رضا اردکانیان اظهار کرد: امسال، سال پنجم یا ششم است که به‌طور متوالی، صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در صدر صادرات کشور در این بخش قرار دارد. وی ادامه داد: حضور شرکت‌های متعدد مهندسان مشاور، پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و کالاهای به‌ویژه برقی، در سطح منطقه و حتی سایر مناطق دورتر اعم از آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای جنوبی ثمره چهار دهه خوداتکایی و توجه به توان و ظرفیت‌های داخلی است.وی همچنین با اشاره به پیشینه پویش گفت: ما آب و برق را زیربنای توسعه و اصلی‌ترین زیرساخت‌های کشور می‌دانیم، بر آن بودیم تا سعی کنیم مجموعه تلاش با برنامه و هدفمندی را تنظیم کنیم تا بیش از هر چیز به همکاران خود در خانواده بزرگ صنعت آب و برق در دولت و بخش‌خصوصی نشان دهیم که ظرفیت بسیار خوبی از نظر فنی، اجرایی و مدیریتی در کشور وجود دارد که می‌تواند نه تنها آسایش و امنیت خاطر مردم را فراهم کند که در سطح منطقه بتواند منشأ اثر باشد و اشتغال موثری را برای نیروهای کارآمد و شایسته در بازارهای منطقه تدارک ببیند. وی خاطر نشان کرد: پویش در سال گذشته نتیجه خوبی داد، ما به وعده‌ای که با دولت و مردم کردیم توانستیم وفا کنیم و تا بیستم اسفند ماه ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید. اردکانیان افزود: به اتکای تجربه و با اعتماد به نفسی که حاصل شد، امسال کار بزرگ‌تری را با ۲۵۰ پروژه شروع کردیم.اردکانیان گفت: از مجموع پروژه‌های امسال که تاکنون با احتساب پروژه‌های امروز بهره‌برداری شده، ۳۵ پروژه در ۱۳ استان کشور بوده که ۱۱ هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان اعم از سد، آبرسانی شهری و روستایی، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب تا نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری داشته است.

  بحران در دشت ورامین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این مراسم گفت: ۶۰ حلقه چاه دشت ورامین از مدار خارج شده است تا سفره‌های زیرزمینی دچار بحران نشوند. محمدرضا بختیاری اظهار کرد: دشت ورامین از مناطق حاصلخیز استان تهران بوده که سازمان جهانی غذا و دارو آن را از اولین دشت‌های حاصلخیز به مساحت ۱۱۰ هکتار می‌داند. وی ادامه داد: دشت ورامین از اولین دشت‌هایی بود که کانال آبیاری در این دشت تعریف شده و فعالیت‌های کشاورزی را انجام می‌داد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: دشت ورامین جزو دشت‌هایی بود که آب  مورد نیاز را از پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران  به دشت ورامین منتقل می‌کند. بختیاری بیان کرد: در برنامه جامعی که آبفا تعریف کرده ۲۳۰ میلیون مترمکعب برای آب کشاورزی به دشت ورامین انتقال پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، دشت ورامین را از بحرانی‌ترین دشت‌های استان تهران دانست و تأکید کرد: ۶۰ حلقه چاه دشت ورامین از مدار خارج شده است تا سفره‌های زیرزمینی دچار بحران نشوند. بختیاری خاطرنشان کرد: آی سی دشت ورامین در سال‌های قبل ۱۹۰۰ بود ولی این شوری آب به ۸۰۰ رسیده و در خیلی از مناطق آب شیرین‌کن‌ها جمع‌آوری شده است. وی در ادامه گفت: تلفیق دو اداره آب روستایی و شهری از مهم‌ترین اقدامات آبفای استان تهران بوده است و در استان روستای بدون آب نداریم و در نهایت دو تا سه روستا مشکل آب دارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: شهرستان پیشوا آخرین شهرستان است که آب به آن انتقال پیدا می‌کند که با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته است. بختیاری عنوان کرد: این انتقال با دو هدف تامین و تقویت کیفیت آب شرب مردم شهرستان پیشوا و جلوگیری از فرو نشست زمین در دشت بزرگ ورامین انجام شده است.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم در این مراسم گفت: اگر امروز شاهد نشست زمین در دشت ورامین هستیم به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بوده و به این دلیل بوده که ما یک نگاه کلان نداشتیم که اگر ۳۳۰ میلیون متر مکعب در سال فاضلاب را تصفیه کنیم و در آب‌های کشاورزی مورد استفاده قرار دهیم و چاه‌ها را ذخیره کنیم؛ می‌توانیم از فرونشست جلوگیری کنیم، بنابراین برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نگاه علمی و تخصصی است که توانست تداوم پیدا کند. محسنی بندپی با تاکید بر ادامه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: امیدواریم زودتر زنجیره کرونا را شکست دهیم و با مبارزه همه‌جانبه با کرونا رویه خدمت و جامع‌نگری را تداوم بخشیم.