پرهام مهدیان با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد»، گفت: نورهای مازاد و غیرهدفمند که در زمان پیک مصرف برق در سطح شهر شاهد آن هستیم، علاوه بر افزایش مصرف برق، شهر را دچار آلودگی نوری می‌کند؛ به این معنی که نورهایی در فضا به‌طور نامتناسب، نامنظم و بی‌هدف ساطع می‌شود. این در حالی است که نورپردازی شهری که یکی از دستاوردهای جدید و مهم صنعت روشنایی است، در صورت استفاده صحیح می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهم و تاثیرگذار شهری در ساعات شب باشد. رئیس هیات‌مدیره انجمن حرفه‌ای روشنایی و نورپردازی با اشاره به زمینه فعالیت‌های این تشکل صنفی گفت: نورپردازی یک تخصص است و این تخصص باید به دست متخصص این رشته سپرده شود. هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا، این تخصص در دوره کارشناسی ارشد آموزش داده می‌شود و صرفا متخصصان آموزش‌دیده امکان انجام کارهای تخصصی در این حوزه را دارند.

وی افزود: براساس این نیاز فعالان حوزه روشنایی و نورپردازی اعم از طراحان، تامین‌کنندگان (تولیدکنندگان و واردکنندگان) و پیمانکاران تصمیم گرفتند تا تشکلی با عنوان «انجمن حرفه‌ای روشنایی و نورپردازی» را تاسیس کنند تا به مباحث کلان این بخش از صنعت برق بپردازد که مطالعه، تحقیق و پژوهش، کمک در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه روشنایی و نورپردازی، هدف اصلی تاسیس این نهاد صنفی است. مهدیان ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که تولید محصول باکیفیت و در اختیار داشتن روشنایی و نورپردازی مناسب دو موضوع متفاوت است. برای مثال، هنگامی که یک تولیدکننده لامپ یا چراغ، محصولی را تولید می‌کند، کنترلی بر نحوه و میزان مصرف آن محصول ندارد. در اینجا دانش روشنایی و نورپردازی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا ضمن کنترل میزان مصرف، بتواند طراحی مناسبی برای روشنایی یا نورپردازی محیط مورد نظر داشته باشد. وی با اشاره به اهداف انجمن حرفه‌ای روشنایی و نورپردازی به منظور اصلاح نورپردازی فضاهای شهری و نمای ساختمان‌های شهر تهران، افزود: هماهنگی و برگزاری نشست‌های تخصصی با شهرداری، سازمان زیباسازی، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که به منظور تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های نورپردازی شهری در انجمن درحال پیگیری است.

رئیس انجمن حرفه‌ای روشنایی و نورپردازی تصریح کرد: ارتقای ایمنی و استانداردهای نورپردازی در ایران، ترویج دانش لازم مهندسی روشنایی و نورپردازی در قالب کمک به نشر و گسترش مقالات، دوره‌های علمی و آموزشی و... از دیگر اهداف انجمن است.

مهدیان با بیان اینکه صرفا عدم استفاده از لامپ رشته‌ای به معنای صرفه جویی نیست، گفت: در سال‌های گذشته جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های کم مصرف و LED سهم بسزایی در کاهش مصرف برق داشته است ولی درحال‌حاضر با توجه به جا افتادن فرهنگ استفاده از محصولات کم مصرف باید طراحی مناسب و بهینه روشنایی و نورپردازی نیز در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: طراحی و نورپردازی صحیح و کارشناسانه، تاثیر فراوانی بر کاهش مصرف دارد. برای مثال به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های عضو، چندی پیش یکی از مراکز خرید، درخواست ۵ هزار چراغ دان لایت (down light) به منظور بازسازی سیستم روشنایی خود داشته است؛ شرکت مذکور به آنها پیشنهاد داد کار طراحی و نورپردازی را به ما واگذار کنند. پس از محاسبه و طراحی سیستم مناسب روشنایی، تعداد ۵ هزار چراغ به حدود یک هزار و ۵۰۰ عدد کاهش یافت. بنابراین طراحی و نورپردازی درست و کارشناسی، نه تنها به زیبایی محیط کمک می‌کند؛ بلکه موجب کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی نیز می‌شود.