یوکا روسونن، مدیرعامل اپراتور شبکه فنلاند، Fingrid، در این خصوص اظهار کرد این به آن معنی است که میانگین قیمت انرژی در این روز «کمی» زیر صفر بوده است و در عمل، به نظر نمی‌رسد که هیچ فنلاندی معمولی برای مصرف برق پولی دریافت کند. مردم برای برق هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و اغلب به جای قیمت خالص بازار، نرخ‌های توافق شده برای برق را می‌پردازند. این کاهش قیمت به دلیل مازاد غیرمنتظره انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی فنلاندی‌ها به دلیل بحران ناشی از حمله روسیه به اوکراین بود. روسونن در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون برق کافی در کشور وجود دارد و تقریبا بدون متقاضی است. فنلاند تنها در چند ماه از فقر انرژی به سمت مازاد برق رفت. این خبر یک چرخش قابل‌توجه برای کشوری است که همین چند ماه پیش به مردمش گفته بود در مصرف انرژی خود صرفه‌جویی کنند. زمستان گذشته، تنها چیزی که مردم می‌توانستند درباره آن صحبت کنند این بود که از کجا برق بیشتری برای زندگی خود تهیه کنند. اکنون به ندرت به این فکر می‌کنیم که برای صرفه‌جویی در مصرف، برق صنایع را محدود کنیم.

روسونن گفت: ما از یک افراط به سمت افراط دیگر رفته‌ایم. این کشور پس از ممنوعیت واردات انرژی از همسایه خود روسیه به عنوان بخشی از واکنش جهانی پس از حمله به اوکراین، با بحران انرژی مواجه شد. اما یک رآکتور هسته‌ای جدید در آوریل امسال آنلاین شد و جریان قابل‌توجهی از برق را برای جمعیت فنلاند، که حدود ۵/ ۵ میلیون نفر هستند، فراهم کرد. در واقع نیروگاه Olkiluoto ۳، اولین رآکتور هسته‌ای جدید که بیش از ۱۵ سال گذشته در این نقطه از اروپا افتتاح شد، قیمت برق در فنلاند را ۷۵‌درصد کاهش داد و از ۹۸/ ۲۴۵ یورو در هر مگاوات ساعت در دسامبر به ۵۵/ ۶۰ یورو در هر مگاوات ساعت در آوریل رساند. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ از لحاظ انتشار کربن خنثی شود و برای معرفی راه‌حل‌های انرژی تجدید‌پذیر تلاش می‌کند. روسونن تصریح کرد که فنلاند می‌خواهد برق بادی تا سال ۲۰۲۷ به یک منبع اصلی انرژی تبدیل شود و این امر نیز به کاهش قیمت انرژی کمک می‌کند. ذوب بیش از حد یخ‌های قطبی که باعث هشدار سیل در چند کشور اروپای شمالی شده است، نیروگاه‌های برق آبی فنلاند را بیش از حد تقویت می‌کند و برق فراوانی را برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

در طول سیل‌های بهاری، اغلب این توفیق اجباری تولید برق در این کشور وجود دارد، زیرا تولید را نمی‌توان کاهش داد. روسونن گفت: به دلیل حجم عظیم آب، برق آبی اغلب ظرفیت ضعیفی برای تنظیم در فصل بهار دارد. فنلاند اکنون با مشکل معکوس عرضه انرژی ضعیف روبه‌رو است به این معنی که اپراتورهای انرژی ممکن است دیگر نتوانند به طور عادی کار کنند اگر ارزش برق، کمتر از هزینه تولید آن باشد. روسونن می‌گوید برقی که با این قیمت‌ها سودآور نیستند معمولا از بازار حذف می‌شوند. از آنجا که تولید برق آبی را نمی‌توان کاهش داد یا خاموش کرد، تولیدکنندگان دیگر مانند نیروگاه‌های هسته‌ای به دنبال کاهش تولید خود هستند تا از ضرر تولید خود جلوگیری کنند.

با شروع تولید منظم از این رآکتور هسته‌ای که با تاخیر زیادی مواجه شد در ماه آوریل شاهد کاهش بیش از ۷۵ درصدی قیمت برق در این کشور بودیم. نیروگاه هسته‌ای OL۳ ماه گذشته انتقال از فاز آزمایشی به تولید معمولی را تکمیل کرد تا به اولین نیروگاه هسته‌ای جدید فنلاند در بیش از چهار دهه تبدیل شود. انتظار می‌رود تا ۱۵‌درصد از برق موردنیاز کشور را تولید کند.

در حالی که تولید این نیروگاه هنوز در روزهای اولیه خود است، راه‌اندازی آن تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت انرژی فنلاند داشته است. پس از آنکه دولت فنلاند واردات برق از کشور همسایه روسیه را در سال گذشته به دلیل درگیری‌‌‌های جاری در اوکراین ممنوع کرد، قیمت انرژی در این کشور اسکاندیناوی به شدت افزایش یافت. به گفته روسونن استفاده از انرژی هسته‌ای مورد استقبال مصرف‌کنندگان فنلاندی قرار خواهد گرفت، به‌ویژه با توجه به این واقعیت که فنلاند دارای بالاترین سرانه مصرف برق در اتحادیه اروپاست. وی افزود ما به دلیل وجود نیروگاه OL۳ ثبات بیشتری در سیستم داشته‌ایم. این یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ و یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های جهان است که به یک سیستم کوچک متصل است. این خطرات خاص خود را دارد که ما خوشحالیم که آنها را پیگیری می‌کنیم. او توضیح داد انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ برق بادی بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی در فنلاند باشد و انرژی هسته‌ای در حال حاضر یک جایگزین مفید و قابل اعتماد است.