تجربه تلخ خارج شدن واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی، مساله‌ای است که صنعت برق در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به آن داشته و همه تلاش خود را به کار بسته است تا هیچ واحد خارج از مداری در تابستان ۱۴۰۱ وجود نداشته باشد و صنعت برق همه ابزارهای خود را به‌منظور استفاده در اوج بار سال آتی در اختیار داشته باشد.

  جزئیات تعمیرات نیروگاهی واحدهای برقابی

در این شرایط استفاده کامل از ظرفیت واحدهای نیروگاهی برقابی که بعضا بیش از ۸ سال از مدار تولید برق خارج شده بودند، علاوه بر نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار ویژه وزارت نیرو قرار گرفت.

بر همین اساس، تمرکز ویژه بر تکمیل تعمیرات پنج واحد نیروگاهی شامل واحد ۳ نیروگاه سد گتوند، واحدهای شماره ۳ و ۴ نیروگاه سد دز، واحد شماره ۳ نیروگاه شهید عباسپور و واحد شماره ۲ نیروگاه سد رودبار قرار گرفته و مقرر شد تکمیل این واحدها در دستور کار قرار گیرد.

به استناد جزئیات برنامه ارائه شده تعمیرات واحدهای نیروگاهی برقابی ذکر شده به ظرفیت مجموع ۸۰۰ مگاوات در تاریخ ۴ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و این نیروگاه‌ها با شبکه برق کشور سنکرون شده‌اند. با تکمیل تعمیرات نیروگاهی واحدهای برقابی برای اولین بار در ۸ سال گذشته تمامی توان تولید برقابی کشور در قالب ۱۳۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۱۶۱ مگاوات معادل ۳/ ۱۴درصد از ظرفیت شبکه برق ایران آماده تامین انرژی اوج بار تابستان سال ۱۴۰۱ هستند. این مساله در کنار برنامه خروجی سختگیرانه آب از سدهای کشور به منظور حفظ آب در شرایط کم‌بارش کنونی، می‌تواند پتانسیل تولید حداکثری برق توسط نیروگاه‌های برقابی با اولویت تامین منابع آب را به بهترین شکل مهیا کند.

 گام بلند دولت در جهت تامین برق تابستان سال ۱۴۰۱

با توجه به برنامه تکمیل تعمیرات همه واحدهای نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های برقابی تا پیش از فصل تابستان سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام می‌رسد. این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ می‌رود.