به طورکلی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، هر یک‌درصد افزایش در قطع برق (بر حسب ساعت) با کاهش ۸۶/ ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) همراه بوده است. این به معنای زیان ۲۸ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی است. همچنین خطرات سلامتی ناشی از انتشار گازهای آلاینده توسط ژنراتورهای فسیلی ناکارآمد، که به طور گسترده در نیجریه استفاده می‌شود، وجود دارد. تخمین زده می‌شود که مجموع ژنراتورهای برق سالانه ۲۲ میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنند. شبکه برق نیجریه دو بار در ماه مارس ۲۰۲۲ در عرض ۴۸ ساعت فروریخت. تعدادی از عوامل برای توضیح این وضعیت وجود دارد که شامل آموزش ناکافی پرسنل، کمبود در تولید محلی، عملکرد ضعیف تاسیسات برق، سرقت تجهیزات شبکه، آب و هوا، دشواری تامین گاز، بودجه ناکافی و قدمت زیرساخت‌‌‌های شبکه هستند.

انتظار می‌رود نیروگاه مستقل ۱۳۵۰ مگاواتی گواگوالادا که گاز داخلی را می‌‌‌سوزاند، حدود ۱۱‌درصد از برق نیجریه را پس از بهره‌‌‌برداری کامل از تاسیسات تامین کند. این نیروگاه در نزدیکی ابوجا پایتخت نیجریه در سه فاز ساخته خواهد شد که شرکت جنرال الکتریک Vernova نیز در میان سه گروه پیشرو مهندسی و ساخت این تاسیسات قرار دارد. شرکت نفت دولتی NNPC می‌‌‌گوید که مرحله اول ساخت‌وساز در ۴ اوت آغاز شد. این تاسیسات اولین پروژه بزرگ انرژی است که تحت مدیریت رئیس‌جمهور بولا تینوبو، که در اواخر ماه مه کار خود را آغاز کرد، توسعه‌یافته است.

نیجریه که دارای بزرگ‌ترین اقتصاد و بیشترین جمعیت (حدود ۲۲۴ میلیون نفر) در آفریقاست، یکی از چند کشور در این قاره است که با ظرفیت تولید برق ناکافی و شبکه برق مستعد اختلال دست و پنجه نرم می‌کند. مله کیاری، مدیر اجرایی NNPC، در یک کنفرانس خبری گفت که نیروگاه گواگوالادا این کشور را قادر می‌‌‌سازد تا از منابع گازی فراوان ما پول درآورد. نیجریه دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در این قاره است و در بین ۱۰ صادرکننده برتر گاز طبیعی مایع قرار دارد.

مقامات NNPC می‌‌‌گویند که فاز اول این نیروگاه که توسط جنرال الکتریک ورنووا و شرکت چینی Mechanical Engineering با مشارکت NNPC ساخته می‌شود، انتظار می‌رود در سال آینده تکمیل شود. تینوبو که هفته گذشته در مراسم افتتاحیه سخنرانی می‌‌‌کرد، اظهار کرد که بهره‌‌‌برداری از این نیروگاه «اولین قدم جسورانه» برای دولت او است. رئیس‌‌‌جمهور همچنین گفته است که دولت او می‌‌‌خواهد ایجاد یک صنعت برق قوی را به بخشی از تلاش‌‌‌ها برای بهبود اقتصاد نیجریه تبدیل کند.

این کشور حدود ۵/ ۱۲ گیگاوات ظرفیت تولید برق نصب شده را دارد، اما بسیاری از خانه‌‌‌ها و مشاغل در سراسر نیجریه به دلیل مشکلاتی که در انتقال برق وجود دارد، برای تامین برق خود به ژنراتورها متکی هستند. شرکت NNPCگفته است که نیروگاه گواگوالادا یکی از سه پروژه برنامه‌‌‌ریزی شده در امتداد کریدور خط لوله گاز طبیعی به طول ۳۸۴ مایل است. به گفته NNPC، این سه نیروگاه در مجموع حدود ۶/ ۳ گیگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه خواهند کرد.

شبکه ملی برق نیجریه شبکه‌‌‌ای از شرکت‌های تولیدکننده، شرکت‌های توزیع‌کننده و شرکت انتقال است. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی مجاز نیز به تولید و توزیع برق هستند. ترکیب تولید برق نیجریه بیشتر از نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی گازی و سپس سیکل باز گازی تشکیل شده است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بدون تنوع بخشیدن به ترکیب برق نیجریه و بهبود کارآیی، شبکه فعلی شبکه قادر به پاسخگویی به تقاضای برق برای جمعیت رو به رشد نیجریه نخواهد بود.

تقاضای برق از شبکه نیجریه حدود ۴ تا ۱۲ برابر کل برق توزیع شده در آن است. شبکه ملی به گونه‌‌‌ای طراحی شده که تحت محدودیت‌های کنترل‌‌‌شده برای اطمینان از عملیات پایدار شبکه عمل کند. اما فراتر رفتن از محدودیت‌ها منجر به بی‌ثباتی می‌شود و اغلب منجر به فروپاشی می‌شود. قرار شده که شرکت انتقال برق این کشور بر اساس اطلاعات تقاضای دریافتی از مرکز کنترل ملی، بار را به شرکت‌های توزیع تخصیص دهد. این تضمین می‌کند که برای جلوگیری از فروپاشی سیستم شبکه ملی، عدم‌تطابق بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.

در برخی شرایط نیز میزان برق عرضه شده به شبکه کمتر از تقاضای برق است. هنگامی‌‌‌که این اتفاق می‌‌‌افتد، یک طرح کاهش بار خودکار فعال می‌شود. اما در صورت عدم‌موفقیت، ژنراتورهای برق یکی پس از دیگری خاموش می‌‌‌شوند تا زمانی که شبکه سراسری از بین برود. در نیجریه، عدم‌تطابق سیستم اغلب رخ می‌دهد، زیرا تقاضا به طور منظم فراتر از توان موجود است که به شرکت‌های توزیع در دوره‌‌‌های خاص تخصیص داده می‌شود. این علاوه بر تلفات بالای فرآیندهای انتقال و توزیع است.

مشکلات اخیر تولید برق

بین اواخر فوریه و مارس ۲۰۲۲، تولید برق در نیجریه بسیار نامنظم بود و این در درجه اول به دلیل بارندگی کم در این کشور بود که نیروگاه‌‌‌های برق آبی بزرگ نیجریه را تغذیه می‌کند. در فصل خشک (نوامبر تا آوریل)، سطح آب به طور معمول کم است. ثانیا، کمبود گاز برای نیروگاه‌‌‌های گاز حرارتی وجود دارد. مسائل دیگر در خصوص اقدامات تعمیر و نگهداری تاسیسات است. این کمبودهای جمعی منجر به تولید و عرضه کم روزانه برق به شبکه برق نیجریه می‌شود.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

اولین قدم تولید بهینه برق است. برای دستیابی به این هدف، شرکت انتقال برق نیجریه می‌تواند ظرفیت ترانسفورماتور را ارتقا و افزایش دهد. شرکت‌های توزیع اخیرا شبکه را بهبود بخشیده‌‌‌اند و مایلند تقاضای مصرف‌کنندگان را تامین کنند. این می‌تواند مساله رد بار را کاهش دهد. دوم، در صنعت برق نیجریه یک روش جمع‌‌‌آوری درآمد بهتر موردنیاز است و نیاز به توزیع گسترده‌‌‌تری از کنتورهای پیش‌‌‌پرداخت شده است. در سومین قدم، قانون‌گذاران نیجریه اخیرا از لایحه اصلاح قانون اساسی حمایت کردند که به دولت‌‌‌های ایالتی اجازه می‌دهد برق خود را تولید و انتقال دهند. این فرصتی را برای سرمایه‌گذاران و صنایع فراهم می‌کند تا در بازار انرژی نیجریه شرکت کنند.