یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. شاخص بورس بی رمق است

در اولین روز هفته، شاخص کل افت بسیار ملایم ۶۴ واحدی (معادل ۰۸/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۶ هزار و ۷۰۴ واحد رسید. گرچه حجم و ارزش معاملات در محدوده نسبتا مناسبی به سر می‌برد، اما شاخص توانایی تغییرات زیادی را ندارد. شاید تصمیم‌گیری در خصوص نرخ‌گذاری خودروها یا بازگشایی نماد «فارس» بتواند کمی شاخص را تحت تاثیر قرار دهد. اما به‌طور کلی با توجه به کف حمایتی مناسب شاخص کل در محدوده ۷۶ هزار واحدی، احتمال تغییرات شدید آن در روزهای آتی پایین است.



افت ملایم قیمت دلار

قیمت دلار در اولین روز معاملاتی هفته، افت ملایمی را تجربه کرد و در قیمت ۳ هزار و ۲۷۵ تومان معامله شد. علت این امر، سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعادل در بازار ارز است. همچنین، گزارش مثبت آمانو، رئیس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند منجر به کاهش ملایم قیمت دلار شود. در این رابطه، رفع مشکلات خوراک گازی شرکت‌های پتروشیمی و بهبود وضعیت صادرات آنها می‌تواند عرضه دلار را در بازار تقویت کند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار در همین محدوده قیمتی حرکت کند.



سکه تحت تاثیر دلار

روز گذشته، سکه با ۴ هزار تومان کاهش نسبت به انتهای هفته گذشته به قیمت ۹۸۶ هزار تومان معامله شد. علت این افت ملایم را می‌توان کاهش نسبی قیمت دلار در بازار داخلی عنوان کرد. به این ترتیب، سکه توانست از ابتدای سال رشد ۵/۳ درصدی را تجربه کند. با توجه به تعطیلی بازار جهانی طلا در شنبه و یکشنبه، انتظار می‌رود قیمت سکه تحت تاثیر مستقیم دلار تغییر کند. بنابراین، با توجه به روند متعادل دلار، قیمت سکه نیز نباید نوسان چشم‌گیری را تجربه کند.


اونس در انتظار انتخابات اوکراین

اونس جهانی در پایان هفته معاملاتی، تغییر بسیار ناچیز هفتگی را معادل ۲/۰ دلار تجربه کرد و با قیمت ۹/۱۲۹۲ دلار معامله شد. اخبار متفاوت از جمله بهبود آمار اقتصادی آمریکا، ادامه ناآرامی‌ها در اوکراین و سهولت واردات طلا در هند چنین شرایطی را برای این فلز زرد رقم زده است. کارشناسان معتقدند معامله‌گران در این بازار، منتظر نتیجه انتخابات اوکراین در روز جاری هستند تا شاید بتواند محدوده‌ای (۱۲۸۰ تا ۱۳۱۵ دلار) که طلای جهانی طی چند ماه اخیر در آن قرار دارد را بشکافد و فراتر یا پایین‌تر از آن معامله شود.



توقف مسیر صعودی «تسه»

طی معاملات روز گذشته، قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) افت ملایم ۶/۰ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۸۴ هزار و ۴۸۴ تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال ۸۵/۳۳ درصد بازدهی را عاید سهامداران خود کرد. گرچه قیمت آخرین معامله این اوراق، کمی بالاتر از قیمت پایانی روز گذشته بود، اما صف‌های خرید قدرتمند دیروز، کمتر از قیمت فعلی هستند که احتمال افت قیمتی در روز جاری را تقویت می‌کنند.



تداوم رشد قیمت نفت

نفت طی هفته گذشته توانست با رشد ۳/۲ درصدی مواجه شود و به قیمت ۳۵/۱۰۴ دلار برسد. همان‌طور که پیشتر اشاره شده بود، علت افزایش قیمت نفت آمریکا، کاهش عرضه است؛ به عبارت دقیق‌تر، عرضه کوشینگ، بزرگ‌ترین محل ذخیره نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح عملیاتی خود نزدیک شده است. به گزارش بلومبرگ، این عرضه ۴۴ درصد از چهارم بهمن سال ۹۲ (۲۴ ژانویه ۲۰۱۴) کاهش یافته است. همچنین، افزایش خشونت‌ها در اوکراین در آستانه انتخابات (امروز، ۲۵ ماه مه) و ادامه درگیری‌های داخلی لیبی عاملی دیگر جهت افزایش قیمت این کالا به شمار می‌آید.