ادگار پارتنینا بلانکو، معاون مدیریت شرکت اکوپترول، در این خصوص اظهار کرد که چاه حفاری، سیال را از عمق ۵/ ۳ کیلومتری بیرون می‌کشد و از حرارت زمین‌گرمایی سیال برای تبخیر گاز ثانویه استفاده می‌شود که برای توسعه یک نیروگاه دوقلو برنامه‌ریزی شده است. منطقه متا قبلا به عنوان یکی از سه مکان بالقوه برای پروژه‌های آزمایشی زمین‌گرمایی شناسایی شده بود. هر سه سایت می‌توانند از آب گرم حاصل از حفاری نفت برق تولید کنند. یکی از این تاسیسات، واحد زمین‌گرمایی ۱۰۰ کیلوواتی در میدان لاس ماراکاس در کازاناره، در حال حاضر در کلمبیا فعال است. اکوپترول می‌گوید که توسعه یک نیروگاه آزمایشی زمین‌گرمایی، بخشی از استراتژی این شرکت برای ایجاد ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله تاسیسات خورشیدی و برق‌آبی است.

نگاه چین به معادن زغال‌سنگ در افغانستان

شرکت دا افغانستان برشنا (DABS)، توزیع‌کننده برق در افغانستان، در اوایل ماه ژانویه اعلام کرد که سرمایه‌گذاران چینی آماده سرمایه‌گذاری در یک نیروگاه زغال‌سنگ در آن کشور هستند. در بیانیه DABS آمده است که این نیروگاه ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید خواهد داشت. همچنین هیات‌‌‌های فنی DABS و چین طی جلساتی مشترک در مورد چگونگی تولید برق از زغال‌سنگ بحث خواهند کرد و نتیجه جلسات با رهبران امارات اسلامی در میان گذاشته خواهد شد. گروه‌‌‌های تجاری همچنان نگران تامین برق افغانستان هستند و گزارش‌‌‌های رسانه‌‌‌ها می‌‌‌گویند که ساکنان پایتخت کابل اغلب فقط حدود ۴ ساعت در روز برق دارند. شرکت DABS در بیانیه خود اعلام کرد که این کشور به ۶/ ۱ گیگاوات تولید برق اضافی از منابع داخلی و واردات برق از ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیاز دارد.

افتتاح اولین منطقه بادی فراساحلی در استرالیا

مقامات دولتی استرالیا گفتند که این کشور در اواسط دسامبر به طور رسمی اولین منطقه نیروگاهی باد دریایی خود را در سواحل جنوبی ویکتوریا افتتاح کرده است. طبق بیانیه دولت، این منطقه در تنگه باس، بین ویکتوریا و تاسمانی قرار دارد که پتانسیل ایجاد حداقل ۱۰ گیگاوات ظرفیت تولید برق بادی را دارد. استرالیا می‌خواهد سرعت توسعه برق بادی فراساحلی خود را افزایش دهد، زیرا در حال حرکت برای جایگزینی ناوگان قدیمی نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز خود است. اد هوسیک، وزیر صنعت، در مراسمی به مناسبت افتتاح این منطقه گفت: ما می‌‌‌خواهیم پروژه‌‌‌های بزرگ‌تری را در سال‌های آینده راه‌اندازی کنیم. این به ادغام به تولید برق استرالیا با زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کمک و مشاغل بیشتری را در شرکت‌های استرالیایی ایجاد می‌کند. این کشور در حال حاضر پروژه‌های بادی خشکی را در دست دارد و در حال توسعه ظرفیت انرژی خورشیدی خود است، زیرا به دنبال تامین ۹۵‌درصد برق خود از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۵ است.

حمایت یک سرمایه‌گذار مستقر در بریتانیا از نیروگاه‌های آبی آفریقا

شرکت توسعه Gridworks‌، یک شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی بریتانیایی، در اواخر دسامبر از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در Virunga Power، یک گروه مستقر در موریس که در پروژه برق‌رسانی از طریق نیروگاه‌های جریان رودخانه سرمایه‌گذاری می‌کند، خبر داد. گریدورکز از فعالیت‌‌‌های صنعتی جنوب صحرای بزرگ، عمدتا در شرق آفریقا پشتیبانی می‌کند. ویرونگا چند نیروگاه رودخانه‌ای، از جمله نیروگاه برق‌آبی Zengamina در رودخانه زامبزی بالا را راه‌اندازی می‌کند. ویرونگا پاور همچنین در حال توسعه پروژه‌های کوچک برق‌آبی در مالاوی، کنیا و تانزانیاست. گریدورکز همچنین از پروژه‌‌‌های جدید در بروندی حمایت می‌کند و اعلام کرده که سرمایه‌گذاری آن در نیروگاه Zengamina منجر به افزایش ظرفیت تولید و اضافه شدن هزاران اتصال جدید به شبکه می‌شود.

راه‌اندازی نیروگاه سوخت دیزلی در نیجر

مقامات دولتی در نیجر در اواخر دسامبر یک نیروگاه ۲۲ مگاواتی را با هدف افزایش دسترسی به برق در منطقه‌ای افتتاح کردند. این در حالی است که در حال حاضر تنها حدود ۲۰‌درصد از جمعیت نیجر دسترسی به برق دارند. مقامات گفتند این نیروگاه که توسط شرکت موریتانیایی ISTITHMAR در غرب آفریقا (IWA) و شریک ترک آن WINENERJI ساخته شده است، حاصل یک سرمایه‌گذاری ۶/ ۲۳ میلیون دلاری است. شرکت‌های IWA و WINENERJI در ابتدا خود این نیروگاه را اداره خواهند کرد و در نهایت آن را به مقامات نیجریه تحویل خواهند داد. ابراهیم یاکوبو وزیر انرژی نیجر گفت این نیروگاه بخشی از استراتژی ملی دسترسی به انرژی کشور است که هدف آن افزایش دسترسی به برق از ۲۰‌درصد به ۸۰‌درصد تا سال ۲۰۳۵ و هدف موقت ۴۰‌درصد تا سال ۲۰۲۵ است. نیجر چند پروژه دیگر در دست اجرا دارد، از جمله یک مزرعه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در نیامی که در ماه آوریل در شبکه برق این کشور آنلاین می‌شود و همچنین یک نیروگاه هیبریدی دیزل و خورشیدی ۲۵مگاواتی در آگادز نیز از دیگر پروژه‌هاست. یاکوبو گفت که حداقل اجرای ۱۵ پروژه دیگر برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، بانک توسعه آفریقا اعلام کرد که یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی در مرادی و نیروگاه‌های هیبریدی ۱۰ مگاواتی در دوسو و دیفا را تامین مالی می‌کند.

ارائه زمین برای بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی فیلیپین

شرکت SPNEC، یکی از شرکت‌های تابعه Solar Philippines، در اوایل ماه ژانویه گفت که اکثریت زمین‌های هدف خود را برای پروژه نصب بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی آن کشور تضمین کرده است. لئاندرو لویسته مدیرعامل شرکت سولار فیلیپین، در پرونده بورس اوراق بهادار اظهار کرد: تبدیل بیش از ۳هزارهکتار زمین برای مصارف صنعتی مهم‌ترین محرک افزایش ارزش‌گذاری برای SPNEC است و ما به‌‌‌روزرسانی‌‌‌های بیشتری را برای سهامداران در حین تلاش برای ایجاد ارزش در این زمینه ارائه خواهیم کرد. سولار فیلیپین اخیرا اعلام کرده انتظار دارد ساخت این پروژه در اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز شود. لویسته گفت: زمین زیربنای یک پروژه کامل است، و بانک زمین ما در Nueva Ecija و Bulacan به‌ویژه از نظر مقیاس و نزدیکی به مانیل منحصر به فرد است. این پروژه با شرکت مانیل الکتریک برای ۸۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر قرارداد تامین برق دارد.