یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بازگشت شاخص به نقطه شروع
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 249 واحدی (معادل 4/ 0 درصد) همراه شد؛ به این ترتیب با رسیدن دماسنج بازار به رقم ابتدای سال، شاهد پوشش زیان ابتدای سال در بورس تهران بودیم. در این میان، حجم و ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار دارند که احتمال تداوم یک روند صعودی پرقدرت را کاهش می‌دهد. دیروز همچنین، از 37 گروه بورسی، 24 صنعت با رشد شاخص همراه شدند. انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای که مهلت پیشین تعیین‌شده آن 9 تیر ماه است مهم‌ترین دلیل این روزهای کم‌نوسان بورس تهران محسوب می‌شود. با وجود آنکه احتمال رشدهای قابل توجه در این بازار اندک است، اما قیمت‌های مناسب سهام و حمایت سهامداران حقوقی از افت سنگین شاخص کل جلوگیری می‌کند. بنابراین، ادامه یک مسیر کم‌نوسان تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات هسته‌ای، محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.

بازار ارز

فشار عرضه در بازار ارز
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت اندک 3 تومانی همراه و به قیمت 3312 تومان معامله شد. در شرایطی که تقاضای دلار در این بازار بسیار پایین است، فشار فروش از سوی معامله‌گران موجب افت نسبی قیمت‌ها شده است. در واقع، نزدیک شدن به مهلت 9 تیر توافق احتمالی نهایی هسته‌ای فضای انتظاری در این بازار را افزایش داده است. همچنین، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان نیز این انتظار را به وجود آورده است که رکود سنتی در این بازار باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. بنابراین، افت نسبی قیمت‌ها در بازار ارز دور از انتظار نیست. با این حال، با توجه به حرکت ارز در محدوده قیمتی 3350-3300 تومان، نزدیک شدن به کف این بازه، از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، وضعیت کم‌نوسان در این بازار نیز مورد انتظار است.


بازار سکه

حباب منفی در مرز دو رقمی شدن
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی مواجه و به قیمت 916 هزار تومان معامله شد. این موضوع در شرایطی رخ داد که قیمت طلای جهانی تقریبا بدون تغییر ماند و دلار نیز افت اندکی را تجربه کرد. بر این اساس، اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) افزایش یافت و به حدود 10 هزار تومان رسید. به این ترتیب، قیمت سکه به کمترین مقدار خود از اوایل آذر 93 (حدود 160 روز معاملاتی) رسید. در حالی که انتظار می‌رود قیمت ارز روند کم‌نوسانی را ادامه دهد، بازار طلای جهانی اثرگذاری بیشتری بر قیمت سکه دارد. در این خصوص، کارشناسان انتظار افت قیمت اونس طلا را در هفته جدید دارند که باعث شده بازار داخلی با این فرضیه با کاهش تقاضا و افت قیمت سکه همراه شود.


بازار طلای جهانی

طلا در انتظار فدرال رزرو و یونان
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی پس از سه هفته مسیر نزولی خود را تغییر داد. با این حال، همچنان انتظار و نگرانی‌ها نوسانات قیمت‌ها را محدود کرده است. هفته جاری، نشست فدرال رزرو (FOMC) با توجه به تبیین سیاست‌های این بانک و احتمالا سیگنالی درباره زمان افزایش نرخ سود بر قیمت طلا اثرگذار خواهد بود؛ برخی کارشناسان معتقدند فدرال‌رزرو سخن متفاوتی نسبت به نشست‌های قبلی نخواهد داشت و این عدم شفافیت درباره آینده، به قیمت طلا کمک می‌کند. همچنین، نگرانی‌های یونان از قیمت‌ها حمایت می‌کند، هرچند برخی کارشناسان حتی خروج از یورو را فقط روی تقاضای فیزیکی یونان که سهم کوچکی در کل بازار دارد موثر می‌دانند و معتقدند حوزه یورو به مشکل بر‌نمی‌خورد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، اما 12 نفر (از 20 کارشناس) روند کاهشی و 5 نفر مسیر افزایشی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

نزدیک شدن «تسه»ها به سقف مقاومتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 229 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور به سقف محدوده نوسانی خود، یعنی 75-70 هزار تومان نزدیک شدند. این رشد قیمتی در سایر سررسیدهای «تسه»ها بیشتر قابل رویت است. بازار مسکن به دوران رونق فصلی خود (تابستان) نزدیک می‌شود، این در حالی است که همزمان ماه مبارک رمضان (رکود سنتی در بازار املاک) نیز پیش رو است. بنابراین، همچنان نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه تقاضا در این بازار را انتظار داشت و در نتیجه رشد شدید قیمت «تسه»ها با توجه به مناسب بودن سمت عرضه نیز دور از ذهن است. از سوی دیگر، طرح تسهیلات جدید مسکن (با سقف 80 میلیون تومانی در تهران) آغاز شده است که ممکن است بخشی از تقاضای «تسه»های فعلی را کاهش دهد.


بازار نفت

آرامش نفت حول ۶۰ دلار
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی به قیمت 59 دلار و 96 سنت معامله شد. مشاهده می‌شود بازار نفت برای مدت طولانی است که در محدوده 60 دلار نوسانات آرامی را سپری می‌کند و این بازه تعادلی را برای خود حفظ کرده است. از طرفی، کاهش 7 دستگاهی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل (27 هفته متوالی در حال کاهش است) و همچنین انتظار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از بهبود تقاضای نفت از قیمت‌ها حمایت کردند. از سوی دیگر، اعلام آمادگی عربستان افزایش عرضه در صورت نیاز مشتریان بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند. به عقیده عمده کارشناسان، تقویت تقاضا به هر میزانی که باشد با توجه به عرضه فعلی کاملا پوشش داده می‌شود (مثلا ذخایر بالای نفت خام و بازگشت مجدد نفت شیل به بازار)؛ بنابراین، محرک‌ها برای رشد پایدار قیمت نفت خنثی می‌شوند.