بازار سهام

تداوم ریزش‌ها

در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته، بورس اوراق بهادار تهران در حالی کار خود را به پایان برد که شاخص کل برای دومین روز متوالی شاهد سقوط بود و با بیش از ۱۰‌هزار واحد کاهش ارتفاع، در محدوده یک میلیون و ۹۷۰‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز شاهد روند نزولی بود و با حدود ۱۰‌هزار واحد سقوط، در محدوده ۶۶۰‌هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ داد که بورس تهران در این روز شاهد خروج پول به میزان ۷۱۸ میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز به ۳۴۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر پول در بازار وجود ندارد و دورنمای بازار مثبت نیست و کاملا دچار حباب منفی شده و این حباب همواره در حال بزرگ شدن است. شاید فروکش کردن جنگ محرکی باشد برای خروج بورس از این وضعیت.

15-01

 

بازار سکه

احتمال افزایش تقاضای سکه

قیمت هر قطعه سکه امامی در روز چهارشنبه، با حدود 190‌هزار تومان افزایش نسبت به‌روز ماقبل، در محدوده 29 میلیون و 480‌هزار تومان قرار گرفت. این افزایش قیمت در ادامه افزایش‌های روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و سکه بالاترین ارزش خود را از روز یکشنبه به ثبت رساند. افزایش قیمت اندک سکه در این روز در حالی رخ داد که نرخ دلار در حدود 51‌هزار و 500 تومان، مانند روز سه‌شنبه، ثابت ماند ولی قیمت طلای جهانی رو به کاهش بود. به این ترتیب سکه در این روز حرکتی هم جهت با افزایش قیمت طلای جهانی نداشت. در حالی که تقاضا در بازار سکه همچنان پایین است، برخی تحلیلگران و فعالان این بازار معتقدند که در صورت تداوم سیگنال‌های منفی در خصوص جنگ خاورمیانه و افزایش قیمت دلار، ممکن است که تقاضا در بازار سکه هم افزایش بیابد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

ادامه روند نزولی

طلای جهانی که در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه با بیش از 12 دلار سقوط، قیمت 1983 دلار و 88 سنت به ازای هر اونس را به ثبت رساند، روز چهارشنبه در حالی کار خود را آغاز کرد که قیمت این فلز گران‌بها در حال سقوط بود. در ادامه روز این روند نزولی البته با نوساناتی ادامه یافت و طلای جهانی تا ساعت 20 به وقت تهران، در محدوده قیمتی 1978 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت.  در دو روز گذشته قیمت طلا همواره در حال نوسانات نزولی بود. کارشناسان معتقدند که در ابتدای روز، معامله‌گران طلا قیمت‌گذاری آینده خود را بر اساس کاهش نگرانی در مورد جنگ اخیر خاورمیانه انجام می‌دادند، اما در ادامه روز باز هم قیمت اونس طلا با کاهش مواجه شد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

تمایلات افزایشی «تسه»

در پایان ساعات معاملاتی روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی در بازار داخلی است، «تسه 0011» با افزایش قیمت به کار خود پایان داد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، با بیش از 1000 تومان افزایش قیمت به ازای هر برگ از این اوراق معادل با 0.99 درصد، قیمت پایانی 102‌هزار و 803 تومان را به ثبت رساند تا «تسه 0011» برای دومین روز متوالی در کانال 100‌هزار تومان باقی بماند. فعالان بازار اجاره مسکن تهران می‌گویند در حالی که انتظار می‌رفت با شروع پاییز شرایط برای مستاجرها بهتر شود، اما شرایط این بازار همچنان ملتهب است و این التهاب در مناطق جنوبی تهران، به دلیل کمتر بودن سطح درآمد خانوارهای مستاجر ساکن در این محله‌ها بیشتر است و این افراد همواره در مقابل تورم اجاره آسیب‌پذیرتر هستند.

15-04

 

بازار نفت

نوسانات صعودی نفت

روز سه‌شنبه، مبادلات در بازار نفت در حالی شروع شد که قیمت نفت تمایلات صعودی از خود نشان می‌داد. به طوری که در ساعات ابتدایی این روز، نفت خام برنت کار خود را با افزایشی بیش از 1 دلار شروع کرد و در محدوده قیمتی 88 دلار و 64 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. وضعیت برای نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز یکسان بود. نفت WTI هم در این روز کار خود را با بیش از 1 دلار افزایش قیمت به نسبت روز ماقبل آغاز کرد و در محدوده قیمتی 82 دلار و 68 سنت مبادله شد. در حالی که بازار‌های جهانی چشم انتظار تصمیمات بانک مرکزی هستند و آینده جنگ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بانک جهانی اعلام کرد که در صورت افزایش تنش‌ها به صورتی که به مناطق دیگری نیز سرایت کند، قیمت نفت تا 75‌درصد ممکن است افزایش بیابد.

15-05