10 کشور آفریقایی با ارزان‌ترین قیمت برق در سال 2023

استیو چاکریان، تحلیلگر ارشد در شرکت اطلاعات بازار زیرساخت هوشمند Northeast Group می‌‌‌نویسد، دستاوردهای اقتصادی پیش‌بینی شده در دهه ۲۰۲۰ تا حد زیادی به رساندن برق به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در منطقه‌‌‌ای که در حال حاضر فاقد آن هستند، بستگی دارد. خوشبختانه، مزایای اضافی حاصل خواهد شد، زیرا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای دستیابی به این مشتریان، موهبتی برای اقتصادهای محلی خواهد بود. علاوه بر این، زیرساخت‌‌‌های مدرن به دست آمده به این اقتصادها امکان تنوع بخشیدن می‌‌‌دهد.  بیشتر ۱۴۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد انتظار طی ۱۰ سال آینده از تولید در مقیاس بزرگ حاصل خواهد شد.

با این حال، فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در حوزه‌‌‌های ریزشبکه، شبکه‌‌‌های انتقال و توزیع مدرن، اندازه‌‌‌گیری پیشرفته و زیرساخت‌‌‌های شبکه هوشمند اضافی وجود خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود قیمت برق در سطح جهان تا سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳‌درصد افزایش یابد. هفته گذشته وب‌سایت بیزینس اینسایدر ۱۰کشور برتر آفریقایی را با ارزان‌ترین قیمت برق در سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. این فهرست توسط Global Petrol Prices، پلتفرمی‌‌‌که اطلاعات به‌‌‌روز در مورد قیمت‌های خرده‌‌‌فروشی انرژی منتشر می‌‌‌کند، ارائه شده است.

بر اساس گزارش یاهو فاینانس، ارزش بازار برق جهان در حال حاضر بیش از ۱.۹۴ تریلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۲ به ۳.۹ تریلیون دلار برسد. این پیش‌بینی نتیجه افزایش تخمینی تقاضا برای برق است که انتظار می‌‌‌رود تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۳‌درصد افزایش یابد. همچنین این رقم با افزایش جمعیت وتوسعه اقتصادی بخش‌‌‌های مسکونی، صنعتی و تجاری تغییر می‌‌‌کند.

به طور طبیعی، افزایش تقاضا منجر به افزایش هزینه می‌شود و در حالی که این احتمال وجود دارد که چنین باشد، کشورهایی هستند که هزینه برق پایینی دارند و به احتمال زیاد در این مسیر حرکت می‌‌‌کنند. در ادامه لیستی از ۱۰مورد از این کشورها در آفریقا آورده شده است. این فهرست توسط Global Petrol Prices ارائه شده است، پلتفرمی‌‌‌ که اطلاعات به روزی را در مورد قیمت‌های خرده‌فروشی انرژی در سراسر جهان از جمله قیمت سوخت موتور، قیمت برق و قیمت گاز طبیعی منتشر می‌‌‌کند. آخرین مجموعه داده‌‌‌ها به مارس ۲۰۲۳ مربوط می‌شود. با این گفته، کشورهای آفریقایی با ارزان‌‌‌ترین قیمت برق بر حسب کیلووات در ساعت در سال ۲۰۲۳ به ترتیب شامل اتیوپی ۰.۰۰۶ دلار، سودان ۰.۰۰۸ دلار، لیبی ۰.۰۰۸ دلار، آنگولا ۰.۰۱۴ دلار، زیمبابوه ۰.۰۱۵ دلار، زامبیا ۰.۰۲۴ دلار، نیجریه ۰.۰۲۸ دلار، مصر ۰.۰۲۹ دلار، الجزایر ۰.۰۴۰ دلار و جمهوری دموکراتیک کنگو ۰.۰۶۳ دلار است.

برترین مالکان نیروگاه در آفریقا

شرکت هلدینگ الکتریسیته مصر، ایسکوم هلدینگ، شرکت جنرال الکتریک لیبی، شرکت سولنگاز و شرکت تونسی STEG پنج مالک برتر نیروگاه در آفریقا از نظر ظرفیت فعال (از ۳۱ مارس ۲۰۲۲) هستند. در مجموع، ۱۰ مالک برتر نیروگاه در آفریقا تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ دارای ظرفیت فعال ۱۵۶۷۵۷ مگاوات بودند. از نظر ظرفیت فعال، برق مصر بیشترین ظرفیت فعال (۵۳۰۱۹ مگاوات) را داشت. شرکت هلدینگ برق مصر یک شرکت دولتی برای تولید، انتقال و توزیع برق در مصر است. این شرکت در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و در زمینه تولید، انتقال و توزیع برق در مصر فعالیت می‌‌‌کند. این شرکت بر ایستگاه‌‌‌های تولید، شبکه‌‌‌های انتقال و شبکه‌‌‌های توزیع برق نظارت دارد و شامل ۱۶ شرکت تابعه است.

پس از آن شرکت ایسکوم شرکت دولتی برق در آفریقای جنوبی با ظرفیت ۴۸۳۲۳ مگاوات و سونلگاز شرکت برق و توزیع گاز الجزایری با ظرفیت ۱۶۴۱۳ مگاوات و کمترین ظرفیت نیز توسط شرکت ZESCO با ظرفیت ۲۳۷۱ مگاوات ثبت شد. ZESCO یک شرکت برق دولتی در زامبیاست. این نهاد بزرگ‌ترین شرکت برق زامبیاست که حدود ۸۰‌درصد برق مصرفی در این کشور را تولید می‌‌‌کند. این شرکت نماینده زامبیا در استخر قدرت آفریقای جنوبی نیز است. از نظر تقسیم جغرافیایی، صاحبان نیروگاه‌‌‌های برتر در مصر، آفریقای جنوبی، الجزایر، لیبی، تونس، مراکش، اتیوپی، آنگولا، زامبیا و موزامبیک مستقر هستند و سه شرکت از هر ۱۰ شرکت در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۵۰۸۴۳ نفر را استخدام کرده‌اند. شرکت هلدینگ برق مصر مستقر در مصر، مالک پیشرو نیروگاه در آفریقا (از نظر ظرفیت) است. این شرکت ظرفیت ۵۳۰۱۹ مگاوات را برای سال مالی منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ گزارش کرد.

این شرکت ارائه دهنده خدمات برق و آب، مسوول کلیه نیروگاه‌‌‌ها، انتقال و توزیع در جمهوری عربی مصر و متخصص در برق، تولید برق، انتقال برق، و توزیع برق است. دفتر مرکزی آن در العباسیه، قاهره، مصر است و دارای ۱۵ شرکت تابعه در سراسر مصر است. ایسکوم نیز یک شرکت برق دولتی یکی از صاحبان نیروگاه پیشرو در آفریقا (از نظر ظرفیت) است، این یک شرکت برق یکپارچه عمودی است که برق را تولید، انتقال و توزیع می‌‌‌کند. همچنین ایسکوم برق تامین می‌‌‌کند و آن را در کشورهای جامعه توسعه آفریقای جنوبی (SADC) می‌‌‌فروشد. این شرکت خدماتی را در زمینه تولید، انتقال، توزیع و سایر بخش‌‌‌ها ارائه می‌‌‌دهد. دفتر مرکزی ایسکوم در سندتون، آفریقای جنوبی قرار دارد.