یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


بورس روی موج خوش‌بینی
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ۵۳۹ واحدی (معادل ۹/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۹۷۳ متوقف شد. بر این اساس،‌ بیشترین رشد شاخص را از روز قبل از توافق هسته‌ای (۲۲ تیر) شاهد هستیم. پیش تر به خوش‌بینی حاصل شده از تصویب برجام در مجلس اشاره شده بود. سه شنبه شب رئیس‌جمهور کشور در مصاحبه تلویزیونی، به رفع تحریم‌های بین‌المللی تا دو ماه آینده، کاهش سپرده قانونی بانک‌ها از ۱۳ به ۱۰‌درصد نزد بانک مرکزی، به منظور افزایش منابع بانک‌ها برای تسهیلات دهی به بخش تولید، افزایش تقاضای دولت از طریق طرح‌های عمرانی زودبازده در قالب بسته خروج از رکود اشاره کرد. با وجود امیدواری از بهبود اقتصاد کشور در اثر عوامل مزبور، کم بودن ارزش معاملات نسبت به دوران اوج بورس همچنان به فضای انتظاری تاکید دارد، بنابراین، همچنان انتظار برای انتشار عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها مشاهده می‌شود.



تخلیه هیجانات از بازار ارز
دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر نرخ معامله شد. سه‌شنبه هیجانات تصویب برجام در مجلس، دلار را در مدار نزولی قرار داد. در ادامه معاملات اما با افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین دلار بار دیگر افزایش قیمت را تجربه کرد. این موضوع به تقاضای موجود در بازار ارز اشاره دارد که از قیمت‌ دلار حمایت می‌کند. پیش‌تر به روند افزایش تقاضا در بازار ارز، از روزهای پس از حصول توافق هسته‌ای اشاره شده بود. علاوه بر این افزایش تقاضای آربیتراژی نیز در قیمت‌های پایین مانع از روند نزولی قیمت در این بازار می‌شود. از سوی دیگر، افزایش عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها در نزدیک شدن قیمت به سطح ۳۵۰۰ تومانی مانع از رشد قیمت دلار می‌شود. بر این اساس و با تخلیه هیجانات ناشی از تصویب برجام، دلار روز گذشته روند متعادل و کم نوسانی را در پیش گرفت.



رشد سکه با اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۹ هزار تومانی به قیمت ۹۴۶ هزار تومان معامله شد. در حالی که نرخ دلار بدون تغییر ماند، رشد نزدیک به ۱۵ دلاری اونس طلای جهانی (در ساعات ابتدایی معاملات) جهش قیمتی سکه را رقم زد. با وجود رشد قیمت سکه مقدار حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطح ۱۳ هزار تومانی قرار گرفت. ابهامات درخصوص رشد ادامه‌دار قیمت طلا همچنان مشاهده می‌شود، در این خصوص، می‌توان به نوسانات قیمتی اونس در ادامه معاملات اشاره کرد، در نتیجه ابهامات قیمتی اونس، واکنش کند سکه را شاهد بودیم. نزدیک شدن به ماه محرم نیز عامل کاهش تقاضای سکه است. در این شرایط، نوسانات شدید نرخ دلار دور از انتظار است، از طرفی، اونس در حالت انتظاری برای آمار اقتصاد آمریکا نوسانات قیمتی محدودی را تجربه می‌کند.



رکوردشکنی در مسیر صعودی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۷۲ دلار معامله شد. با تداوم افت شاخص دلار، اونس به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته (۱۱۷۵ دلار) رسید. آمار اقتصادی چین (کاهش بیش از ۲۰ درصدی واردات و همچنین نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) چشم‌اندازی از کند شدن دومین اقتصاد دنیا ارائه داد، امری که احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال جاری (اتخاذ سیاست انقباضی) را تضعیف می‌کند (عامل افت شاخص دلار). آمار اقتصادی چین باعث افت شاخص‌های سهام و حرکت سرمایه داران به سوی سرمایه‌های کم ریسک، در نتیجه افزایش تقاضای محافظه کارانه طلا شد. رشد کمتر از انتظار آمار خرده فروشی آمریکا به‌عنوان سیگنالی دیگر برای تاخیر در زمان افزایش نرخ بهره از قیمت طلا حمایت کرد. امروز نیز، نرخ تورم آمریکا می‌تواند تصویر روشن تری از زمان تصمیم نهایی فدرال رزرو در این خصوص ارائه دهد.



جذابیت «تسه»ها در کف قیمتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۱ هزار و ۲۸۳ تومان معامله شدند. این در حالی است که اوراق مزبور و سایر سررسید‌های تسهیلات مسکن همراه با افزایش تقاضا، رشد قیمت در آخرین معاملات را تجربه کردند. این موضوع به جذابیت کنونی قیمت «تسه»ها و در نتیجه کاهش انتظارات از افت بیشتر قیمتی آنها اشاره دارد. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، سود واقعی وام مسکن با افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش می‌یابد. بر این اساس، با ریزش قیمتی این اوراق به کمترین قیمت از پایان سال ۹۲، سود وام نیز تا سطوح جذابی کاهش یافته است. این موضوع باعث شده، با وجود جذابیت مبلغ بیشتر وام مسکن از سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن و همچنین رکود فعلی بازار مسکن، همچنان تقاضا برای اوراق فعلی تسهیلات مسکن را شاهد باشیم.



افت نفت با ضعف «چین»
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۶ دلار معامله شد. سومین روز متوالی افت نفت، با تداوم مازاد عرضه و چشم انداز کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت (چین) رقم خورد. از سمت تقاضا، آمارهای اقتصادی چین (کاهش واردات بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال پیش و آمار تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) چشم‌اندازی از کند شدن اقتصادی این کشور و به دنبال آن کاهش تقاضای چین ارائه می‌دهد. همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بر کاهش رشد تقاضا در سال آینده تاکید دارد. از سمت عرضه نیز، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بر تداوم مازاد عرضه در سال ۲۰۱۶، با تقویت احتمال افزایش عرضه کشورمان با رفع تحریم‌ها تاکید می‌کند، در میان عوامل فشار، اما تداوم افت شاخص دلار آمریکا از قیمت نفت حمایت کرد. در ادامه برآورد و انتشار آمار نفت تجاری آمریکا می‌تواند سیگنالی برای قیمت نفت باشد.