یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد ملایم شاخص بورس
روز گذشته، شاخص کل رشد ملایم 140 واحدی (معادل 19/0درصد) را تجربه کرد و به این ترتیب، زیان 5/6 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند. همان‌طور که اشاره شده بود، در غیاب تعداد زیادی از نمادهای بزرگ، کوچک‌تر‌ها به‌رغم مثبت بودن نتوانستند اثرگذاری زیادی روی شاخص کل داشته باشند. همچنین، حجم و ارزش معاملات نیز افت نسبی را تجربه کرد که با توجه به نبود نمادهای مزبور کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. روند فعلی بازار سهام نشان می‌دهد معامله‌گران به دور از هیجان حرکت کرده و از صف‌نشینی پرهیز می‌کنند. این امر، خبر خوشی برای بورس به حساب می‌آید که تداوم آن، روند متعادل و منطقی کل بازار سهام را به همراه دارد. با توجه به بسته بودن نمادهای بزرگ در این روزها، همچنان پیش‌بینی می‌شود شاخص کل روند کم‌نوسان خود را ادامه دهد.



بازار ارز

دلار در استراحت کامل
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال 4 درصد بازدهی را به ثبت رساند. بنابراین، مطابق پیش‌بینی‌ها دلار در محدوده فعلی حرکت خود را ادامه می‌دهد. علت این امر، تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای است. بنابراین، به‌رغم آنکه بسیاری از کارشناسان این نتیجه را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما معامله‌گران در بازار ارز همچنان جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و معاملات را براساس عوامل روانی که هنوز محقق نشده انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر، باید در نظر داشت که میزان منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی با توجه به دریافت اقساط صادرات نفت مناسب ارزیابی می‌شود که موجب تقویت طرف عرضه می‌شود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود دلار در همین محدوده حرکت خود را ادامه دهد.



بازار سکه

سکه در انتظار طلای جهانی
در دومین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد ملایم 3 هزار تومانی مواجه و به قیمت 955 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که دلار تغییر قیمتی را تجربه نکرده بود و رشد قیمتی سکه به دنبال افزایش قیمت ملایم طلای جهانی صورت گرفت. تداوم روند کم نوسان دلار در این روزها منجر می‌شود تا سکه به دنبال اونس طلا حرکت کند. در شرایطی که روند طلای جهانی نیز با ابهامات زیادی مواجه است، شاید روند کم‌نوسان سکه داخلی محتمل‌ترین سناریوی پیش رو باشد. بنابراین، تغییر در شرایط ژئوپلیتیک یا ارائه‌ آمار مناسب از اقتصاد آمریکا که می‌تواند روی قیمت طلای جهانی اثرگذار باشد، روند قیمت سکه را نیز تعیین خواهد کرد.




بازار طلای جهانی

اونس همچنان در ابهام
دیروز، هر اونس طلای جهانی رشد ملایمی را تجربه کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1314 دلار معامله می‌شد. در واقع، افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران محافظه‌کار علت اصلی این افزایش قیمت محسوب می‌شود که عوامل ژئوپلیتیک، نظیر تشدید درگیری‌ها در اوکراین و غزه، منجر به حضور پررنگ‌تر این افراد شده است. از سوی دیگر، امیدواری به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و در نتیجه افزایش نرخ بهره، باقی ماندن محدودیت‌های وارداتی در هند، دومین مصرف‌کننده طلای جهانی و عدم افزایش تقاضای فیزیکی طلای جهانی از جمله عوامل کاهنده قیمت این فلز زرد محسوب می‌شوند. بنابراین، گرچه عوامل بنیادی نشان از روند نزولی طلا دارد، اما ناامنی‌های منطقه‌ای اجازه افت بیشتر را در این روزها نمی‌دهد و همچنان باقی ماندن طلا بالای 1300 دلار سناریوی محتمل‌تری است.





بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه» روی موج خوش‌بینی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 2/1 درصدی به قیمت 93 هزار و 800 تومان معامله شدند که رکوردی دیگر برای آنها محسوب می‌شود. تاکید دولت بر بازار مسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور جهت خروج از رکود عاملی است که منجر به افزایش هیجانی تقاضا برای این اوراق شده است. با این حال، خریداران باید در نظر داشته باشند که به عقیده کارشناسان، رونق بازار مسکن با توجه به شرط رکودزدایی «غیرتورمی» نباید منجر به افزایش قیمت مسکن شود. همچنین، زمزمه‌هایی که در‌خصوص راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خرید مسکن با هدف پرداخت 60 تا 80 میلیون تومانی وجود دارد می‌تواند رقیبی برای «تسه»ها محسوب شود. بنابراین، با توجه به موارد یادشده، پیش‌بینی می‌شود روند صعودی فعلی چندان پایدار نبوده و در ادامه با فروکش هیجانات تغییر مسیر دهد.




بازار نفت

نگرانی مجدد نفت از عرضه
در نخستین روز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا تغییر چندانی را تجربه نکرد و به قیمت 1/103 دلار بر هر بشکه معامله شد. علت این امر نگرانی در خصوص احتمال تشدید تحریم‌های اعمالی علیه روسیه است. پس از سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین، غربی‌ها عاملان این حادثه را وابسته به روسیه می‌دانند و همین امر منجر شد تا برخی تحریم‌ها علیه شرکت‌های بزرگ روسی از جمله رزنفت (Rosneft) توسط اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعمال شود. این مساله منجر به نگرانی مجدد معامله‌گران نسبت به عرضه نفت شده است. در این شرایط، گرچه به اعتقاد برخی کارشناسان، حتی اگر عرضه نفت توسط روسیه کاهش پیدا کند، کشورهای عضو اوپک، به‌ویژه عربستان، می‌توانند این کمبود را به راحتی جبران کنند. بنابراین، ادامه روند متعادل قیمت نفت در شرایط فعلی محتمل‌ترین سناریو است.