یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. HH بازار سهام

ششمین هفته منفی بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تقریبا بدون تغییر باقی ماند و در رقم 71 هزار و 925 واحد ایستاد. به این ترتیب، با 3/0 درصد افت، برای ششمین هفته متوالی روند نزولی را طی کرد. حجم و ارزش معاملات طی این هفته در سطوح ضعیفی قرار گرفته است که نشان از عدم پویایی بازار سهام دارد. در این شرایط، دو عامل را می‌توان در روند کم نوسان شاخص کل برشمرد. نخست، ضعف محرک‌های جدی برای رشد اقتصادی و پیرو آن بازار سرمایه است که اجازه تداوم روند صعودی شاخص کل را نمی‌دهد. از سوی دیگر، رسیدن قیمت سهام به مقادیر مناسب، اجازه افت شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. بر این اساس، ثبات نسبی شاخص کل طبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین، در شرایط فعلی توافقات هسته‌ای تنها عاملی است که می‌تواند روند صعودی را قوت بخشد.



بازار ارز

رشد ملایم هفتگی برای دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا بر خلاف بازارهای ارز و سکه، با رشد 15 تومانی (معادل 5/0 درصد) مواجه و به قیمت 3 هزار و 190 تومان معامله شد. پس از ایجاد برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای، دلار به محدوده معاملاتی جدید (3200-3150تومان) وارد شد و نشان داد سقف 3200 تومانی همچنان قدرتمند است. با این حال، اظهارات وزیر اقتصاد و مسوولان بانک مرکزی نشان می‌دهد مشکلی برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز وجود ندارد که این امر اجازه افزایش شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. در این شرایط، در پایان هفته جاری، مذاکرات هسته‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد میان دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها به‌طور جدی آغاز می‌شود. بنابراین، حالت انتظاری معامله‌گران ارز و نوسان دلار در محدوده3200-3150 تومان تا شروع این مذاکرات محتمل تر است.



بازار سکه

کاهش زیان سکه به کمک دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی (معادل 8/0 درصد) مواجه و به قیمت 939 هزار تومان معامله شد. در این مدت، طلای جهانی حدود 20 دلار کاهش قیمت یافت؛ اما، رشد نسبی قیمت دلار و همچنین کف حمایتی 940 هزار تومانی سکه، اجازه نداد سکه همگام با قیمت‌های جهانی افت شدیدی پیدا کند. با این حال، روند قیمت طلای جهانی از سوی تحلیلگران تکنیکال و بنیادی نزولی ارزیابی می‌شود که احتمال کاهش قیمت سکه در بازار داخل را تشدید می‌کند. در این شرایط، شاید تشدید تنش‌های بین‌المللی که در حال حاضر آرامشی نسبی یافته‌اند بتواند از ریزش بیشتر قیمت اونس طلا جلوگیری کند. درخصوص دلار نیز انتظار نمی‌رود نوسانات شدیدی را خارج از محدوده 3200-3150 تومانی شاهد باشیم که احتمال پیروی بیشتر سکه از اونس طلا را تقویت می‌کند.


بازار طلای جهانی

سه گانه سقوط اونس طلا
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی مسیر نزولی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1238 دلار بر هر اونس معامله می‌شد که کمترین قیمت در 7 ماه گذشته محسوب می‌شود. در این شرایط، رشد مجدد شاخص دلار آمریکا، کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک و فشار فروش از سوی تکنیکالیست‌ها مهم‌ترین عوامل سقوط قیمت اونس محسوب می‌شوند. این در حالی بود که پنج‌شنبه، آمار بیکاری ضعیف تر از حد انتظار بود، اما اثر آن (افزایش قیمت طلا) به سرعت با انتشار آمار مناسب میزان خرده فروشی خنثی شد. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم چین از حد انتظار پایین‌تر بوده که شروع سیاست‌های انقباضی در این کشور را به تعویق می‌اندازد. این خبر از سوی یکی از بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کنندگان کالا، مناسب ارزیابی می‌شود که می‌تواند آخرین شانس‌ها برای جلوگیری از سقوط اونس باشد.


بازار اوراق مسکن

هفته‌ای آرام برای «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 5/1 درصدی مواجه و به قیمت 95 هزار و 907 تومان معامله شدند. به نظر می‌رسد جهش‌های قیمتی که این اوراق طی یک سال اخیر تجربه کردند، اکنون به آرامشی نسبی رسیده است. به‌طوری که آنها نسبت به سال گذشته بیش از 150 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند که در نوع خود بی سابقه است، اما اکنون مشاهده می‌شود روند قیمتی آنها ثباتی نسبی در محدوده 100-90 هزار تومان پیدا کرده‌اند. در این شرایط، تقویت طرف عرضه از سوی مسوولان فرابورس و از سوی دیگر، کاهش نسبی تقاضا با رسیدن به پایان تابستان سبب شده است که قیمت اوراق مزبور روند متعادلی را طی کند. همچنین، با توجه به صفر شدن سفته بازی در این اوراق، انتظار نمی‌رود «تسه»ها از محدوده فعلی عبور کنند.



بازار نفت

مقاومت نفت در برابر افت بیشتر
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، نفت خام آمریکا که پیش از آن، به کمترین قیمت خود طی 16 ماه اخیر رسیده بود، با رشد مواجه و به قیمت 2/93 دلار بر هر بشکه معامله شد. برخی کارشناسان معتقدند، ریزش قیمت در بازار نفت به علت ترس از ضعف تقاضا، بیش از اندازه بوده است؛ به گفته آنها، به رغم آمار ضعیف چین و اروپا، بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا سیگنال‌های تقویت تقاضا را نشان می‌دهد که مقاومت نفت در برابر ریزش را در پی دارد. از سوی دیگر، سخنان روسای‌جمهور روسیه و آمریکا تهدیدآمیز به نظر می‌رسد؛ به رغم آنکه تنش‌های اوکراین-روسیه کاهش یافته است، اما اوباما بر افزایش فشار تحریم‌ها علیه روسیه اصرار دارد و پوتین نیز اعلام کرده است که با این اقدامات مقابله خواهد کرد. بنابراین، احتمال افت شدید قیمت نفت ضعیف به نظر می‌رسد.