تومان قرار گرفت. «تسه 0011» روز سه‌شنبه در حالی مجددا وارد کانال 100 هزار تومانی شد که 9 روز معاملاتی ماقبل را در کانال 90 هزار تومان نوسان کرده بود. برخی از کارشناسان حوزه مسکن بر این باور هستند که سریال متاثر‌کننده رکوردزنی‌‌‌‌های پی‌‌‌در‌پی تورمی در بازار اجاره واحدهای مسکونی به ویژه در کلان‌شهرها، شرایط را برای مستاجرها در این بازار سخت‌‌‌تر از قبل کرده و از سوی دیگر صدای هشدار اقدام برای کنترل وضعیت موجود را از این بازار برای سیاستگذار مسکن به صدا درآورده است.

بازار نفت

جزر و مد قیمتی در بازار نفت

5

روز سه‌شنبه که دومین روز معاملاتی بازارهای جهانی است، نفت خام برنت کار خود را با افزایش بها و قرار گرفتن در محدوده قیمتی 88 دلار به ازای هر بشکه شروع کرد. این اتفاق در حالی افتاد که در پایان روز معاملاتی ماقبل، قیمت هر بشکه نفت برنت به 87 دلار و 45 سنت سقوط کرده بود. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت(WTI) نیز در این روز در حالی کار خود را شروع کرد که نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل اندکی افزایش قیمت داشت و در محدوده قیمتی 82 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درخواست‌ها برای توقف جنگ در جهت کاهش بحران‌های انسانی را به دنبال حمله نیروهای اسرائیلی به حماس رد کرد و به این ترتیب نگرانی‌ها را مجددا در مورد بحران‌های مربوط به عرضه نفت و خطر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه برانگیخت.