یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت و خیزهای هفتگی شاخص کل
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل با ثبت 2/0 درصد بازدهی هفتگی روند کم‌نوسان خود را در کانال 71 هزار واحدی ادامه داد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته‌های اخیر اندکی رشد پیدا کرده است، اما همچنان نشانه‌های رکود پس از حدود 9 ماه از دوران اوج بازار سهام مشاهده می‌شود. در این شرایط، رئیس‌جمهور کشور در نشست مشترک دولت و مجلس به جایگاه بورس در جذب نقدینگی و خروج سفته‌بازی از بازارها اشاره کرده و افزوده است: با مهار تورم و احتمال رسیدن آن به کمتر از 20 درصد تا پایان سال جاری می‌توان منتظر رشد اقتصادی و پیرو آن رشد بازار سهام باشیم. در این رابطه، صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی 5/1درصدی در سال 2014 و 2/2 درصدی در سال آینده را برای ایران پیش‌بینی کرد.


بازار ارز

یک هفته آرام برای دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا رشد ملایمی را تجربه کرد و با ثبت بازدهی 5/0 درصدی به قیمت 3 هزار و 255 تومان معامله شد. این در حالی بود که دلار تا روز پنج‌شنبه تقریبا بدون تغییر و در قیمت 3245 تومان باقی مانده بود. شاید عدم پرداخت قسط سوم دارایی‌های بلوکه شده ایران به‌رغم رسیدن به سررسید قسط چهارم موجب نگرانی معامله‌گران و اندکی رشد قیمت دلار شده باشد. رفتار معامله‌گران در بازار ارز طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد نوسانات دلار هنگام نزدیک شدن به دور جدیدی از مذاکرات به شدت کاهش می‌یابد. این هفته دور جدید مذاکرات در روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. وزیر امور خارجه کشور از وارد شدن مذاکرات به دور حساس خود سخن گفته است؛ بنابراین، ممکن است سیگنال‌های دریافتی از این مذاکرات اثرگذاری قابل توجهی روی قیمت ارز داشته باشد.


بازار سکه

سکه در قیمت واقعی
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 9 هزار تومانی (یک درصدی) به قیمت 942 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که دلار طی این مدت 5/0 درصد و طلای جهانی 75/0 درصد رشد را تجربه کردند. بنابراین، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود با توجه به کمتر بودن رشد سکه نسبت به مجموع اونس طلا و دلار، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش واقعی سکه) پایدار نماند و اکنون در قیمت واقعی خود معامله می‌شود. در این شرایط، تعطیلی بازار جهانی طلا و عدم تغییر قابل توجه قیمت آن تا لحظه تنظیم این گزارش، احتمال پیروی قیمت سکه از دلار را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، دلار با توجه به نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای احتمال نوسان کمتری دارد و در نتیجه انتظار می‌رود قیمت سکه نیز تغییرات شدیدی را تجربه نکند.


بازار طلای جهانی

شاخص دلار آمریکا تعیین‌کننده مسیر اونس
پنج‌شنبه، طلای جهانی افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و وارد کانال 1220 دلاری شد، اما روز گذشته ثبات نسبی را تجربه ‌کرد؛ به‌طوری که در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1223 دلار بر اونس معامله می‌شد. برخی نگرانی‌ها از درگیری‌های داعش در سوریه و عراق منجر به رشد تقاضا از سوی افراد محافظه‌کار شد. همچنین، تقاضای شمش از سوی هند و چین در فصل جشن‌ها و عروسی‌ها افزایش یافته است که هر دو عامل رشد قیمت طلای جهانی بودند. از سوی دیگر، در نشست هفتگی فدرال رزرو برخی رشد بی‌رویه شاخص دلار آمریکا را در شرایط کنونی اقتصاد جهانی خطرناک عنوان کرده‌اند؛ این امر سبب شد تا شاخص دلار آمریکا پس از مدت‌ها با افت مواجه شود و قیمت طلا را افزایش داد. اما روز گذشته ثبات شاخص دلار، باعث قفل قیمت اونس نیز شد.


بازار اوراق مسکن

روزهای آرام «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 2/0 درصدی مواجه و به قیمت 93 هزار و 630 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور در محدوده 95-90 هزار تومان در حال نوسان هستند. کاهش نسبی تقاضا با پایان یافتن فصل تابستان مهم‌ترین دلیل کاهش محدوده نوسان اوراق تسهیلات مسکن محسوب می‌شود. در این شرایط، رئیس‌جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس به کاهش نرخ تورم به زیر 20 درصد اشاره کرده است. این امر در شرایطی است که نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن در قیمت‌های فعلی حدود 22 درصد است؛ بنابراین، توجه به روند رو به کاهش نرخ تورم و همچنین رکود نسبی در بازار مسکن (عدم رشد قیمت آن متناسب با نرخ بهره تسهیلات) خرید «تسه»ها در قیمت‌های فعلی را از منظر اقتصادی غیر‌معقول نشان می‌دهد.


بازار نفت

همواری مسیر ریزش نفت توسط اوپک
نفت خام آمریکا روند نزولی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 8/84 دلار بر بشکه معامله می‌شد. به دنبال کاهش قیمت نفت خام در پیش‌بینی جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز چهارشنبه، افزایش قابل توجه تولیدات اوپک روند نزولی قیمت نفت را تشدید کرد. به این ترتیب، تولیدات اوپک طی ماه سپتامبر 402 هزار بشکه در روز افزایش یافت و در مجموع به 30میلیون و 470 هزار بشکه رسید. عمده این افزایش تولیدات مربوط به کشورهای لیبی، عراق و عربستان بود. از سوی دیگر، ایران و عربستان قیمت نفت خود را در بازارهای آسیایی (بزرگ‌ترین بازارهای هدف این دو کشور) به شدت کاهش دادند تا بتوانند جایگاه خود را در این بازارها تقویت کنند (این بزرگ‌ترین‌ تخفیف در 6 سال گذشته محسوب می‌شود).