یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



نوسان‌گیری بلای جان بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۶۷۹ واحدی (معادل ۹۹/ ۰درصد) مواجه شد. هرچند عواملی نظیر نگرانی از مجامع پیش رو (به ویژه در گروه بانکی) و گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها برای سه ماه ابتدای سال به‌عنوان عوامل افت قیمت سهام محسوب می‌شوند، اما شاید بتوان شناسایی سود توسط نوسان‌گیران را مهم‌ترین دلیل ریزش بورس در دو روز معاملاتی اخیر بر‌شمرد. نگاه کوتاه‌مدت برخی سهامداران پس از کسب بازدهی‌های مناسب در یک ماه اخیر، فشار فروش در این بازار را سبب شده است. به‌عنوان مثال از ۲۷ خرداد، گروه‌های پیشتاز بورس مثل حمل و نقل، خودرو، لیزینگ و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با ۲/ ۲۸، ۵/ ۱۹، ۱۸ و ۸/ ۱۷ درصد رشد، سودآوری مناسبی برای نوسان‌گیران محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود هفته آینده با خروج نوسان‌گیران و اتمام فصل مجامع، شاهد وضعیت متعادل‌تری در بورس تهران باشیم.

بازار ارز



روند تدریجی متعادل شدن ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی به قیمت ۳۲۴۰ تومان معامله شد. هفته گذشته، با انتشار خبر توافق هسته‌ای شاهد شوک قیمتی به بازار ارز و ریزش قیمتی دلار بودیم. هرچند انتظار ایجاد شوک قیمتی ناشی از توافق به بازار وجود داشت، اما همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود با توجه به کاهش سفته‌بازی‌ها در این بازار، تخلیه تدریجی هیجانات و حرکت بازار به سوی عرضه و تقاضای واقعی دور از انتظار نبود. به این ترتیب، با وجود جهش قیمتی یک روز پس از توافق، شاهد بازگشت تدریجی آرامش به بازار ارز و تعادل نسبی قیمت‌ها هستیم. در این شرایط، رئیس بانک مرکزی با اشاره به مناسب بودن قیمت‌های فعلی در بازار آزاد، به روند تدریجی یکسان‌سازی ارز در ۱۰ ماه آینده اشاره کرده است که روزهای آرامی را برای قیمت دلار نوید می‌دهد.

بازار سکه



دو اهرم فشار در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۸۶۵هزار تومان معامله شد. از طرفی با ادامه روند نزولی طلای جهانی، شاهد افت ۳۰ دلاری اونس نسبت به معاملات پنج شنبه بودیم؛ از سوی دیگر، دلار نیز افت قیمتی را تجربه کرد (مجموعا افت بیش از ۳ درصدی ارز و اونس). با وجود ریزش قیمتی سکه مشاهده می‌شود مقدار حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) تا ۷ هزار تومان افزایش یافته است. بهمن ماه سال ۹۲ آخرین زمانی که سکه قیمت‌های کنونی را تجربه کرده، این موضوع باعث ایجاد یک کف قیمتی در بازار سکه شده که در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کند. در این شرایط، به نظر می‌رسد اثر عوامل مختلف بر بازارهای اونس و ارز تا حدود زیادی تخلیه شده و نوسانات شدید قیمتی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی



طلا روی مدار منفی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۱۵ دلار معامله می‌شد. مطابق انتظارات، طلا با ادامه روند ریزش قیمتی، به کف قیمت پنج و نیم ساله رسید و سطوح ۱۰۸۰ دلاری را نیز تجربه کرد. مقدار معاملات در بازارهای بین‌المللی نیز افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد، در نتیجه، شدت عرضه از سوی سرمایه‌گذاران طلا برای فرار از زیان مشاهده می‌شود. در این شرایط، بازگشایی بانک‌های یونان تلاش این کشور برای خروج از بحران را نوید می‌دهد که از شدت نگرانی‌ها در حوزه یورو کاسته است (افت تقاضای طلا). از سوی دیگر، توجه فعالان بازار طلا به‌طور گسترده‌ای به آمار‌های جدید اقتصادی آمریکا جلب شده است که روند مناسب این آمارها در تعیین زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو آمریکا موثر است. با این حال، به نظر می‌رسد سطح ۱۱۰۰ دلاری بتواند از قیمت طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن



حبس بازه‌ای «تسه»ها 60 روزه شد
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۳/ ۲درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۳۲۵ تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور برای شصتمین روز معاملاتی متوالی در محدوده ۷۵-۷۰ هزار تومانی به حرکت خود ادامه دادند. این در حالی است که با پایان ماه مبارک رمضان انتظار می‌رود تقاضا برای مسکن افزایش یابد. این موضوع در ادامه می‌تواند موجب رشد قیمت «تسه»های فعلی شود. با این حال، رشد بیش از اندازه قیمت‌ها باعث افزایش نرخ سود واقعی این تسهیلات می‌شود که جذابیت آنها در مقایسه با تسهیلات جدید مسکن را کاهش می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، سود واقعی «تسه»ها در قیمت‌های فعلی کمتر از ۲۰ درصد است که در مقایسه با تسهیلات سایر بانک‌ها به جز مسکن با سود ۲۱ درصدی جذابیت دارد. بنابراین، رشد قیمت‌های «تسه»ها با مقاومت‌های جدی همراه خواهد بود.

بازار نفت



حرکت نفت حول سطح تعادلی جدید
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۰ دلار معامله می‌شد. پس از ریزش‌های اخیر قیمت نفت در چند هفته اخیر، به نظر می‌رسد سطح تعادلی جدید نفت حول ۵۰ دلار باشد (پیش از این نفت حدود دو ماه حول ۶۰ دلار نوسان می‌کرد). رشد شاخص دلار آمریکا، تداوم افزایش تولیدات اوپک و افزایش تولیدات نفت کشورمان پس از رفع تحریم‌ها مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شوند. در این میان، زمان افزایش تولیدات نفت کشورمان مهم‌ترین مساله مورد توجه معامله‌گران نفت محسوب می‌شود که اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهد. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد صادرات عربستان در ماه مه به کمترین مقدار از دسامبر ۲۰۱۴ رسیده است؛ این موضوع در کنار کاهش هفت موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند (در قیمت‌های کمتر احتمال کاهش رشد تولیدات شیل وجود دارد).