بازار داخلی

سقوط ۲۴ درصدی ارزش معاملات

آخرین روز معاملاتی هفته در بازار سهام در حالی به انتها رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز حدود ۱۶۳۰ واحد کاهش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۲۱۰‌هزار واحد به کار خود در این هفته پایان داد. همچنین شاخص هم‌وزن بورس نیز هم‌جهت با شاخص کل، کاهشی به مقدار ۱۵۳۴ واحد را تجربه کرد و به محدوده ۷۶۱‌هزار واحد سقوط کرد.

به علاوه شاخص کل فرابورس نیز با حدود ۶۰ واحد ریزش در محدوده ۲۶‌هزار و ۵۸۰ واحد قرار گرفت تا به این ترتیب سه شاخص اصلی بازار سهام در این روز همگی نزولی باشند. توجه به اطلاعات منتشر شده مربوط به بازار سهام در این روز نشان می‌دهد که نمادهای «تاپیکو»، «فولاد» و «حکشتی» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «فارس»، «بفجر» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر روند این روز بازار سهام داشتند.

علاوه بر آن نمادهای «وملی»، «غدشت» و «آباد» به ترتیب شاهد بیشترین کاهش قیمت در آخرین روز معاملاتی هفته بودند. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۳۷۱ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۸۴۲ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که اثر اخبار مثبت مرتبط با تجدید ارزیابی‌ها تمام شده است و اکنون سهامداران منتظر اخبار قطعی هستند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را مرتبط با این اخبار انجام دهند. همچنین به نظر می‌رسد تا زمانی که الزام به تجدید ارزیابی همه شرکت‌ها صورت نگیرد، تاثیر مثبت ادامه‌داری در بازار سهام از این کانال اتفاق نخواهد افتاد. البته لازم به ذکر است که به دلیل منافعی که در انجام ندادن این کار برای مدیران و شرکت‌های هلدینگ و سهامداران عمده وجود دارد، در رخ دادن  این مساله شائبه‌هایی وجود دارد.

همچنین در این روز شاهد سقوط دلار به زیر کانال ۵۰‌هزار تومان بودیم. به طوری که در روز چهارشنبه نرخ دلار ۰.۵۰‌درصد نسبت به‌روز ماقبل کاهش یافت و در محدوده۴۹‌هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. به این ترتیب برای اولین بار پس از ۱۳ مهر ۱۴۰۲ نرخ این ارز از کانال ۵۰‌هزار تومان سقوط کرد.

به این ترتیب قیمت سکه نیز، که بیش از هر عاملی از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد، در این روز اندکی کاهش یافت و در مرز ۲۹ میلیون تومان تا لحظه تنظیم این گزارش مورد خرید و فروش قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار طلا و سکه معتقدند که قیمت سکه نهایتا ۱۰‌درصد دیگر می‌تواند سقوط کند، چرا که عامل اثرگذار دیگری به نام تورم وجود دارد که چون تغییر خاصی نکرده است، بنابراین نمی‌توان انتظار کاهش شدید در این بازار را داشت.

بازار خارجی

رفع نگرانی‌ها در بازار نفت

معاملات روز چهارشنبه در بازارهای جهانی در حالی آغاز شدند که در ساعات ابتدایی این روز قیمت نفت با افزایش، و قیمت طلای جهانی با کاهش مواجه شد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت و نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» به ترتیب با ۸۵ و ۹۱ سنت افزایش، در محدوده قیمتی ۸۰ دلار و ۱۵ سنت و ۷۴ دلار و ۹۲ سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفتند. به این ترتیب نفت‌های یاد شده در بالاترین ارزش خود از تاریخ ۱۰ آذر ۱۴۰۲ قرار گرفتند. در پی حمله روزهای اخیر حوثی‌ها به چند کشتی حامل نفت در دریای سرخ، روز چهارشنبه دولت یونان به کشتی‌های تجاری که در دریای سرخ و خلیج عدن حرکت می‌کنند توصیه کرد تا از عبور از آب‌های یمن اجتناب کنند. این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که مالکان یونانی کشتی‌ها، حدود ۲۰‌درصد از کشتی‌های تجاری جهان را از نظر ظرفیت حمل کنترل می‌کنند. همچنین در ادامه این اتفاقات روز سه‌شنبه واشنگتن یک گروه ویژه برای حفاظت از حمل‌ونقل تجاری در این منطقه مستقر کرده است.

این در حالی است که قیمت طلای جهانی که در پایان ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه تا ۲۰۴۰ دلار صعود کرده بود، در این روز حدود ۷ دلار معادل با ۰.۳۳‌درصد کاهش یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش در محدوده ۲۰۳۳ دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که اظهارنظرات اخیر برخی از مقامات فدرال رزرو باعث شد پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص روند آینده نرخ بهره به هم بریزد و به این ترتیب بازار این فلز گرانبها وارد سردرگمی شود.

1 copy

2 copy

3 copy

4 copy