یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

واکنش مثبت بورس به اخبار مناسب

دیروز شاخص کل بورس رشد ۱۴۹ واحدی (معادل ۲/۰ درصد) را تجربه کرد. افزایش شدید حجم معاملات طی روز گذشته که نیمی از آن مربوط به حق تقدم سهام «خودرو» بود نشان از اثرگذاری نماد مزبور بر روند کلی بازار سهام دارد. در این شرایط، مطرح شدن احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با تورم نقطه به نقطه که در ماه گذشته ۷/۱۴ درصد بوده است از سوی فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، می‌تواند جذابیت سایر بازارها از جمله سهام را افزایش دهد. وی در ادامه افزایش ۱۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌ها را به‌عنوان دستور کار بانک مرکزی عنوان کرد که خبر مثبتی برای این گروه محسوب می‌شود. همچنین، توافقاتی در گروه پالایشگاهی صورت گرفته که می‌تواند در صورت‌ بازگشایی نمادهای آن، اثرات خود را روی شاخص کل نیز بگذارد.


بازار ارز

تداوم روند نزولی اما آرام دلار

طی معاملات روز گذشته، قیمت دلار آمریکا افت ملایمی را تجربه کرد و با ۵ تومان کاهش به ۳ هزار و ۱۲۵ تومان رسید، گرچه اقساط مربوط به ارزهای بلوکه شده صادرات نفتی به طور منظم واریز می‌شود که منجر به تقویت منابع ارزی بانک مرکزی خواهد شد، اما فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در رابطه با یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرد که این امر با خروج غیرتورمی از رکود مغایرت دارد و در سال ۹۳ در دستور کار بانک مرکزی نیست. بنابراین حتی اگر توافقات هسته‌ای نیز انجام شود، نباید انتظار داشت که روند کاهشی قیمت ارز بسیار شدید باشد؛ به این ترتیب، یکسان‌سازی نرخ ارز، یا به عبارتی حرکت دلار آزاد به سمت ۲۶۵۰ تومان با روند ملایم و در بلندمدت صورت خواهد گرفت.


بازار سکه

افت ملایم سکه همگام با دلار

روز گذشته، هر سکه طرح جدید افت ملایمی را تجربه کرد و به قیمت ۹۵۴ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۱/۰ درصد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود، تاخیر در آغاز معاملات بازار طلای جهانی و همچنین عدم تغییر قیمت‌ها در این بازار تا لحظه تنظیم این گزارش منجر شد تا سکه در پی افت ملایم دلار کاهش قیمت پیدا کند. گرچه بسیاری از کارشناسان روند اونس را در این هفته افزایشی پیش‌بینی کرده بودند، اما شرایط جور دیگری رقم خورد و عوامل کاهشی تقویت شدند. برآیند این مسائل منجر به عدم تغییر قابل توجه قیمت جهانی طلا شد. بر این اساس و با در نظر گرفتن روند متعادل قیمت دلار، روند متعادل برای سکه، محتمل ترین سناریو پیش رو است.


بازار طلای جهانی

تقویت عوامل کاهشی برای اونس

دیروز اونس طلا بر خلاف پیش‌بینی‌های کیتکو، اندکی افت را تجربه کرد. کاهش تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه مهم ترین عامل عدم رشد قیمتی طلا محسوب می‌شوند. در این رابطه، اسرائیل و حماس اعلام آتش بس کرده اند؛ اما به گفته سران حماس در صورتی که طی ۷۲ ساعت به توافق نرسند، دوباره درگیری‌ها آغاز می‌شود. همچنین اخباری مبنی‌ بر کاهش درگیری‌ها در اوکراین و اعلام آتش‌بس بدون هیچ پیش‌شرطی توسط شورشیان وجود دارد که البته دولت اوکراین با آتش‌بس موافقت نکرده و درخواست تسلیم جدایی‌طلبان را دارد. همچنین آمار اقتصادی چین مطابق انتظارات بود که امیدواری درخصوص احیای اقتصاد جهانی را تقویت کرد. بر این اساس، روند بازارهای سهام می‌تواند نقشی تعیین‌کننده بر این بازار داشته باشد. با این حال، در این روزها آمار اقتصادی مهمی به‌ویژه در آمریکا مخابره می‌شود که می‌تواند مسیر جدیدی را برای بازار طلا تعیین کند.


بازار اوراق مسکن

تشدید مجدد تقاضا برای «تسه»ها

طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افزایش ۵/۳ درصدی مواجه و به قیمت ۹۲ هزار و ۶۱۴ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به ۷/۴۶ درصد رسید. در این شرایط، اخباری مبنی بر رونق نسبی معاملات مسکن در برخی نقاط تهران وجود دارد که می‌تواند افزایش تقاضای «تسه»ها را نیز تقویت کند. همچنین تقویت احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن منجر شده است تا اقبال معامله‌گران به این اوراق افزایش یابد. این در حالی است که همچنان نرخ بهره موثر اوراق مزبور در قیمت‌های فعلی، به جای ۱۴ درصد، حدود ۲۲ درصد است. این امر به نحوی رفتار هیجانی خریداران اوراق را نسبت به کوچک‌ترین اخبار در بازار مسکن نشان می‌دهد که می‌تواند بسیار لغزنده نیز باشد و هنگام اخبار منفی، افت قیمت شدیدی را به همراه آورد.


بازار نفت

تلاش نفت برای بازگشت به 100 دلار

در نخستین روز معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا تغییراتی را تجربه نکرد و به قیمت ۷/۹۷ دلار معامله شد. گرچه برخی ناآرامی‌های منطقه‌ای در غزه و اوکراین کاهش یافته است، اما همچنان حمله هوایی نیروهای آمریکایی به مواضع داعش مهم‌ترین عاملی است که از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری می‌کند. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌های زیر ۱۰۰ دلار برای WTI بسیار پایین بوده و باید در انتظار روند افزایشی در این بازار باشیم. نمودارهای تکنیکال نیز سیگنال خرید در این بازار را نشان می‌دهند که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا از سوی این افراد شود. با این حال، عواملی که نشان‌دهنده کاهش تقاضای نفت خام در آمریکا هستند، شرایط نزولی قیمت را تقویت می‌کنند. بر این اساس، ممکن است با تغییر یکی از پارامترها، نفت از حالت درجا زدن خارج شود.