ریاست دوره‌‌ای شورای اروپا به همراه رئیس کمیسیون اروپا، نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست‌‌های سطح بالای اقلیمی سازمان ملل هستند. این شورا در سند جمع‌‌بندی خود بر فرصت‌‌هایی که اقدام بلندپروازانه اقلیمی برای سیاره زمین، اقتصاد جهان و مردم به ارمغان می‌‌آورد، همچنین بر اهمیت تضمین‌گذار عادلانه به سمت اقتصادها و جوامع پایدار مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و کربن خنثی که هیچ‌‌کس را پشت سر نگذارد، تاکید کرده است. ترزا ریبرا رودریگز (Teresa Ribera Rodríguez)، وزیر ‌گذار محیط‌زیستی و چالش جمعیتی اسپانیا درباره این موضوع در این نشست گفت: امروز ما پیام قوی به شرکای خود فرستادیم؛ اتحادیه اروپا رهبر جهانی در اقدام اقلیمی است. در دبی ما در خط مقدم مذاکرات خواهیم بود تا قوی‌‌ترین تعهد اتحادیه اروپا به ‌گذار سبز را نشان دهیم و شرکای خود را تشویق کنیم از ما پیروی کنند. اتحادیه اروپا نیروی محرکه‌‌ای برای تغییر است و ما باید با صدایی واحد در جهان صحبت کنیم. ما به‌‌سادگی نمی‌توانیم از مشکلات به‌‌عنوان بهانه‌‌ای برای بازگشت به وضعیت پیش از موافقت‌‌نامه پاریس استفاده کنیم.

طبق مصوبه شورای اروپا، مذاکره‌‌کنندگان اتحادیه اروپا در نشست اقلیمی کاپ ۲۸ در چارچوب مواضع مشترک از افزایش چشم‌اندازهای جهانی به سمت کربن خنثی، حذف تدریجی سوخت‌‌های فسیلی، افزایش ظرفیت انرژی‌‌های تجدیدپذیر، تلاش بیشتر برای کاهش تغییرات اقلیمی و ارتقای سازگاری، تامین مالی اقلیمی برای پرداختن به «ضرر و زیان ناشی از تغییرات اقلیمی» حمایت خواهند کرد. طبق بیانیه مطبوعاتی شورای اروپا، مواضع کلی اعضای اتحادیه اروپا درباره دستورکارهای اصلی اجلاس کاپ ۲۸ که از جمله شامل «نخستین ارزیابی جهانی اهداف موافقت‌‌نامه پاریس»، «برنامه کاری کاهش انتشار»، «تعیین هدف جهانی سازگاری» و «تامین مالی اقلیمی، از جمله ترتیبات مالی برای صندوق ضرر و زیان» است، به شرح زیر است:

حذف تدریجی سوخت‌‌های فسیلی و افزایش ظرفیت انرژی‌‌های تجدیدپذیر

شورا تاکید می‌کند که ‌گذار به اقتصاد کربن خنثی مستلزم حذف تدریجی جهانی سوخت‌‌های فسیلی بدون کاهش انتشار کربن (unabated) و دستیابی به اوج مصرف آنها در دهه جاری میلادی است. این موضوع که اهمیت بخش انرژی عمدتا عاری از سوخت‌‌های فسیلی قبل از سال ۲۰۵۰، همچنین تلاش برای ایجاد سیستم جهانی برق کاملا یا عمدتا کربن‌‌زدایی‌‌شده در دهه ۲۰۳۰ را نشان می‌دهد جایی برای نیروگاه برق جدید زغال‌‌سنگی باقی نمی‌‌گذارد، زیرا اقدام‌‌های مقرون‌‌به‌‌صرفه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای به‌‌راحتی در دسترس است، همچنین شورای اروپا خواستار حذف هرچه سریع‌‌تر یارانه سوخت‌‌های فسیلی است که به فقر انرژی یا‌ گذار عادلانه مربوط نمی‌شود.

شورای اروپا خواستار اقدام جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت نصب‌‌شده انرژی‌‌های تجدیدپذیر جهان (۱۱ تراوات ساعت TW) و دو برابر شدن نرخ بهبود کارآیی انرژی تا سال ۲۰۳۰ و در عین‌‌ حال، در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به ترکیب انرژی ملی هر کشور است. این شورا تاکید می‌کند همکاری با کشورهای در حال‌‌ توسعه برای پرداختن به چالش‌‌ها و تضمین منافع‌ گذار انرژی ‌برای آنها ضروری است.

تلاش بیشتر برای کاهش تغییرات اقلیمی و ارتقای سازگاری

شورای اروپا بر اهمیت انجام موفقیت‌‌آمیز نخستین ارزیابی جهانی اهداف موافقت‌‌نامه پاریس (Global Stocktake) در کاپ ۲۸ تاکید دارد که عنصر اصلی موافقت‌‌نامه پاریس و شامل توصیه‌‌های خاص برای اقدام فزاینده، سریع و جاه‌‌طلبانه در رابطه با کاهش انتشار و ارتقای سازگاری با تغییرات اقلیمی است. افزون بر این، وزرای اتحادیه اروپا از اجرای طرح و برنامه کاری کاهش انتشار (MWP) و برنامه کاری‌گذار عادلانه، همچنین انجام گفت‌‌وگوها در مورد تعیین «هدف جهانی سازگاری» استقبال می‌کنند. در این زمینه شورا بار دیگر اهمیت تلاش‌‌های بیشتر توسط همه اعضای کنوانسیون را برای ادغام برنامه‌‌های سازگاری و تاب‌‌آوری اقلیمی در سیاست‌‌ها و برنامه‌‌های موجود در تمام بخش‌‌های مربوطه یادآوری می‌کند. این شورا بر تلاش‌‌های روزافزون اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برای اجرای راهبردها و برنامه‌‌های سازگاری و تبدیل موضوع سازگاری به جریان اصلی همه سیاستگذاری‌‌های بخشی در اتحادیه اروپا از طریق «راهبرد سازگاری اتحادیه اروپا (EU AdaptationStrategy)» تاکید می‌کند.

تامین مالی اقلیمی برای پرداختن به ضرر و زیان

کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن تقدیر از تلاش‌‌های بسیاری از کشورها و موسسات برای تامین مالی مجموعه‌‌ای از راه‌‌حل‌‌ها برای پرداختن به ضرر و زیان (Loss & Damage) ناشی از تاثیرات نامطلوب تغییرات اقلیمی، اذعان دارند که ترتیبات تامین مالی اقلیمی موجود باید تقویت شود و از ظرفیت بانک‌های توسعه چندجانبه و موسسات مالی بین‌المللی در این زمینه استفاده شود. وزیران اروپایی از همه کشورها می‌‌خواهند تلاش‌‌های خود را برای بسیج مالی اقلیمی از همه منابع برای حمایت از اقدام‌‌های اقلیمی افزایش دهند. بحث‌‌های بیشتر در مورد تامین مالی اقلیمی در نشست شورای امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا (ECOFIN) در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ صورت می‌گیرد.