یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تعمیق رکود در بورس تهران
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۹/ ۱ درصدی مواجه شد (بیشترین افت هفتگی از اواسط اردیبهشت) و به این ترتیب، شاخص کل وارد زیان بیش از ۴/ ۰ درصدی از ابتدای سال شد. پیش تر به حرکت پلکانی شاخص اشاره شده بود. در این حرکت، شاخص پس از حرکت کم نوسان در کانالی مشخص، همراه با شوک‌های ناشی از بازگشایی نمادهای متوقف ملزم به تغییر کانال می‌شد. پایان هفته گذشته نیز بازگشایی آخرین نمادهای متوقف، موجب افت شاخص به کانال ۶۳ هزار واحدی شد. در ادامه در فضایی منفی ناشی از تثبیت نرخ خوراک گازی پتروشیمی، سهام با سیل فروش هیجانی مواجه شدند. این موضوع سهامداران متضرر را برای فرار از زیان بیشتر وادار به فروش کرده، گرچه ریزش‌های قیمتی اخیر در کنار امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی با اجرایی شدن برجام، تا حدودی موجب ارزندگی قیمت سهام برای خرید شده است.



رکورد ریزشی دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۳۰ تومانی (معادل ۹/ ۰ درصدی) به قیمت ۳۴۴۰ تومان معامله شد، به این ترتیب، شاهد بیشترین افت روزانه دلار از اواسط فروردین هستیم. در ماه‌های اخیر، پس از حصول توافق هسته ای، افزایش تقاضا در بازار ارز رشد مداوم قیمتی دلار را رقم زد. در کنار بازگشت تقاضاهای نهان که در هفته‌های قبل از مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای در حالت انتظاری قرار داشتند، در هفته‌های اخیر تقاضای ارز مسافرتی و همچنین آربیتراژی نیز بر شدت تقاضای ارز افزود. در نتیجه هیجان ناشی از رشد قیمت‌ها و امیدواری به ادامه این موضوع، برخی از فعالان بازار به انباشت ارز و عدم عرضه رو آورده‌اند. در شرایط کنونی، تعدیل قیمت‌ها و همچنین تقویت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تاکید بر مقابله با اقدام‌های سفته بازانه موجب ریزش قیمتی دلار شده است.



مقاومت سکه در برابر ریزش
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۹۰۹ هزار تومان معامله شد. شروع نشست فدرال رزرو آمریکا موجب ایجاد فضای انتظاری در بازار طلای جهانی و در نتیجه بی واکنشی سکه به نوسانات اندک اونس شد. از سوی دیگر، دلار با افت ۳۰ تومانی مواجه شدکه سکه نسبت به آن بی توجه بود. بر این اساس، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) مجددا در بازار سکه به وجود آمد (اندازه حباب حدود ۷ هزار تومان است). نزدیک شدن به کف روانی ۹۰۰ هزار تومانی و همچنین خوشبینی به بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی، موجب مقاومت قیمتی سکه شده است. پس از افت و خیزهای اخیر قیمت دلار انتظار کاهش شدت نوسانات در این بازار وجود دارد، اما طلای جهانی متناسب با نتیجه نشست فدرال رزرو می‌تواند تحرکی در بازار سکه نیز ایجاد کند.



انتظار اونس پایان می‌یابد؟
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۰۸ دلار معامله می‌شد. نزدیک شدن به نتیجه نشست فدرال رزرو کم‌تحرکی در بازار اونس را تقویت کرده است، به‌صورتی که سقوط روزهای گذشته بازار سهام چین (با وجود رشد چهارشنبه) تحرک چندانی را وارد بازار طلا نکرد. حال سوال اینجا است که آیا پس از ۹ سال (از سال ۲۰۰۶)آیا فدرال رزرو تصمیم به افزایش نرخ بهره می‌گیرد. تصمیمی که به داده‌های اقتصادی آمریکا وابسته است. روز سه‌شنبه آمارهایی از اقتصاد آمریکا (افزایش آمار خرده فروشی، در مقابل کاهش بیشتر از پیش‌بینی‌ها در تولیدات صنعتی و تولیدات کارخانه‌ای) منتشر شد که به دلیل سیگنال‌های دوگانه، تردید تحلیلگران نسبت به احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر را بیشتر کرد. آمار نرخ تورم مصرف‌کننده تنها آمار باقیمانده پیش از نشست فدرال رزرو است که می‌تواند بر تصمیم‌گیری این کمیته اثرگذار باشد.



آرامش «تسه»ها در ۶۹ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی مواجه شدند. پس از نوسانات شدید قیمتی این اوراق در هفته گذشته، شاهد حرکت کم نوسان قیمتی برای سومین روز متوالی در کانال ۶۹ هزار تومانی هستیم. میانگین قیمتی این اوراق در پنج ماه ابتدایی سال بیش از ۷۳ هزار تومان است، در حالی‌که میانگین قیمتی از ابتدای شهریور حدود ۷۰ هزار تومان است. در این میان، عواملی مانند جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های جدید (با مبالغ بیشتر) و همچنین رسیدن به روزهای پایانی تابستان (به‌عنوان فصل افزایش تقاضای مسکن) نیز به کاهش تقاضای این اوراق دامن زده است. با این حال، کاهش نرخ سود وام، در کنار شناسایی کف قیمتی در بازار مسکن، تقاضا برای دریافت وام به جای صبر یک ساله برای وام‌های جدید، تقاضا در سطوح پایین‌تر قیمت «تسه»ها را نگه داشته است.



چشم انداز کاهش تولیدات شیل
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. دورنمای کاهش تولیدات نفت شیل، قیمت نفت WTI را تقویت کرد (بر اساس پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان اوپک). از سوی دیگر ادامه نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین و تداوم مازاد عرضه (که با عدم کاهش عرضه اوپک و افزایش عرضه ایران تقویت خواهد شد) همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است. سیگنال‌های مثبت برای نفت خام آمریکا، روز سه شنبه تفاوت قیمت نفت WTI و برنت را به کمترین میزان (۴۵/ ۱ دلار) در هشت ماه اخیر (از ژانویه) رساند. در این شرایط، نتیجه نشست فدرال رزرو و آمار رسمی موجودی نفت تجاری آمریکا (تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۱/ ۳ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت هفته گذشته حکایت داشت) می‌تواند روند قیمت نفت را در این روزها تغییر دهد.