یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شکست کف حمایتی قدرتمند شاخص کل
در آغاز معاملات این هفته، شاخص کل افت 588 واحدی (معادل 8/0 درصد) را تجربه کرد و به 71 هزار و 662 واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل بورس کف حمایتی 72 هزار واحدی را که تاکنون بسیار قدرتمند ظاهر شده بود شکست. در این شرایط شاخص کل تنها 62 واحد تا رکود رسمی (20 درصد افت از نقطه اوج) فاصله دارد. این در شرایطی بود که عرضه اوراق تبعی نیز طی روز گذشته انجام شد؛ اوراق مزبور که بیمه سهام نامیده می‌شوند سهام را با حداقل سود سالانه 20 درصد بیمه می‌کند. گرچه برخی نسبت به انتشار این اوراق امیدوار بودند، وضعیت بازار سهام نشان می‌دهد که سهامداران به وضعیت بورس و تصمیمات سازمان اعتماد کمی دارند.



بازار ارز

افت ملایم دلار در آغاز هفته
روز گذشته، هر دلار آمریکا با 5 تومان افت به قیمت 3 هزار و 165 تومان معامله شد. دلار مسیر نزولی خود را از بیش از یک ماه پیش، در پی خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای آغاز کرد و از 3 هزار و 300 تومان شروع به کاهش کرد. این در شرایطی است که واریز سه قسط آخر توافق‌نامه ژنو از طریق هند تایید شده است. این امر، با توجه به اظهارات دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر حمایت طرف عرضه در بازار ارز عاملی دیگر برای کاهش قیمت دلار محسوب می‌شود. با این حال، آغاز دور جدید مذاکرات در اواخر این هفته، معامله‌گران را در حالت انتظاری قرار داده است که احتمال نوسان شدید قیمت دلار در این روزها را کاهش می‌دهد.



بازار سکه

ثبات سکه در پی جدال اونس و دلار
در نخستین روز معاملات هفتگی، سکه طرح جدید با 500 تومان رشد به قیمت 966 هزار تومان معامله شد تا به این ترتیب، بازدهی 4/1 درصدی را از ابتدای سال به ثبت برساند. همانطور که اشاره شده بود تغییرات جزئی قیمت دلار و تعطیلی بازار جهانی طلا منجر به ثبات در بازار سکه شده است. بر این اساس، در روز جاری نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه تغییرات زیادی را تجربه نکند. در این شرایط، پیش‌بینی‌ها روند قیمت طلای جهانی را نسبتا صعودی می‌دانند، اما برای دلار وضعیت معکوس و کاملا وابسته به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. بنابراین، پس از آغاز به کار بازار طلای جهانی از روز دوشنبه باید در انتظار جدال این دو عامل (دلار و اونس) بر مسیر قیمتی سکه بود.



بازار طلای جهانی

پیش‌بینی بازار گاوی برای طلا
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی به قیمت 1/1315 دلار بر هر اونس معامله شد. در این هفته، معامله‌گران منتظر نشانه‌های سلامت وضعیت اقتصادی آمریکا هستند. به عقیده کارشناسان، برخلاف گزارش ضعیف تولید ناخالص ملی (GDP)، آمار نرخ بیکاری در این هفته مناسب ارزیابی می‌شود (عامل کاهش قیمت). از سوی دیگر، مسائل ژئوپلتیک (ناآرامی‌ها در عراق) و همچنین عدم کنترل مناسب تورم توسط فدرال رزرو عوامل تقویت‌کننده قیمت طلا محسوب می‌شوند. طی نظرسنجی کیتکو، 13 نفر (از 25 نفر) روند افزایشی و 9 نفر روند کاهشی را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. اما در نظرسنجی دیگر، 6 کارشناس (از 11 نفر) و همچنین 51 درصد (193 نفر) از میان افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت کیتکو، وضعیت گاوی را برای این بازار و قیمت طلا را در پایان سال میلادی در محدوده 1400 تا 1500 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.






بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه» به روند کم‌نوسان
در نخستین روز هفته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 2/4 درصدی مواجه و به قیمت 82 هزار و 870 تومان معامله شد. این در حالی است که حجم معاملات نسبت به یکی، دو ماه اخیر افت قابل توجهی را تجربه کرده است که مهم‌ترین دلیل آن، اعمال قانون عدم اجازه فروش تا دو ماه پس از خرید از ابتدای تیرماه است. بر این اساس، با نگاهی به قیمت این اوراق در سال‌های گذشته، روندی کم‌نوسان مشاهده خواهد شد که به معنای اندک بودن سفته‌بازی در این بازار است. در حقیقت، تغییرات قیمت «تسه»ها بر اساس عوامل بنیادی نظیر افزایش میزان سقف تسهیلات دریافتی است که در حال حاضر با توجه به ثبات در این موارد، حرکت این اوراق در محدوده 80 هزار تومانی محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.





بازار نفت

کاهش نگرانی از عرضه نفت عراق
طی آخرین روز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا به قیمت 74/105 دلار معامله شد. به این ترتیب، تغییرات هفتگی معادل منفی یک درصد را تجربه کرد. علت این کاهش قیمت، عدم تغییر میزان صادرات نفت عراق به رغم تداوم ناآرامی‌ها بود. در واقع، عدم پیشروی نیروهای داعش به سمت جنوب عراق (منطقه اصلی صادرات نفت این کشور) منجر به کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت شد. همچنین، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) میزان موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته افزایش یافت که دلیل دیگری بر کاهش قیمت WTI محسوب می‌شود. طی نظرسنجی بلومبرگ، 13 نفر (در میان 33 نفر) روند افزایشی و 8 نفر روند کاهشی را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. طرفداران روند افزایشی احتمال اشاعه درگیری‌ها به جنوب عراق را به عنوان دلیل این امر عنوان کرده‌اند.