یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


خاموشی «هسته»ای در بورس
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۸۶ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۱۴۷ واحد متوقف شد. روز گذشته، با وجود انتشار خبر بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام و چشم‌انداز اجرایی شدن برجام و لغو عملی تحریم‌ها در سه هفته آینده، شاهد کم واکنشی بورس به این اخبار بودیم. «تاپیکو»، «شبندر» و «رمپنا» بیشترین تاثیر منفی و نماد «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان به دلیل نوسان قیمت نفت اوپک در کف ۱۱ ساله و افت قیمت‌های جهانی فلزات پایه، فضای مبهمی بر بورس حاکم است. به‌صورتی که از ۳۷ صنعت بورسی، روز گذشته شاخص ۲۳ صنعت با افت مواجه شد. اما گشایش‌های هسته‌ای، می‌تواند در کوتاه‌مدت بر صنایعی مانند حمل و نقل و گروه بانکی با امکان اتصال به شبکه سوئیفت تاثیر بگذارد. عواملی که از شاخص حمایت می‌کنند.




رشد دلار با نگرانی از ارزانی نفت
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۳۶۴۵ تومان معامله شد. با اینکه انتظار می‌رفت خبر رفع تحریم‌ها با بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران به دلیل خوش بینی به تقویت عرضه، بر نرخ دلار فشار وارد کند؛ اما از آنجایی که قیمت نفت اوپک روز دوشنبه کف ۱۱ ساله خود را شکست، چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، بر خبر بسته شدن PMD چیره شد و رشد نرخ دلار را رقم زد. در شرایط کنونی، همچنان تقاضای آربیتراژی و رشد تقاضا با نزدیک شدن به ژانویه، همچنان در بازار وجود دارند. افزایش روز گذشته نرخ دلار می‌تواند فعالیت سفته‌بازان را تشدید کند. با اینکه به نظر می‌رسد عوامل بنیادین از نرخ کنونی دلار حمایت می‌کنند، اما همچنان تاکید بر تک‌نرخی کردن نرخ ارز تردیدهایی را برای تداوم رشد قیمت‌ها ایجاد کرده است.




نگاه سکه به طلای جهانی
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۱۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان اندک اونس، رشد ۲۰ تومانی نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. اونس طلای جهانی در انتظار انتشار اعلامیه نشست دو روزه فدرال رزرو است که می‌تواند اونس را در مسیر نزولی قرار دهد. همین امر، معامله‌گران سکه را در شرایط احتیاطی قرار داده است. شرایط کنونی، منجر به حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت ذاتی نسبت به ارزش بازاری) شده است که مشخص شدن نتیجه نشست عصر روز چهارشنبه (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) می‌تواند معامله‌گران سکه را از حالت احتیاطی خارج کند. افت شدید نرخ دلار نیز دور از انتظار است؛ این امر علاوه بر خارج شدن از ماه صفر می‌تواند قیمت سکه را به ارزش ذاتی خود نزدیک کند.




اونس در شرایط انتظاری
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۶۵ دلار معامله ‌شد. بازار اونس همچنان در انتظار اعلامیه نشست دو روزه فدرال رزرو بود (امکان پوشش نتیجه آن در این گزارش نیست) که می‌تواند برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۶ افزایش نرخ بهره را رقم زند. نرخ تورم ماه نوامبر مطابق با پیش‌بینی‌ها منتشر شد که آمادگی اقتصاد این کشور برای حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی را نشان می‌دهد. کارشناسان بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره اجماع دارند و میزان این افزایش را ۲۵/ ۰ واحد درصد پیش‌بینی می‌کنند. پیش‌بینی افزایش نرخ بهره، پس از انتشار آمارهای اقتصادی ماه اکتبر آمریکا عامل عقب نشینی سرمایه‌گذاران از اونس بود. دیدگاه خرسی به اونس، تقاضای بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا را به کمترین میزان از ۲۰۰۸ رسانده است. بنابراین، تقاضای فیزیکی طلا تنها حامی قیمت‌ها محسوب می‌شود.




بازگشت تقاضا به فصل رونق مسکن
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۲ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۸۸۴ تومان معامله شدند که بیشترین قیمت از ۲۱ تیر است. تعیین تکلیف شدن شرایط وام جدید با سقف ۶۰ میلیون تومان، قیمت «تسه»ها را از هفته گذشته بر روند صعودی قرار داده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، افزایش نرخ سود در مقابل رشد شدید قیمت‌ها مقاومت می‌کند. مصوبه شورای پول و اعتبار حاکی از افزایش نرخ سود وام این اوراق است که نرخ سود واقعی این اوراق را به ۷/ ۲۲ درصد می‌رساند. بنابراین با توجه به سررسید ۱۲ ساله وام و چشم‌انداز تک رقمی شدن نرخ تورم، صرفه اقتصادی این اوراق برای خریداران مورد تردید است، اما به نظر می‌رسد افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن در قیمت‌های کنونی عامل حمایت از این اوراق است.


pic6
نوسان اندک نفت حول کف قیمتی
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۳۷ دلار معامله ‌شد. روز گذشته، شاهد انتظار بازارها برای نشست فدرال رزرو بودیم که می‌تواند با افزایش نرخ بهره و تقویت دلار، عامل فشار بر قیمت نفت شود. همچنین، تصمیم اوپک به حفظ سهم بازار و چشم انداز ورود ایران با بسته شدن پرونده هسته‌ای کشورمان، فشار بر قیمت نفت را تشدید می‌کند. احتمال رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا نیز تقویت شده است؛ با اینکه کارشناسان معتقدند صادرات نفت آمریکا در قیمت‌های کنونی توجیه اقتصادی نخواهد داشت، اما می‌تواند در بلندمدت بر بازار نفت اثرگذار باشد. اخیرا موسسه رتبه‌بندی مودیز به دلیل شتاب بالای رشد تولیدات نفت نسبت به رشد تقاضا و رسیدن ذخیره نفت به ۴/ ۴ میلیارد بشکه (بالاتر از میانگین ۵ ساله) پیش‌بینی خود برای نفت WTI را برای سال آینده ۸ دلار کاهش داده است.

افت بورس؛ رشد دلار