یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. مثبت‌ترین هفته بورس طی 8 ماه
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد ملایم ۳۹۱واحدی (معادل ۵/۰‌درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، شاخص کل توانست بازدهی هفتگی ۶/۳ درصدی را به ثبت برساند که پیش از آن در هفته ابتدایی آذر سال ۹۲ بیش از این مقدار بازدهی را تجربه کرده بود. سه نکته مهم در شرایط فعلی بازار سهام اثرگذار بود. نخست حمایت جدی دولت از بازار سهام در پی حمایت از بزرگ‌ترین گروه بورس، یعنی پتروشیمی‌ها است. دومین نکته مهم، افزایش میزان کفایت سرمایه کارگزاری‌ها است که منجر به افزایش نقدینگی در اختیار سهامداران حقوقی می‌شود. در نهایت نیز باید به افزایش حجم معاملات اشاره کرد که نشان از آمادگی سهامداران به‌ویژه حقیقی‌ها برای فعالیت در بازار است. بنابراین، مثلث مزبور می‌تواند نویدی برای ادامه روند مثبت بورس باشد.


حرکت دلار در مرز 3100 تومان
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ۲۰تومانی مواجه و به قیمت ۳ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۵/۳ درصد رسید. به گزارش رویترز، ۵۵۰ میلیون دلار از طریق هند بابت بدهی صادرات نفت به کشور واریز شد که روی کاهش قیمت دلار اثرگذار بوده است. با این حال، همچنان سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند مسیر دلار را تغییر جدی دهد که تا لحظه تنظیم این گزارش برخی اخبار مبنی بر احتمال حضور وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در وین وجود دارد که نشان از جدی شدن روند مذاکرات دارد. با این حال، با توجه به اطلاعات موجود، روند کم نوسان دلار در بالای ۳۱۰۰ تومان، محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.


سکه درجا می‌زند
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ملایم 2هزار تومانی مواجه و به قیمت 956 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی 3/0 درصدی را به ثبت رساند. مطابق با پیش‌بینی‌ها روند متعادل قیمت دلار و طلای جهانی منجر به تغییر اندک قیمت سکه شد. در رابطه با دلار، سناریو عدم تغییر شدید قیمت همچنان محتمل‌تر است، اما قیمت طلا وابسته به نشست بانک مرکزی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از آن وجود ندارد. تصمیمات مزبور ممکن است روند حرکتی اونس را تغییر دهد و اثر خود را بر بازار سکه داخلی بگذارد. در غیر این‌صورت، تداوم روند فعلی برای قیمت سکه و درجا زدن آن، سناریو محتمل تری است.




اونس در انتظار فدرال رزرو
روز گذشته، طلای جهانی در محدوده پیش بینی شده قبلی حرکت کرد و به قیمت ۱۳۲۲ دلار بر هر اونس معامله شد. نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) مهم‌ترین‌ اتفاق این هفته برای بازار طلا محسوب می‌شود. در واقع، طی سال‌های اخیر حساسیت شدید بازار طلا نسبت به آمار ارائه‌ شده توسط فدرال رزرو منجر شده است تا معامله‌گران در حالت انتظار قرار گیرند که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از این نشست وجود ندارد. همچنین، تحلیل‌های تکنیکال محدوده ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ دلاری را همچنان برای حرکت اونس مناسب ارزیابی می‌کنند. از سوی دیگر، افزایش دارایی‌های SPDR، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا، عاملی است که نشان از تمایل تحلیل‌گران برای خرید طلا بر‌خلاف آمارهای اقتصادی دارد. این امر نشان از عدم اعتماد گروهی از معامله‌گران به رونق اقتصادی در شرایط فعلی است.



هفته سبز «تسه» در پی تقاضای تابستانی
طی آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد ۷/۰ درصدی مواجه و به قیمت ۸۸ هزار و ۴۵۲ تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور بازدهی هفتگی ۵/۲ درصد را به ثبت رساندند. مهم‌ترین‌ علت این رشد ملایم، افزایش تقاضا در فصل رونق معاملات مسکن، تابستان است که افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه این اوراق گواهی بر این ادعا است. گرچه اوراق مزبور به سقف مقاومتی ۹۰ هزار تومانی نزدیک شده‌اند، اما نگاهی به روند اخیر قیمت‌ها و همچنین صف‌های خرید باقی‌مانده نشان می‌دهد که شکستن این مرز مقاومتی دور از انتظار است. در واقع، صف‌های خرید در قیمت‌هایی حدود ۸۵ هزار تومان نشان از عدم تمایل خریداران به معامله در قیمت‌هایی بیش از
90 هزار تومان دارد.



نفت در حصار قیمتی
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/۱۰۳ دلار معامله شد. روند نزولی روزهای اخیر WTI، درست پیش از ارائه‌ آمار میزان موجودی هفتگی نفت خام توسط آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) ادامه یافت؛ در حالی که به اعتقاد کارشناسان بلومبرگ، احتمال کاهش این ذخایر بیشتر بوده که عامل افزایشی قیمت نفت محسوب می‌شود. از منظر تکنیکال نیز، WTI به سطح حمایتی ۵۰ روزه خود در محدوده ۱۰۳ دلاری رسیده است که با افت بیشتر قیمت مقابله می‌کند. از سوی دیگر، پیرو بازگشایی پایانه‌های صادرات نفت لیبی و عدم تغییر میزان صادرات عراق، هیجانات ناشی از عوامل ژئوپلیتیک فروکش کرده است؛ این در حالی است که پیش بینی EIA برای قیمت نفت در ادامه سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ افزایشی است که علت آن نگرانی از تداوم ناآرامی‌ها در عراق عنوان می‌شود.