یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تثبیت شاخص بالای ۷۲ هزار واحد
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد ۳۸ واحدی (معادل ۰۵/۰ درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، پس از حدود ۴۰ روز توانست از کانال ۷۱ هزار واحدی خارج شود و در رقم ۷۲ هزار و ۱۶ واحدی بایستد. گرچه حجم معاملات اندکی افت را نسبت به دو روز پایانی هفته گذشته تجربه کرد، اما همچنان حضور پررنگ سهامداران حقیقی به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد با رسیدن قیمت سهام به سطوح مناسب کنونی، برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای و همچنین ثبات نسبی در اوضاع اقتصادی، اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار افزایش یافته است. با این حال، هنوز حالت انتظاری سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک‌پذیری آنها به علت متناسب بودن نرخ بهره بانکی با تورم، اجازه نمی‌دهد مشابه سال گذشته سیل عظیمی از سرمایه‌ها وارد بازار شود.



بازار ارز
افت ملایم دلار به سمت میانگین
طی معاملات روز گذشته، دلار به قیمت ۳ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، قیمت دلار به مقدار متوسط خود از ابتدای مهرماه برگشت که نشان از تثبیت نسبی قیمت ارز در این محدوده دارد. ادامه‌دار شدن مذاکرات هسته‌ای باعث شده است همچنان حالت انتظاری در این بازار باقی بماند. اما اینکه متوسط قیمت‌ها در فصل پاییز حدود ۱۰۰ تومان از متوسط آن در فصل تابستان بیشتر شده به علت آن است که برخی نگرانی‌ها از کمبود منابع ارزی به وجود آمده است. در این میان می‌توان به کاهش شدید قیمت نفت که ممکن است به کسری بودجه منجر شود و همچنین رشد شاخص دلار آمریکا که افزایش تقاضا برای این ارز را سبب می‌شود اشاره کرد. با این حال، انتظار نوسانات شدید قیمت دلار در این روزها پایین است.



بازار سکه
کاهش تقاضای محسوس برای سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با ۳ هزار تومان (۳/۰ درصد) افت به قیمت ۹۴۰ هزار تومان معامله شد. سکه که در پایان شهریور ماه به کمترین مقدار خود از ابتدای سال ۹۳ رسیده بود، در فصل پاییز حدود ۴/۲ درصد رشد را تجربه کرده است. یکی از معیارهای بررسی وضعیت بازار سکه، توجه به ارزش ذاتی آن است. در شرایط فعلی که ارزش ذاتی سکه (با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد و قیمت طلای جهانی) نسبت به قیمت بازاری آن بیشتر است، حباب منفی در سکه ایجاد شده است. بنابراین، گرچه از منظر بنیادی باید رشد قیمت سکه را شاهد باشیم، اما کمبود تقاضا اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهد. در این شرایط، تعطیلی بازار جهانی طلا و احتمال ثبات نسبی در قیمت دلار، تغییرات اندک قیمت سکه در روز جاری را محتمل می‌کند.



بازار طلای جهانی
رشد شکننده هفتگی اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی ۲/۱ درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت ۱۲۳۸ دلار معامله شد. پوشش کوتاه‌مدت (خرید در قیمت‌های پایین پس از ریزش قیمت به منظور جبران زیان‌های قبلی)، ضعف بازارهای سهام، افت شاخص دلار آمریکا، نگرانی درخصوص تسری بیماری ابولا در آمریکا و همچنین نگرانی‌ها درخصوص اقتصاد جهانی، مهم‌ترین عوامل رشد قیمت اونس طلا در هفته گذشته محسوب می‌شوند. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، ۸ نفر (از ۲۳ کارشناس) روند صعودی و ۱۰ نفر مسیر نزولی را برای قیمت‌های این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. کارشناسان معتقدند قیمت‌های این هفته طلا را روند بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا تعیین خواهد کرد. باید در نظر داشت که برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص عدم متوقف کردن سیاست‌های تسهیل کمی (QE) توسط فدرال رزرو وجود دارد که این امر باعث سردرگمی در بازار طلا شده است.



بازار اوراق مسکن
باقی ماندن «تسه»ها بالای 95 هزار تومان
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افت ملایم ۳/۰ درصدی مواجه و به قیمت ۹۵ هزار و ۲۷۴ تومان معامله شدند. به این ترتیب، برای چهارمین روز متوالی اوراق مزبور بالاتر از ۹۵ هزار تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود، با کاهش نسبی تقاضا در فصل پاییز، «تسه»ها تمایلی برای جهش قیمتی ندارند، اما کاهش قیمت‌ها به سطوح قبلی نیز اندکی دور از انتظار است. علت این امر، عدم تمایل به عرضه صاحبان امتیاز اوراق تسهیلات مسکن در قیمت‌های پایین‌تر است که مازاد نسبی تقاضا، چنین امکانی را به این افراد می‌دهد. از سوی دیگر، برخی شایعات مبنی بر اثرگذاری وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن بر سقف تسهیلات «تسه»ها و همچنین کاهش سود آنها وجود داشت که به سرعت توسط مسوولان فرابورس تکذیب شد.



بازار نفت
سومین هفته منفی نفت آمریکا
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با ۶/۳ درصد افت به قیمت ۷۵/۸۲ دلار بر بشکه معامله شد. بنابراین، نفت خام آمریکا و نفت برنت به ترتیب برای سومین و چهارمین هفته متوالی با افت قیمت مواجه شدند. طی هفته گذشته، قیمت نفت که بیش از ۲۰ درصد از دوران اوج خود (ماه ژوئیه) کاهش پیدا کرده بود، روز جمعه با افزایش نسبی مواجه شد. کارشناسان بنیادی و تکنیکال، علت این امر را افت بیش از اندازه و سریع قیمت‌ها عنوان می‌کنند. این امر باعث شد تا با افزایش خریداران، بخشی از زیان قیمت نفت جبران شود. همچنین به دنبال افت شدید قیمت نفت، تقاضای گازوئیل در آمریکا نیز افزایش یافت؛ اما باید در نظر داشت که همچنان مازاد عرضه در این بازار وجود دارد و روند بلندمدت آن نزولی خواهد بود.