ضرورت تامین برق به موقع و مطمئن

وی افزود: اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق یا به عبارتی بهبود اقتصاد برق، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها به منظور جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای صنعت برق، امکان‌سنجی استفاده از ظرفیت‌های ماده ۲۱ قانون رفع موانع تولید برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در پروژه‌های آب و برق، رویکرد تسهیل‌گرایانه و متناسب با فضای جنگ اقتصادی برای بخش‌خصوصی، اصلاح ساختار صنعت آب و برق متناسب با چشم‌انداز توسعه کشور و اجبارهای جهانی، پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های بخش‌خصوصی و... از مهم‌ترین مواردی است که دولت در وضعیت فعلی باید به آنها توجه جدی داشته باشد. مدیرعامل شرکت قدس نیرو درباره تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت مهندسی مشاور کانادایی که بعدها به شرکت مهندسین مشاور قدس‌نیرو تغییر نام یافت، ارائه خدمات مهندسی و مشاوره به پروژه‌های بزرگ وزارت نیرو را در ایران، از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. در سال ۱۳۶۲ شرکت قدس نیرو با اعمال تغییرات مدیریتی و مالکیتی در همان شرکت کانادایی یادشده، با موفقیت، همه پروژه‌های ناتمام را به پایان رساند که این تلاش همچنان از افتخارات بسیار ارزشمند در تاریخ فعالیت شرکت قدس‌نیرو محسوب می‌شود.

مهذب‌ترابی ادامه داد: حوزه‌های کاری شرکت عبارتند از: احداث و توسعه نیروگاه‌های گازی، بخاری، سیکل ترکیبی، کلاس F، صنایع نیروگاهی، پست‌های انتقال نیرو، شبکه‌های انتقال و توزیع نیرو، سدسازی و شبکه‌های آب و آبیاری و فاضلاب، نیروگاه‌های برقابی، نفت، گاز و پتروشیمی، مدیریت انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، CHP و ... همچنین خدمات HSE به‌صورت تخصصی و در قالب پروژه‌های تحت مدیریت، ارائه مطالعات زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل، اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های کیفیت IMS و سایر سیستم‌های کیفیت در حوزه انرژی، تماما توسط شرکت قدس‌نیرو درحال ارائه است. خدمات قدس‌نیرو تنها منحصر به ارائه خدمات مهندسی و مشاوره یا MC نیست و با حضور در پروژه‌های EPC، BOO، BOT، O&M و... نیز نقش فعالی را در پروژه‌های کشور بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه شرکت در حوزه مطالعات اقتصادی و بررسی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف نیز فعال است، افزود: تخصص و تجربه قدس نیرو انجام مطالعات تخصصی و ارائه خدمات مهندسی و مشاوره در حوزه‌های مختلف انرژی و آب است. قدس نیرو در ۴۴سال گذشته بخش اعظمی از پروژه‌های مهم و زیربنایی کشور را مهندسی یا مدیریت کرده؛ به شکلی که بالاترین تخصص کارشناسی در تمامی حوزه‌های انرژی و آب و انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در شرکت تجمیع شده است. شرکت مهندسی قدس نیرو یک شرکت پیشتاز در زمینه معرفی پروژه‌های جدید به صنعت آب وبرق و نفت و گاز کشور است. مدیرعامل شرکت قدس نیرو تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همجوار، آسیای میانه و کشورهای آفریقایی به این تخصص و تجربه نیازمند هستند تا بتوانند ساختارهای زیربنایی خودشان را شکل داده و ایجاد کنند. وضعیتی که سال‌هاست کشور ما از آن عبور کرده و تخصص‌های لازم آن را به‌دست آورده است. به همین دلیل قدس نیرو از سال‌ها پیش در همین مناطق و در حوزه تخصصی خود فعالیت‌های بین‌المللی خود را آغاز کرده و پروژه‌های مختلفی را با موفقیت به انجام رسانده و تجارب آنها را نیز به دانش مدیریتی و مهندسی خود افزوده است.

مهذب‌ترابی با اشاره به پروژه‌های قدس نیرو در سایر کشورها گفت: پروژه‌های مختلفی در سوریه، سنگال، عراق، کوبا، سریلانکا، کنیا، اوگاندا و... انجام دادیم. هم اکنون نیز درحال انجام پروژه‌هایی در کشورهای شمال شرقی آفریقا در حوزه‌های پست، انتقال و توزیع نیرو هستیم. همچنین پروژ‌ه‌های دیگری نیز در زمینه‌های ساخت سد و انتقال نیرو در دست اقدام داریم. وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از تولید برق کشور توسط شرکت قدس نیرو تامین می‌شود، گفت: در این زمینه به شکل مستقیم ورود پیدا نمی‌کنیم. به این معنی که شرکت یک واحد صنعتی داشته باشد که برق تولید و تامین کند. به‌جز چند طرح تجدیدپذیر خورشیدی و بادی خود، در این حوزه وارد نشده است. اما به‌طور غیرمستقیم نقش قدس نیرو در توسعه صنعت برق بسیار قابل‌توجه است. مدیرعامل شرکت قدس نیرو ادامه داد: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور تقریبا حدود ۸۰ هزار مگاوات بوده و حدود ۹۰ درصد از تولید برق کنونی کشور توسط همین نیروگاه‌های مختلف گازی، بخاری و سیکل‌ترکیبی انجام می‌شود که قدس نیرو در مهندسی و طراحی حدود ۵۵ هزار مگاوات آن نقش داشته است. ضمنا تولید نیرو، به پست‌های فشار قوی و خطوط انتقال و توزیع نیرو نیز نیاز دارد. ۴۵۰ پست فشار قوی کشور، ۲۶ هزار کیلومتر خط انتقال با سطوح مختلف ۶۳ تا ۴۰۰ کیلوولت و پروژه‌های متعدد توزیع در سابقه کار قدس نیرو قرار دارد.

مهذب‌ترابی با بیان اینکه شرکت قدس نیرو یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مهندسی و مشاوره بوده و راهبرد شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت آب و برق و انرژی نیست، گفت: با وجود این، موضوع سرمایه‌گذاری، توسط سرمایه‌گذاران و مدیریت منابع تامین‌کننده مالی نیز در دستورکار شرکت قرار گرفته است، بنابراین با تجهیز شرکت به دانش اقتصادی و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و دوم دانش تخصصی در موضوعی که قرار است سرمایه‌گذاری در آن انجام شود از قبیل اقتصادی بودن طرح، روش‌های مختلف انجام طرح، پیش‌بینی مسیر آینده و رقبایی که در همان حوزه درحال سرمایه‌گذاری هستند و ضمنا پیشرفتی که در علم روز جهان در حوزه همان طرح درحال وقوع است، امکان ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران مختلف در این شرکت فراهم است. وی افزود: به عبارت دیگر درصورتی‌که یک سرمایه‌گذار داخلی بخواهد در صنعت آب و برق و انرژی سرمایه‌گذاری کند یا یک سرمایه‌گذار خارجی بخواهد خود را با رویه‌های موجود سرمایه‌گذاری در داخل کشور همراه کند، مرجع مناسب خود را در قدس نیرو پیدا خواهد کرد.