یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تکرار سیکل معیوب بورس تهران
دیروز، شاخص کل با افت 1239 واحدی (معادل 77/ 1 درصد) سنگین‌ترین افت سال 94 را تجربه کرد. به این ترتیب، بار دیگر سیکل معیوب بازار سهام، رشد شاخص پیرو خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای و سپس ریزش قیمت‌ها را شاهد هستیم. علاوه بر فضای مبهمی که در خصوص مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده است (اعتقاد مقامات کشورمان مبنی بر لغو یکجای همه تحریم‌ها، در مقابل توقع غربی‌ها در خصوص زمانبر بودن رفع تحریم‌های بین‌المللی)، یکی دیگر از عوامل افت قیمت‌ها در این بازار، شناسایی سود توسط سهامدارانی است که پیش از رشد قیمت‌ها اقدام به خرید کرده بودند. عرضه سهام توسط این دسته از سهامداران به علت سود مناسبی که در یک مدت کوتاه (حدود 2 هفته معاملاتی) کسب کرده بودند، افت قیمت‌ها را تشدید کرده‌ است. بنابراین، در صورت عدم حمایت سهامداران حقوقی احتمال ریزش‌های بیشتر نیز وجود دارد.


بازار ارز

تشدید نوسانات در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا ساعت 15:30 به قیمت 3 هزار و 360تومان معامله می‌شد؛ این در حالی بود که مطابق پیش‌بینی‌های «دنیای‌اقتصاد» افزایش تقاضا در این بازار و برخی نگرانی‌ها از احتمال عدم توافق هسته‌ای موجب حرکت قیمت‌ها به سمت 3400تومان شد. به این ترتیب، در ساعات ابتدایی معاملات دیروز، دلار تا 3390تومان نیز پیشروی کرد، اما مجددا همان‌طور که انتظار می‌رفت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. به عبارت دقیق‌تر، افزایش عرضه از سوی این مراجع به منظور کنترل قیمت‌ها انجام می‌شود تا یکی از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز به خوبی اجرا شود. در ادامه نیز احتمالا جدال دو عامل مزبور را همچنان در بازار ارز شاهد باشیم و باید منتظر ماند و دید تا در چه زمانی تقاضا و هیجان شکل‌گرفته فروکش خواهد کرد.


بازار سکه

خوش‌بینی سفته‌بازان به بازار سکه
دیروز ساعت 15:30، هر سکه طرح جدید با رشد یک درصدی به قیمت 978 هزار تومان معامله می‌شد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی، رشد قیمت دلار بود که افزایش قیمت‌ها در بازار سکه را رقم زد. همان‌طور که اشاره شده بود، بازارهای اثرگذار بر قیمت سکه وضعیت نامعینی دارند و جدال عوامل مثبت و منفی در آنها موجب نوسانات نامشخصی شده است. در این میان، سکه به اخبار مثبت واکنش سریع‌تری نشان داده است و این موضوع در روز گذشته سبب شد به رغم افت قیمت دلار، قیمت سکه تغییر چندانی نکند. بر این اساس، اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) بیشتر شد که بیانگر امیدواری معامله‌گران به رشد قیمت دلار است. یکی از دلایل این امر نیز می‌تواند محدودیت فعالیت سفته‌بازان در بازار ارز و حرکت آنها به سمت بازار سکه باشد.



بازار طلای جهانی

رشد هفتگی اونس در میان دوگانگی دیدگاه‌ها
اونس طلا با رشد آرام هفتگی 4/ 0 درصدی به قیمت 1207 دلار معامله شد. زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو جدی‌ترین بحث بازارهای جهانی است. گرچه بخش قابل توجهی از افراد، زودترین زمان ممکن برای این اقدام را پایان سال 2015 می‌دانند، اما بررسی آخرین صورتجلسه نشست فدرال رزرو، گروهی را به افزایش نرخ بهره پیش از ماه ژوئن امیدوار کرد. دیدگاه گروه دوم موجب رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام شد، اما همزمان بازارهای کالایی از جمله طلا نیز با توجه به دیدگاه گروه نخست با افزایش قیمت همراه شدند که امری بسیار نادر محسوب می‌شود. این هفته، آمارهای اقتصادی مهمی در آمریکا و چین (رشد اقتصادی) گزارش می‌شوند که در کنار افزایش تقاضا به علت نزدیک شدن به جشن Akshaya Tritiya در هند (یکی از چهار روز مهم سال هندوها) بر این بازار اثرگذار هستند.


بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها حول میانگین جدید
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (9212) با افت 4/ 1 درصدی به قیمت 76 هزار و 953 تومان معامله شدند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت پایانی اوراق مزبور حدود 77 هزار تومان است که نسبت به سطوح 80 هزار تومانی اواخر سال گذشته اندکی کاهش را نشان می‌دهد. بخشی از افت قیمت‌ها می‌تواند مربوط به تغییر انتظار متقاضیان از نرخ بهره بانکی باشد. با این حال، مدیر کل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه، از کاهش حدود 25 تا 30 درصدی ارزش واقعی مسکن (قیمت اسمی منهای نرخ تورم) از خرداد 92 تا اسفند 93 سخن گفته است. این موضوع فارغ از آنکه بر رشد اقتصادی کشور به علت عدم تمایل سرمایه‌گذار به ساخت مسکن اثر منفی دارد، موقعیت مناسبی برای خریداران فراهم می‌آورد. بنابراین، ممکن است در ادامه، رشد تقاضای مسکن تقویت قیمت «تسه»ها را نیز سبب شود.


بازار نفت

رشد هفتگی قیمت‌ها در بازار نفت
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 1/ 5 درصدی به قیمت 64/ 51 دلار بر بشکه معامله شد. بنابراین، بازار نفت نیز در یک رویداد کم‌سابقه همراه با شاخص دلار و بازارهای سهام جهانی با رشد قیمت همراه شد. فروکش کردن هیجانات تفاهم‌نامه لوزان میان کشورمان و اعضای 1+5 (هراس از افزایش عرضه نفت) یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت نفت در هفته گذشته محسوب می‌شود. از سوی دیگر، آمارها از رشد فرآورده‌های نفتی (افزایش تقاضای نفت) و کاهش 42 موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا در هفته منتهی به 3 آوریل (کاهش احتمالی عرضه نفت) حکایت داشتند که رشد قیمت نفت را رقم زدند. با این حال، همچنان بالا بودن موجودی نفت‌های ذخیره‌شده، به ویژه در آمریکا (افزایش اختلاف نفت WTI و برنت در ماه‌های اخیر گواهی بر این ادعا است) احتمال رشد پرشتاب قیمت نفت را کاهش می‌دهد.