محسن اردکانی با بیان اینکه در سال‌هایی که وضعیت بارش‌‌‌ها نرمال است، ۷۵‌درصد آب توزیعی در استان تهران از منابع آب‌‌‌های سطحی و ۲۵‌درصد از منابع آب‌‌‌های زیرزمینی استحصال می‌شود، سه چالش اساسی گریبان‌‌‌گیر صنعت آب و فاضلاب را کمبود منابع آب ناشی از تغییر اقلیم، افت منابع آب زیرزمینی و ازدیاد مصرف، کمبود منابع مالی ناشی از تحریم‌‌‌های ظالمانه و اجرای طولانی‌‌‌مدت پروژه‌‌‌های راهبردی ناشی از محدودیت‌های مالی برشمرد. مدیرعامل آبفای استان تهران با تشریح فعالیت‌‌‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای سازگاری با کم‌‌‌آبی و گذر موفق از تابستان ۱۴۰۲، تشکیل قرارگاه تامین آب، ارتقای بهره‌‌‌وری و مدیریت تامین، توزیع و مصرف و تدوین و اجرای برنامه‌‌‌های میان‌‌‌مدت و بلندمدت را ازجمله راهبردهای این شرکت برای دستیابی به اهداف تعیین‌‌‌شده در سال آبی گذشته دانست.

اردکانی خاطرنشان‌‌‌ کرد: با ارتقای بهره‌‌‌وری و استفاده بهینه از چاه‌‌‌های آبی موجود و صرف هزینه‌‌‌های بسیار پایین، نزدیک به ۲‌هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در کوتاه‌‌‌مدت ظرفیت جدید ایجاد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان ‌‌‌کرد: نتیجه این اقدام‌‌‌ها موجب شد از سویی شمار مشترکان با مصرف بیش از دو برابر الگوی تعیین‌شده ۱۷‌درصد و شمار مشترکان پرمصرف تا دو برابر الگو پنج‌درصد کاهش یابد.

وی ادامه ‌‌‌داد: از سوی دیگر، شمار رعایت‌‌‌کنندگان الگوی مصرف ۱۰‌درصد افزایش و سرانه مصرف در یک خانواده تهرانی از ۱۶.۸ مترمکعب در ماه به ۱۵.۷ مترمکعب کاهش یافت. به این ترتیب، بیش از ۱۹ میلیون مترمکعب آب معادل ۶۰ حلقه چاه با میانگین آبدهی ۲۰ لیتر بر ثانیه و سرمایه‌گذاری ۶‌هزار میلیارد ریال فقط از طریق فعالیت‌‌‌های زودبازده و کم‌‌‌هزینه مدیریت مصرف و اقدام‌‌‌های فرهنگی و آگاهی‌‌‌بخشی به مشترکان صرفه‌‌‌جویی شود. اردکانی افزود: در مجموع با انجام فعالیت‌‌‌های گوناگون و همکاری مشترکان، در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با وجود افزایش ۲.۵ درصدی شمار مشترکان، ۶۳ میلیون مترمکعب کاهش برداشت آب از منابع آب‌‌‌های سطحی را شاهد بودیم. مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به کمبود و محدودیت‌های تامین منابع مالی، از تشکیل قرارگاه تامین منابع مالی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌‌‌های درون‌‌‌سازمانی و برون‌‌‌سازمانی در آبفای استان تهران خبر داد.