یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

روزنه امیدبخش بورس تهران
شاخص کل بورس با افت هفتگی ۹/ ۱ درصدی مواجه شد. با تداوم رکود فرسایشی بورس، میانگین حجم معاملات روزانه از ۷۶۰ میلیون سهم در تیر به ۳۶۷ میلیون سهم در شهریور کاهش یافته است. در این شرایط، کاهش شدید حجم معاملات می‌تواند شرایط برای پایان دوره رکودی به وجود آورد (تضعیف سمت عرضه با ریزش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر). مشابه روند کنونی را در سه ماه ابتدایی سال نیز شاهد بودیم. در آن دوره نیز کاهش شدید حجم معاملات، از میانگین روزانه یک میلیارد سهم در فروردین به سطح ۳۰۰ میلیون سهم در خرداد رقم خورد. در ادامه خوش‌بینی به حصول توافق هسته‌ای افزایش تقاضا را به دنبال داشت. در شرایط کنونی نیز امیدواری به بهبود فضای اقتصاد کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند محرک تقاضا در این بازار و عامل رونق باشد.



برآیند صفر دلار در هفته پرنوسان
هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی به قیمت ۳۴۱۵ تومان معامله شد. با موج تقاضا در بازار ارز دلار با جهش به سطح ۳۵۰۰ تومان نیز نزدیک شد. تقاضای مسافرتی و همچنین آربیتراژ در ادامه تقاضای پدید آمده از روزهای پس از مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان محرک برای رشد قیمت دلار بود. در نتیجه جهش قیمتی دلار، فعالان بازار ارز با امید به ادامه روند صعودی قیمت‌ها به انباشت ارز (عدم عرضه) پرداختند که باوجود عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک ها، مقاومت قیمتی دلار در برابر کاهش را نتیجه داد. در ادامه اما در پیش گرفتن سیاست برخورد جدی با دلالان ارز از سوی نهادهای ناظر تا حدود زیادی التهاب بازار ارز را کاهش داد. این موضوع موجب کاهش حجم معاملات شد که در کنار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها منجر به ریزش قیمتی دلار در روزهای پایانی شد.



برآیند صفر اثر اونس و دلار بر سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۲/ ۰درصدی به قیمت ۹۰۹ هزار تومان معامله شد. در حالی که روز پنج‌شنبه، اونس طلای جهانی با رشد قیمتی ۱۰ دلاری نسبت به روز پیشین مواجه شد، اما قیمت دلار با افت همراه شد، این موضوع باعث حرکت قیمتی خنثی سکه شد.، در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه با انعکاس تصمیم فدرال رزرو آمریکا به بازار طلا، قیمت اونس روند صعودی خود را آغاز کرد. دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش اونس طلا با افزایش قیمت بیش از ۲۰ دلاری نسبت به روز پنج‌شنبه، معامله می‌شد. با توجه به تعطیلی بازارهای داخلی در روز گذشته، در معاملات امروز انتظار رشد قیمت سکه همراه با صعود قیمت اونس طلا وجود دارد. از سوی دیگر، نزدیک شدن دلار به سطح قیمتی ۳۴۰۰ تومانی می‌تواند عامل برگشت قیمت‌ها به مسیر صعودی باشد.




صعود اونس با پایان انتظار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۶ دلار معامله می‌شد. عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست پنج‌شنبه اونس را صعودی کرد. روز جمعه نیز، شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها، در ماه گذشته کاهش ۱/ ۰ درصدی (اولین کاهش پس از ژانویه) داشت (دور از هدف ۲ درصدی). به گفته جنت یلن، این کمیته علاوه بر وضعیت اقتصادی آمریکا، نگران وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه چین و اقتصادهای نوظهور نیز هست. با اینکه انتظار می‌رفت عدم افزایش نرخ سود (با کاهش شاخص دلار) قیمت کالاهای پایه (که با دلار معامله می‌شوند) را کاهش دهد؛ اما این بار این تصمیم به علت نگرانی از اقتصاد جهانی بود که افت بازارهای سهام و قیمت کالاهای پایه را رقم زد و در مقابل تقاضا برای کالای امنی مثل طلا را افزایش داد.




نزول «تسه»ها به کانال ثبات
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با افت هفتگی ۷/ ۴ درصدی مواجه شدند. پس از ریزش قیمتی این اوراق در اوایل هفته، با قرار گرفتن در کانال ۶۹ هزار تومانی، اوراق مزبور سه روز پایانی هفته را با نوسانات اندک قیمتی پشت سر گذاشت. آخرین آمارها به جذب بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان نزد صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های جدید اشاره دارد که تقاضای «تسه»ها را کاهش داده است. این موضوع در کنار کاهش تقاضای فصلی مسکن با پایان تابستان، نزول «تسه»ها را تشدید کرد. با توجه به دریافت وام‌های جدید از تیرماه سال آینده و ارزیابی کف‌های قیمتی در بازار مسکن بخشی از متقاضیان دریافت وام با سود‌های کمتر (همراه با ریزش قیمتی «تسه»ها در ماه‌های اخیر) در شرایط کنونی را نسبت به انتظار یک‌ساله برای دریافت وام‌های جدید به صرفه می‌دانند.



نفت زیر فشار رشدکند اقتصاد جهانی
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۶ دلار معامله می‌شد. روز چهارشنبه، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) حاکی از کاهش حجم ذخایر نفت تجاری این کشور به میزان ۱/ ۲ میلیون بشکه بود، این موضوع موجب رشد قیمت نفت به بالاترین مقدار در ماه سپتامبر (۱۵/ ۴۷ دلار) شد. در ادامه، تصمیم نشست فدرال رزرو آمریکا به ثابت نگه داشتن نرخ بهره اشاره داشت. به‌صورت بنیادین این موضوع باید افزایش قیمت نفت را رقم بزند، اما این تصمیم که در پی چشم‌انداز نامناسب اقتصاد جهانی بود، قیمت نفت را نزولی کرد (انتظار برای کاهش تقاضا). اوپک نیز در گزارشی پیش‌بینی‌های خود از تولیدات غیراوپک را کاهش داده است. با این حال، با توجه به دورنمای تداوم مازاد عرضه، اوپک پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ را ۸۰ دلار اعلام کرده است (دورنمای ضعیف رشد قیمت نفت).