یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد آرام بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۱۱ واحدی (معادل ۰۲/ ۰ درصد) مواجه شد. انتظارات برای شدت گرفتن رشد اقتصادی کشور در دوران پساتوافق، خوش‌بینی‌هایی را میان فعالان بازار به وجود آورده است. این موضوع در کنار ریزش‌های قیمتی سهام در هفته‌های پس از توافق هسته‌ای تا حدودی جذابیت را برای خرید سهام نگه داشته است. با این حال، نگرانی‌ها از سودآوری شرکت‌ها همچنان از رشد قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. رکود چند ساله بازار مسکن، کاهش مقدار فروش خودروسازها، افت قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها و همچنین مشکلات مالی بانک‌ها از مواردی است که این موضوع را تشریح می‌کند. گرچه ثبات نسبی شاخص و ادامه حرکت در کانال ۶۴ هزار واحدی محتمل است، اما بازگشایی نمادهای متوقف از گروه بانکی، پالایشی، فلزات اساسی و همچنین سنگ‌آهنی می‌تواند به روند آرام شاخص شوک وارد کند.

تشدید نوسانات روزانه ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت معامله شد. در ادامه افزایش تقاضای دلار در بازار ارز در ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته، دلار حتی به قیمت ۳۴۳۲ تومان نیز رسید. با این حال، در ادامه معاملات، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بار دیگر قیمت دلار را کاهش داد. در هفته گذشته به کاهش فاصله قیمتی عرضه بازار سازها نسبت به دیگر عرضه‌کنندگان ارز اشاره شد. در حالی‌که این موضوع در جهت کاهش مقدار نوسانات قیمتی صورت گرفت، اما بررسی روند معاملات بازار ارز خلاف این موضوع را نمایان می‌کند. بر این اساس، بیشینه قیمت دلار در معاملات روزانه در روزهای اخیر افزایش داشته است (شکسته شدن سطح ۳۴۲۰ تومانی در ساعات آغازین معاملات یکشنبه). در کنار بازگشت تقاضاهای خفته پس از حصول توافق هسته‌ای، تقاضای ارز مسافرتی و حجاج نیز موج تقاضای ارز را تشدید کرده است.



افت قیمت همراه با کاهش حباب
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۱۷هزار تومان معامله شد. اونس طلا روز گذشته با توجه به تعطیلی بازار آمریکا و همچنین حالت انتظاری برای نشست آینده فدرال رزرو این کشور با نوسانات محدود قیمتی مواجه شد. از سوی دیگر، دلار مجددا با وجود اینکه در ساعات ابتدایی معاملات در سطوح بالاتر از ۳۴۳۰ تومان معامله می‌شد، اما با فشار عرضه کاهش یافت و در نهایت بدون تغییر نسبت به روز ماقبل متوقف شد. به این ترتیب، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) که یکشنبه به مرز ۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود، روز گذشته با کاهش ۵هزار تومانی مواجه شد. در این شرایط، وجود حباب قیمتی همچنان به امیدواری برای رشد قیمت دلار در میان معامله‌گران سکه اشاره دارد و همچنان در مقابل افت مقاومت می‌کند.

pi۰۴

طلا در وضعیت انتظاری
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۲۱ دلار معامله می‌شد. به نظر می‌رسد حالت انتظاری موجود، حرکت اونس را کم‌نوسان کرده است. بازارها در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو هستند که می‌تواند تصویر روشنی از زمان افزایش نرخ بهره توسط این بانک بدهد (افزایش نرخ بهره بر تقاضای طلا که بدون بهره است تاثیر معکوس می‌گذارد). بازار اونس هفته گذشته را در انتظار برای آمار اشتغال آمریکا سپری کرد که سیگنال‌های مثبت و منفی این آمار یکدیگر را خنثی کردند و همین امر باعث تداوم وضعیت انتظاری طلا شد. همچنین، روند نزولی بازارهای سهام چین نیز تاثیری بر افزایش تقاضای طلا نگذاشت که به معنی وزن بیشتر اثر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بر این بازار است. در روزهای آتی انتشار آمارهای بیشتر از اقتصاد چین احتمال دارد بتواند تحرکاتی را در بازار طلا رقم بزند.

pic۰۵

برگشت «تسه»ها از کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۹/ ۲ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۲۱۱ تومان معامله شدند. این در حالی است که قیمت آخرین معامله این اوراق و دیگر سررسید‌‌ها در بیشینه بازه قیمتی روزانه بود (مثبت ۵ درصد). همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن در محل صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های جدید در کنار نزدیک شدن به پایان تابستان به‌عنوان فصل افزایش تقاضای مسکن، تقاضای «تسه»ها را کاهش داده است. همچنین، انتشار اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن از محل ارائه اوراق تسهیلات جدید، فشار قیمتی بر اوراق فعلی را بیشتر کرد. در این شرایط، همراه با افت سود واقعی وام در قیمت‌های پایین «تسه»ها (در مقادیر کمتر از ۲۰ درصد)، روز گذشته، با افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین شاهد جهش قیمتی «تسه»ها بودیم.

pic۰۶

سایه اقتصاد چین بر نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. ابتدای معاملات هفتگی، نفت کمی نزولی شد که پس از جهش قیمتی اخیر، روندی طبیعی در راستای تعدیل قیمت‌ها است. تعطیلی مناسبتی آمریکا، حجم معاملات را کم کرده است. اما بازار سهام چین ابتدای هفته را نزولی آغاز کرد که تداوم نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصادی این کشور را نشان می‌دهد (کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت). همچنین اداره آمار چین، رشد تولید ناخالص داخلی تحقق یافته سال ۲۰۱۴ را ۱/ ۰ واحد درصد کمتر از برآوردهای پیشین گزارش داد که باعث تشدید نگرانی از رشد سال جاری چین شد (رشد هدف‌گذاری شده ۲۰۱۵ کمترین در ۲۵ سال گذشته است). آمارهای چین که قرار است هفته جاری منتشر شود نیز می‌تواند جهت تازه‌ای به نفت ببخشد. همچنین، بازگشایی بازارهای آمریکا تحرک بیشتری را در قیمت نفت ایجاد خواهد کرد.

آغاز هفته کم‌جان بازارهای جهانی

آغاز هفته کم‌جان بازارهای جهانی

آغاز هفته کم‌جان بازارهای جهانی