مطالبات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه دماوند از دولت

مدیرعامل شرکت «تولید نیروی برق دماوند» در نشستی خبری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی پرداخت نشدن به موقع مطالبات فروش برق از سوی توانیر است، گفت: با توجه به اینکه تولید برق فرسودگی و استهلاک تجهیزات را به همراه دارد، تداوم تولید نیازمند تعمیرات دوره‌‌‌ای است و نبود اعتبار لازم آسیب‌‌‌های فراوانی به تولیدکنندگان وارد می‌کند. محمد کبیری اظهار کرد: ما امروز به تنهایی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب داریم، در حالی که برق با قیمت بسیار نازلی توسط دولت خریداری می‌شود که قطعات موردنیاز را باید با ارزی که هر روز افزایش می‌‌‌یابد، تامین کنیم و عملا با این وضعیت با هر مشکلاتی موظف به تولید هستیم.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که اگر مطالبات در زمان مقرر پرداخت نمی‌شود، دولت جریمه تاخیر را با توجه به کاهش ارزش پول برای ما در نظر بگیرد در حالی که دولت زیر بار این موضوع نمی‌رود و متاسفانه حتی در زمان‌‌‌های غیر‌پیک دولت اجازه صادرات به ما نمی‌‌‌دهد. کبیری خاطرنشان کرد: ما دنبال گاز ارزان نیستیم و تمایل ما این است که گاز را به نرخ آزاد یا به نرخ پتروشیمی‌‌‌ها خریداری کنیم و برقمان را به نرخ واقعی بفروشیم، اما مسوولان حاضر به این کار نیستند و امروز میزان سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در این صنعت به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: همان‌طور که ما تحت فشار هستیم، وزارت نیرو هم به دنبال تهیه پول است، اما به هر حال ما همواره در مجامع شاهد انتقاد سهامداران هستیم که چرا این پول را وصول نمی‌‌‌کنید؟! این در حالی است که ما فقط جزء کوچکی از تولید برق کشور هستیم و سایر شرکت‌های خصوصی هم دچار مشکل هستند. وی در مورد میزان ظرفیت نیروگاه دماوند اظهار کرد: نیروگاه دماوند ۲‌هزار و ۸۶۸ مگاوات ظرفیت نصب‌شده دارد و ۱۵۶ مگاوات در حالت مدیا در پیک تابستان به ظرفیت آن اضافه شده؛ راندمان واحدهای گازی بین ۳۳ تا ۳۴‌درصد و بازدهی بخش سیکل ترکیبی هم ۵۳‌درصد است.

خروج نیروگاه‌‌‌های فرسوده از مدار در زمان پیک

معاون بازار برق شرکت تولید نیروی برق دماوند نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت برق سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد اما اگر همین صنعت حمایت نشود، سایر صنایع متوقف می‌‌‌شوند. هفته گذشته معاون تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرد که ۲‌هزار مگاوات برق حرارتی به ظرفیت تولید اضافه شده است و این در حالی است که ۴‌هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شده است و این تفاوت نشان می‌دهد که بخشی از نیروگاه‌‌‌های قدیمی ‌‌‌در زمان پیک به دلیل فرسودگی از مدار خارج شده‌‌‌اند.

محمد‌باقر عبایی افزود: ما امروز پیش‌بینی می‌‌‌کنیم که کمبود تولید به دلیل عدم‌پرداخت مطالبات و فقدان نقدینگی برای تعمیرات و اورهال اتفاق بیفتد. نیروگاه دماوند ۲۰ سال پیش با حدود ۲‌هزار میلیارد تومان احداث شده، اما امروز حدود ۴۰‌هزار میلیارد تومان برای احداث نیاز دارد و طبیعی است برای تعمیرات این نیروگاه باید ارزش روز نیروگاه در نظر گرفته شود. عبایی گفت: مشکل امروز ما بستر بورس نیست، بلکه افکار مدیرانی است که از تجارت برق خارج نمی‌‌‌شوند. البته مدیران شعارهای خوبی ارائه می‌کنند اما بدنه وزارت نیرو به این شعارها اعتقاد ندارد. وظیفه وزارت نیرو صرفا حفظ شبکه انتقال و توزیع است تا درآمدش را از محل ترانزیت دریافت کند و اگر این واقعیت را بپذیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در مورد قیمت فروش نیروگاه‌‌‌ها اظهار کرد: نیروگاه‌‌‌ها دو بخش هستند. نیروگاه‌‌‌های جدیدالاحداث بر اساس قوانین برنامه پنجم توسعه، قراردادهای خرید تضمینی با آنها منعقد می‌‌‌شد اما بعد از برنامه پنجم وزارت نیرو حتی یک قرارداد خرید تضمینی منعقد نکرده است و انتظار دارد صنایع برق‌شان را تامین کنند، اما مساله این است که صنایع فقط ۳۰‌درصد برق کشور را مصرف می‌کنند و مابقی نیاز کشور را چه کسی باید تامین کند.

وی در مورد قاچاق سوخت گفت: کل مصرف گازوئیل نیروگاه‌‌‌های کشور ۱۱ میلیارد لیتر است و اینکه گفته می‌شود ۵/ ۱ میلیارد لیتر گازوئیل توسط نیروگاه‌‌‌ها قاچاق شده اصولا امکان ندارد چرا که اولا حراست و مسوول تحویل سوخت مرکز ملی پالایش زمان حمل با تانکرهای سوخت در نیروگاه حضور دارند و از طرفی برخی از نیروگاه‌‌‌ها از طریق لوله به پالایشگاه‌‌‌ها وصل هستند. اگر چنین اتفاقی مطرح می‌شود، قبل از ورود به نیروگاه است و نسبت دادن چنین قاچاقی به نیروگاه‌‌‌ها یک موضوع انحرافی است.

چرا شاهد بورس واقعی نیستیم؟!

همچنین رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق اظهار کرد: ما جلسات و مکاتبات بسیاری در خصوص مشکلات نیروگاه داشته‌‌‌ایم، اما متاسفانه هیچ نتیجه‌ای عایدمان نشده و اینکه صرفا دنبال گذر از پیک باشیم، مشکلی از آینده صنعت حل نمی‌‌‌کند. ابراهیم خوش‌گفتار افزود: متاسفانه دولت نه سرمایه‌گذار را ترغیب به حضور در صنعت برق می‌کند و نه برنامه‌ریزی درستی برای پرداخت مطالبات دارد. وضع به گونه‌ای شده که پیمانکاران برای نیرو‌گاه‌‌‌های ما قطعه تامین نمی‌‌‌کنند و متاسفانه سهامداران در مجامع به مدیران نیروگاه‌‌‌ها انتقاد می‌کنند.

وی در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» که قیمت ۴‌هزار تومانی هر کیلووات برق تجدید‌پذیر در تابلو سبز نشان داد که قیمت واقعی برق در شرایط کنونی همین رقم است و نوعی امیدواری را برای نیروگاه‌‌‌ها به وجود آورد، گفت: اگر در هر بازی با ابزار و قواعد درست وارد شویم، موفق می‌‌‌شویم اما در بورس کنونی روال‌‌‌های قانونی رعایت نمی‌شود. در واقع امروز وزارت نیرو کف و سقف قیمت را در بورس تعیین می‌کند، از این رو طبیعی است که بورس انرژی معنای واقعی خود را پیدا نکند.