یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



انعکاس نزول قیمتی کالاها در بورس تهران
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی در ۶۵ هزار و ۷۰۳ واحد متوقف شد. در حالی‌که رفع تحریم‌های بین‌المللی، افزایش خوش‌بینی‌ها برای بهبود وضعیت سودآوری آتی شرکت‌ها را به دنبال داشته است، اما کاهش قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها به‌عنوان عامل فشار بر قیمت سهام در شرایط کنونی شناسایی می‌شوند. با توجه به افت سودآوری شرکت‌ها در ماه‌های اخیر، قرار گرفتن دوباره قیمت کالاها روی مدار نزولی نگرانی‌ها را تشدید کرده است. از سوی دیگر، همچنان انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی در فصل مجامع به چشم می‌خورد. در این میان، هفته گذشته بازگشایی نماد «وبملت» آغازی بر افت شاخص به کانال ۶۵ هزار واحدی بود. در این شرایط، انتظار بازگشایی نمادهای پالایشی و دیگر نمادهای بزرگ مانند «فولاد» وجود دارد که می‌تواند بار دیگر فضای منفی موجود در بازار را تشدید کند.


بازار ارز



آرامش نسبی بازار ارز
هر دلار آمریکا با رشد اندک هفتگی ۶/ ۰ درصدی مواجه شد. فاصله گرفتن نرخ ارز در بازار داخلی با بازارهای کشورهای همسایه، افزایش تقاضای «آربیتراژ» را در پی داشت. در ادامه کاهش فاصله نرخ‌ها همراه با رشد قیمت دلار، حذف تقاضای مزبور را به دنبال داشت. در این شرایط، لغو تحریم‌های بین‌المللی توجه بیشتری برای رسیدن به نرخی واحد را به خود جلب کرده است. با این حال، روندی آرام برای رسیدن به این هدف مدنظر قرار دارد. به عقیده کارشناسان روند زودرس این موضوع می‌تواند ضررهای بیشتری را نسبت به وضعیت کنونی برای کشور داشته باشد. در این شرایط، خروج تدریجی اقتصاد کشور از حالت انتظاری افزایش تقاضای ارز را نیز نتیجه داده است، اما مطابق با روزهای اخیر افزایش عرضه در قیمت‌های بالاتر دلار می‌تواند در ادامه نیز مانع از رشد قیمتی ‌شود.

بازار سکه




سکه در یک قدمی ارزش ذاتی

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲ درصد به قیمت ۸۸۹ هزار تومان معامله شد. در مدت مشابه رشد ۵/ ۲ درصدی قیمت هر اونس طلا و رشد ۶/ ۰ درصدی دلار مشاهده می‌شود. بنابراین، واکنش سکه نسبت به رشد قیمتی دلار و اونس جهانی طلا کمتر است که این موضوع اثرات خود را در کاهش حباب سکه(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) منعکس کرده است. به این ترتیب، پس از کاهش تقاضای فصلی و همچنین فاصله گرفتن سکه از محدوده مقاومت قیمتی، مطابق با انتظارات قیمت سکه به ارزش ذاتی خود بسیار نزدیک شده است. (تخلیه حباب قیمتی) در این شرایط، پس از رشد قیمتی اونس در هفته گذشته، به نظر می‌رسد بازار طلا در روزهای آتی روند آرامی را داشته باشد. همچنین در بازار ارز نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی




رفت و برگشت‌های طلا در شرایط مبهم

دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلا به قیمت ۱۱۲۰ دلار معامله می‌شد. روز چهارشنبه طلا به بالاترین قیمت خود (۱۱۲۶ دلار) از ۲۰ جولای رسید که با آرام‌تر شدن بازارها طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، قیمت طلا کمی کاهش یافت. آمارهای اقتصادی آمریکا وضعیت مثبت اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد که با رشد شاخص دلار موجب فشار بر قیمت طلا شد. گزارش فصلی کنسول جهانی طلا نیز، کاهش ۱۲درصدی تقاضای طلا (به ویژه کاهش تقاضا از طرف هند و چین) در سه ماه گذشته را نشان می‌دهد. به این ترتیب، هرچند قیمت‌ها تا سطح ۱۱۱۰ دلاری پایین آمدند، اما همچنان کاهش احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو به علت نگرانی از وضعیت اقتصادی چین، از قیمت طلا حمایت می‌کند. این در حالی است که بانک مرکزی چین اعلام کرده قصد کاهش مجدد ارزش یوآن را ندارد.


بازار اوراق مسکن



ثبات «تسه»ها با تفاوت نگاه به خرید
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲(تسه۹۲۱۲) افت هفتگی ۵/ ۱ تجربه کردند. رکود بازار مسکن در کنار ارائه وام‌‌های جدید از عوامل فشار قیمتی «تسه»ها محسوب می‌شود. به این ترتیب، کاهش تقاضای مسکن اثرات خود را بر قیمت اوراق نیز گذاشته است. همچنین جذب سرمایه‌ها در سپرده‌های یکساله بانک مسکن (برای دریافت وام‌های جدید) نیز بخشی از تقاضا «تسه»ها را کاهش داده است. در این شرایط، دیدگاه‌های متفاوتی برای خرید مسکن به چشم می‌خورد. برخی از متقاضیان با توجه به نیاز خود انتظار برای وام‌های جدید را در برنامه خود برای خرید مسکن قرار داده‌اند. برخی دیگر اما، قیمت‌های کنونی مسکن را در کف ارزیابی می‌کنند و انتظار یکساله برای دریافت وام را به صرفه نمی‌دانند. این موضوع در کنار سود کمتر از ۲۰ درصدی وام مسکن در قیمت‌های فعلی «تسه»ها جذابیت برای خرید این اوراق را نگه داشته است.


بازار نفت



سقوط نفت در سایه اقتصاد چین
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۲ دلار معامله می‌شد. کاهش ارزش یوآن و سقوط شدید بازار سهام چین، نگرانی را درباره اقتصاد افزایش داده است. چشم‌انداز منفی اقتصاد این کشور (به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت) عاملی برای کاهش تقاضا است، عاملی که به اعتقاد کارشناسان بر رکود اقتصاد جهانی تاکید دارد. بر این اساس، روز جمعه نفت حتی قیمت‌های کمتر از ۴۲ دلار را نیز تجربه کرد. به نظر می‌رسد چین از قیمت کمتر نفت همچنان برای ایجاد ذخایر استراتژیک استفاده می‌کند. با این حال، تقاضای نفت چین نسبت به جولای کاهش داشته است. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ذخایر برای سومین هفته متوالی خبر می‌دهد، با این وجود حجم ذخیره نفت این کشور نسبت به سال گذشته ۲۳درصد رشد را نشان می‌دهد که همچنان بر مازاد عرضه تاکید دارد.