12 نکته درباره آب در سال 1400

۱- در ایران ۸۵درصد از مساحت کشور از مناطق خشک است و تنها ۱۵ درصد از مساحت کشور به عنوان منطقه نیمه خشک شناسایی شده است. این یعنی به‌طور متوسط در سال، میزان بارندگی در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است. در استان‌هایی مثل یزد این رقم ۷۰ تا ۸۰ میلی‌متر است و در استانی مثل گیلان این عدد به ۱۵۰۰ میلی‌متر می‌رسد که در نهایت متوسط سالانه را به ۲۵۰ میلی‌متر می‌رساند.

۲- متوسط بارندگی در جهان ۷۵۰ میلی‌متر است. ایران یک‌سوم یا ۳۰ درصد نسبت به متوسط بارندگی جهانی، بارندگی دارد.

۳- سهم بخش کشاورزی از کل آب مصرفی ۹۰ درصد است. سهم آب شرب ۷ درصد است.

۴- از کل جمعیت کشور، ۵۰ درصد در فلات مرکزی زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد از منابع آب در آن وجود دارد. یعنی ۵۰ درصد جمعیت کشور در مناطقی‌اند که سهم آن از کل منابع آب کشور ۲۰ درصد است.

۵- در ایران ۹۰درصد آبیاری زمین‌های کشاورزی با برداشت از آب زیرزمینی انجام می‌شود. این برداشت‌های اضافه بیشتر در مناطقی است که ۷۱ درصد از جمعیت ایران در آن زندگی می‌کنند.

۶- ایران با جمعیت ۸۴ میلیون نفری، از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی در خاورمیانه رتبه نخست را دارد و ۳۴درصد کل برداشت آب در منطقه را به تنهایی انجام می‌دهد.

۷- آب‌های زیرزمینی منبع اصلی آب در ایران است و تقریبا ۶۰درصد از آب‌های شیرین ایران را تشکیل می‌دهد.

۸- بیشترین میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی در حوضه دریاچه نمک رخ داده که ۲۶ درصد از جمعیت کشور در آن زندگی می‌کنند.

۹-در حوضه طشک بختگان که ۵/ ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده، بیشترین میزان تغییر در ذخایر آب زیرزمینی ثبت شده که ۲۶۰۰ درصد است. کمترین میزان در تغییر در ذخایر آب زیرزمینی مربوط به حوضه هراز قره سوست که ۲۰ درصد بوده و ۴ درصد از جمعیت کشور در آن زندگی می‌کنند.

۱۰- در مقیاس کشوری ذخایر آب زیرزمینی ایران با کاهش ۲۵/ ۵ کیلومتر مکعب در سال از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ (با رشد کلی ۱۷۵۲ درصد) در ۱۴ سال مواجه بوده‌اند.

۱۱- جمعیت ایران نسبت به سال‌های آغاز انقلاب اسلامی ۵/ ۲ برابر شده اما ظرفیت آب قابل استحصال در کشور ۳۰ درصد کمتر شده است. ظرفیت آب قابل استحصال در آن سال‌ها ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده که به ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

۱۲- در سال جاری، میزان بارندگی نسبت به سال گذشته آبی یعنی سال ۹۸-۹۹، ۵۲ درصد کمتر است.

همچنین نسبت به ۵۲ سال گذشته، میزان بارندگی ۴۰ درصد کمتر بوده است. در مجموع در ۵۲ سال گذشته، امسال خشک‌ترین سال است.

۱۳- در سال ۲۰۱۶، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد نخستین عامل بروز فجایع در منطقه خاورمیانه تهدید داعش است، اما در رتبه دوم، بحران بی‌آبی قرار گرفته بود.

براساس این گزارش، ایران و عراق بین ۶۰ تا ۷۵ درصد منابع تجدیدپذیر آب خود و سایر کشورهای خاورمیانه در حدود بیش از ۷۵ درصد این منابع را از دست داده‌اند.