«بهارات پترولیوم» شرکت نفت و گاز هندی است که توسط دولت هند مدیریت می‌شود. ساختمان مرکزی این شرکت در شهر بمبئی، ماهاراشترا قرار گرفته ‌است. در آخرین رتبه‌بندی انجام شده توسط مجله اقتصادی فورچون، شرکت بهارات در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۲۲۵ از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از ام‌اس‌ان نیوز، تصمیم بهارات پترولیوم تقریبا یک ماه پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت انرژی خورشیدی هند (SECI) برای راه‌اندازی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه زیست‌محیطی، اجتماعی و حکومتی (ESG) گرفته شد. این شرکت بین‌المللی انرژی همچنین دستیابی به حداقل ۱۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۴۰ هدف قرار داده است، حتی اگر همچنان بر قدرت اکتشاف و تولید (E&P) اصلی خود تمرکز کند.

در هند، بخش خصوصی قبلا پیشتاز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، اما زمان آن فرا رسیده  که بخش دولتی نیز با توجه به حجم زیاد انتشار گازهای گلخانه‌ای که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، به آنها کمک کند. طبیعی است که بخش نفت و گاز وارد عرصه‌هایی مانند هیدروژن سبز و سوخت‌های پاک شود. جیگار شاه، مدیر عامل بانک تجاری «Maybank Kim Eng» هند توضیح داد این شرکت همچنین به دنبال ترکیب سوخت‌های نفتی با اتانول است. امضاکنندگان توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ متعهد شده‌اند شدت انتشار گازهای گلخانه‌های خود را کاهش دهند تا اطمینان حاصل شود که دمای جهانی تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵/ ۱ درجه سانتی‌گراد افزایش نمی‌یابد. از آن زمان، ابتکارات عمده‌ای در صنایع مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز، زغال‌سنگ و حمل و نقل در جریان بوده است.

آبهینیت آناند تحلیلگر محقق در شرکت تحقیقاتی خدمات مالی جهانی «Emkay » که مقر آن در بمبئی است معتقد است، با توجه به تعهد نخست وزیر هند برای دستیابی به انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص تا سال ۲۰۷۰، شرکت‌هایی که نفت یا زغال‌سنگ را به عنوان پشتوانه خود دارند، در طول زمان به سمت انرژی‌های سبز حرکت می‌کنند. آنچه اساسا اتفاق می‌افتد این است که آنها خود را برای تغییرات آینده آماده می‌کنند. براساس گزارش وزارت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، این کشور مطمئن است تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵۰ گیگاوات ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر دست خواهد یافت که بخش مهمی ‌از برق مورد نیاز صنایع و خانوارهای این کشور را تامین خواهد کرد.

 اجتناب از دارایی‌های سرگردان

شرکت «NTPC Ltd»، بزرگ‌ترین شرکت انرژی هند، در نشست عمومی ‌سالانه خود در سپتامبر سال گذشته، در اهداف تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود تا سال ۲۰۳۰ بازبینی کرد و آن را از ۳۰ گیگاوات به ۶۰ گیگاوات افزایش داد. مدیر بانک کیم انج اظهار کرد در مورد یک شرکت انرژی مانند «NTPC»، برق تولید شده توسط آن باید در نسبت‌های عادلانه ۵۰درصد زغال سنگ و ۵۰درصد انرژی‌های تجدیدپذیر باشد تا برنامه ظرفیت آن برای دستیابی به ۶۰ گیگاوات در آینده تحقق پیدا کند. وی در ادامه افزود: اگر این کار را انجام ندهند، بانک‌های جهانی از وام دادن به آنها برای پروژه‌های آینده خودداری خواهند کرد. در بدترین سناریو، این امر می‌تواند منجر به نابودی آنها با دارایی‌های سرگردان شود زیرا جهان از تامین مالی سهام و بدهی به پروژه‌های مبتنی بر سوخت فسیلی اجتناب می‌کند.

آناند از «Emkay» خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های فزاینده‌ای در بخش انرژی‌های سبز ایجاد می‌شوند. اگر شرکت‌های تامین انرژی می‌خواهند در درازمدت زنده بمانند، باید هرچه سریع‌تر وارد میدان شوند زیرا این سرانجامی ‌است که آینده برای شرکت‌های نفت و زغال‌سنگ رقم خواهد زد. در بخش زغال‌سنگ، شرکت برق(Neyveli Liignite (NLC هند که مقر آن در چنای است، در حال حاضر در میان توسعه‌دهندگان پیشرو در زمینه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خورشیدی قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، این شرکت با (Coal India (CIL برای توسعه ۵ گیگاوات تاسیسات انرژی خورشیدی و حرارتی قرارداد همکاری منعقد کرد. شرکت CIL یک شرکت دولتی استخراج معدن زغال‌سنگ هندی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ در جهان شناخته می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کلکته قرار دارد. دولت هند مالکیت ۹۰درصد از سهام شرکت زغال‌سنگ هند را در اختیار دارد.  

شرکت CIL به نوبه خود، دو نهاد جدید با نام‌های «CIL Navikarniya Urja» و «CIL Solar PV» را برای توسعه به ترتیب انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید ماژول‌های فتوولتائیک خورشیدی در ماه آوریل سال گذشته ادغام کرده است. بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ جهان اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳هزار مگاوات انرژی خورشیدی با سرمایه‌گذاری پیشنهادی ۱۳‌هزارو ۵۰۰ کرور روپیه تولید کند.

در یک تحول دیگر، اپراتور دولتی برق‌آبی هند شرکت «NHPC» با شرکت توسعه انرژی‌های سبز اودیشا (GEDCO) با دولت محلی اودیشا برای ساخت پروژه‌های انرژی خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی شناور در سراسر مخازن آبی در ایالت شرقی قراردادی منعقد کرده است. این شرکت اعلام کرده در ابتدا، ۲ هزار کرور روپیه در این سرمایه‌گذاری مشترک برای راه‌اندازی پروژه‌های خورشیدی شناور ۳۰۰ مگاواتی سرمایه‌گذاری خواهد شد. هند، سومین اقتصاد بزرگ آسیا، با وخیم‌ترین بحران برق خود از ماه مارس ۲۰۱۶ تاکنون روبه‌روست که دلیل آن کمبود فلج‌کننده زغال‌سنگ همزمان با قیمت‌های بالای انرژی در جهان است. ظرفیت تولید برق هند از طریق نیروگاه‌های گازی، ۲۴ گیگاوات است که حدود ۱۴ گیگاوات آن بیش از ۱۰ سال است به‌دلیل در دسترس نبودن گاز متوقف شده است و بقیه نیروگاه‌ها با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند. از این رو افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور می‌تواند راهگشای بحران انرژی هند در سال‌های آینده باشد.