تامین مالی پروژه برق آفریقای غربی توسط بانک جهانی

به نظر می‌رسد که انجمن توسعه بین‌المللی گروه بانک جهانی (IDA) در حال سرمایه‌‌گذاری ۳۱۱ میلیون دلاری بر روی پروژه تامین انرژی خورشیدی اضطراری منطقه‌‌ای (RESPITE) است، ابتکاری که برای بهره‌‌مندی مشتریان جدید و کنونی برق در سراسر آفریقای غربی طراحی شده است. تمرکز این پروژه بر بهبود سرعت اتصال به شبکه برای انرژی‌های تجدیدپذیر و تقویت شبکه برق منطقه‌ای است.

بانک جهانی در گزارش خود در اواخر دسامبر اعلام کرد که منطقه غرب آفریقا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های دسترسی به برق و برخی از بالاترین هزینه‌های برق را در قاره آفریقا دارد. قیمت‌های بالاتر نفت به مشکلات مالی برای شرکت‌های برق غرب آفریقا دامن زده است، زیرا نفت به عنوان سوخت اصلی برای تولید برق استفاده می‌شود. بانک جهانی گفت که برنامه RESPITE پاسخ این گروه به بحران برق جاری در غرب آفریقا است و از استقرار تاسیسات انرژی تجدیدپذیر حمایت خواهد کرد.

کمک هزینه برای تجارت برق منطقه‌ای

برنامه RESPITE شامل کمک مالی ۲۰ میلیون دلاری برای حمایت از تجارت آینده منطقه‌ای صنعت برق، همراه با بهبود سیستم‌های نهادی و فنی ائتلاف برق غرب آفریقا (WAPP) است. انجمن توسعه بین‌الملل به عنوان بخشی از این ابتکار، هزینه نصب ۱۰۶ مگاوات برق خورشیدی فتوولتائیک با ذخیره انرژی را تامین خواهد کرد. همچنین ۴۱ مگاوات دیگر از ظرفیت تولید برق‌آبی را پشتیبانی خواهد کرد.

از طرف دیگر کشورهای توگو، سیرالئون، لیبریا و چاد نیز از ارتقای شبکه انتقال و توزیع برق منطقه‌ای بهره‌مند خواهند شد. روندا جردن-آنتوان، مسوول برنامه RESPITE در بانک جهانی، گفت که این برنامه مزایای قابل توجهی برای منطقه به همراه خواهد داشت و از راه‌حل‌های انرژی جدید حمایت می‌کند. وی اظهار کرد: راه‌‌حل‌‌های مورد حمایت پروژه جدید چندگانه است و مزایای قابل توجهی برای کشورها و منطقه دارد. از جمله، فضای مالی را برای کشورها فراهم می‌کند تا به بحران غذایی ناشی از جنگ در اوکراین رسیدگی کنند و توسعه انرژی پاک متصل به شبکه را با برگزاری مناقصات رقابتی آغاز کند تا بحران فعلی تامین برق خود را کاهش دهند. همچنین این پروژه به کشورها برای دور شدن از شرایط تولید گران‌قیمت کمک شایانی می‌کند تا به‌طور مثبت با تغییرات آب و هوایی مقابله کنند.

تلاش‌های یکپارچه‌سازی منطقه‌ای

بوثینا گرمازی، مدیر بانک جهانی در رابطه با یکپارچگی منطقه‌‌ای برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا، گفت که علاوه بر بهبود قابلیت اطمینان تامین برق در این چهار کشور، رویکرد منطقه‌‌ای پروژه پتانسیل تجارت برق در غرب آفریقا را افزایش خواهد داد. گرمازی گفت: برنامه RESPITE مزایایی را ارائه می‌کند که از مرزهای یک کشور فراتر می‌رود و مکمل تلاش‌‌های موجود برای یکپارچگی منطقه‌‌ای در بخش انرژی با مشارکت همه کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برای ایجاد یک بازار مشترک و یک پول واحد و همچنین توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایجاد شده است. ایجاد اِکواس در واقع قدم مهمی به سوی ایجاد همکاری اقتصادی و وحدت ‌‌بین کشورهای آفریقای غربی است. سند حقوقی ایجاد اکواس معاهده‌ای است که در ۲۸ مه‌۱۹۷۵ در لاگوس (نیجریه) به وسیله سران دولت‌ها و حکومت‌‌های تعدادی از کشورهای آفریقای غربی امضا شده است. اکواس در حال حاضر دارای ۱۵ عضو از میان کشورهای غرب آفریقا است؛ که عبارتند از: بنین، بورکینافاسو، جمهوری دماغه‌‌سبز، جمهوری ساحل عاج، جمهوری گامبیا، جمهوری غنا، جمهوری گینه، جمهوری گینه بیسائو، جمهوری لیبریا، جمهوری مالی، جمهوری نیجر، جمهوری فدرال نیجریه، جمهوری سنگال، جمهوری سیرالئون و جمهوری توگو.

به گفته خانم گرمازی اجرای طرح RESPITE اقتصاد مقیاس را برای این کشورها فراهم می‌کند، پتانسیل تجارت منطقه‌‌ای را از طریق سرمایه‌‌گذاری در زیرساخت‌‌های انتقال و تولید برای ادغام فیزیکی بازارها افزایش می‌دهد و با تسهیل اشتراک دانش و ظرفیت‌‌سازی، منفعت عمومی منطقه را توسعه می‌دهد. انجمن توسعه بین‌المللی گروه بانک جهانی، در حقیقت صندوق بانک جهانی برای حمایت از فقیرترین کشورهای جهان است. این برنامه که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شد، کمک‌های بلاعوض و وام‌های کم‌بهره تا صفر را برای پروژه‌ها و برنامه‌هایی ارائه می‌دهد که باعث افزایش رشد اقتصادی، کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی در آن کشورها‌ می‌شود.

 این انجمن یکی از بزرگ‌ترین منابع کمکی برای ۷۶ کشور فقیر جهان است که ۳۹ مورد از آنها در آفریقا هستند. طبق اعلام بانک جهانی، این بانک از زمان آغاز به کار IDA از پروژه‌های توسعه در ۱۱۳ کشور حمایت کرده است.