شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها در حال بررسی فناوری‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری تولید برق خورشیدی و توزیع آن در آینده در سطح مسکونی هستند. کلی وارنر، مدیر عامل شرکت Lumin، می‌گوید: یکی از زمینه‌های قابل توجه تحقیق در این خصوص، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی پیشرفته است. باتری‌های حالت جامد و فناوری‌های نسل بعدی لیتیوم یونی در خط مقدم این پیشرفت‌ها قرار دارند و پتانسیل افزایش تراکم انرژی، طول عمر بیشتر و ایمنی را افزایش می‌دهند. این پیشرفت‌ها برای بهینه‌سازی مزایای سیستم‌های خورشیدی مسکونی ضروری هستند و به صاحبان خانه و شرکت‌های برق اجازه می‌دهند انرژی اضافی را ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

مدیر توسعه کسب و کار خورشیدی در شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر NOV مستقر در تگزاس، می‌گوید: در NOV، ما شاهد افزایش علاقه به بهبود تولید انرژی خورشیدی توزیع‌شده، به ویژه در بخش‌های تجاری و صنعتی هستیم. طی چند ماه گذشته، چندین درخواست دریافت کرده‌ایم که شامل ادغام پنل‌های خورشیدی پیشرفته موجود در بازار با برندهایی مانند Canadian Solar است که همواره در خط مقدم نوآوری فناوری خورشیدی بوده است.

رایان پیرس در ادامه افزود: این نوآوری‌ها در پنل‌ها، افزایش عملکرد فوق‌العاده‌ای تا ۲۰ درصد نشان داده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد نور خورشید را از هر دو طرف جلو و عقب پنل جذب کنند. این پنل‌ها دارای حداکثر توان اسمی‌ بیش از ۸۰۰ وات و راندمان ماژول بیش از ۲۶درصد هستند. این در حالی است که هزینه‌های اولیه این پنل‌های بزرگ‌تر در مقایسه با همتایان خود با وات پایین‌ترشان بیشتر است و منجر به نصب پنل‌های کمتری در هر ردیف می‌شود و افزایش راندمان ماژول و کل وات خروجی به کاهش هزینه انرژی کمک می‌کند.

 فناوری‌های پیشرفته

ویل وایت، متخصص کاربرد برق خورشیدی در این خصوص اظهار کرد: ریزشبکه‌ها و ادغام چندین فناوری مانند پنل‌های خورشیدی، سیستم ذخیره‌سازی انرژی، کنترل بار و شارژ EV [خودروهای الکتریکی] موضوعات داغ در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر توزیع‌شده هستند. با پیشرفت فناوری، آنها به طور یکپارچه برای ارائه یک راه حل جامع انرژی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شرکت انفیس انرژی، قبلا میکرواینورترهای سری IQ۸ این شرکت را معرفی کرده بود، اولین میکرواینورترهای شکل‌دهنده شبکه با قابلیت تبدیل توان فاز تقسیم‌شده، که تبدیل کارآمد از برق DC به برق AC را ممکن می‌سازد. اندی نیوبولد، رئیس امور شرکت‌های انفیس می‌گوید: مغز میکرواینورتر مبتنی بر نیمه‌هادی، مدار مجتمع اختصاصی ما (ASIC) است که میکرواینورتر را قادر می‌سازد در حالت‌های متصل به شبکه یا خارج از شبکه کار کند. این تراشه در فناوری پیشرفته ۵۵ نانومتری با منطق دیجیتالی پرسرعت ساخته شده است و زمان پاسخگویی فوق‌العاده سریع به تغییر بارها و رویدادهای شبکه دارد و محدودیت‌های اندازه باتری برای سیستم‌های انرژی خانگی را کاهش می‌دهد.

شرکت SolarEdge در ماه سپتامبر شارژر دوطرفه DC خودروی برقی این شرکت را معرفی کرد که عملکردهای اتصال خودرو به خانه (V۲H) و وسیله نقلیه به شبکه (V۲G) را با انرژی خورشیدی فعال می‌کند. این شرکت همچنین نوآوری‌های تجاری مانند اینورتر SE-۳۳۰K و بهینه‌ساز برق H۱۳۰۰ را برای کاربردهای برق خورشیدی اجتماعی و PV مرتبط با کشاورزی معرفی کرد. شرکت Anker SOLIX  نیز امسال چیزی را که شرکت آن را استقرار «رده انرژی‌های هیبریدی» به خط مسکونی محصولات انرژی خورشیدی نام‌گذاری کرده، راه حل انرژی خانگی X۱ و ایستگاه برق قابل حمل F۳۸۰۰ خود را معرفی کرد.

فناوری X۱ برای تامین انرژی پشتیبان طولانی‌مدت برای خانه طراحی شده است. طراحی ماژولار منعطف این سیستم با حداکثر شش بسته باتری در هر سیستم (۳۰ کیلووات ساعت) یا حداکثر شش سیستم به صورت موازی (۱۸۰ کیلووات ساعت) قابل تنظیم است و انرژی خورشیدی را برای استفاده در صورت نیاز مانند زمان قطع برق ذخیره می‌کند. در طول خاموشی، X۱ با پنل‌های خورشیدی صاحب خانه همکاری می‌کند تا برق خانه را تامین کند و در کمتر از ۱۵میلی‌ثانیه به حالت خارج از شبکه می‌رود.

این شرکت گفت که از طریق اپلیکیشن Anker، کاربران می‌توانند تمام جنبه‌های سیستم X۱ را مدیریت کنند و مصرف انرژی را برای دستگاه‌های دیگر، از جمله پمپ‌های حرارتی، ژنراتورها، شارژرهای الکتریکی و ... کنترل کنند. انکر سولیکس می‌گوید که ایستگاه برق قابل حمل F۳۸۰۰ اولین در نوع خود است که دارای کوپلینگ AC است. در صورت جفت شدن با پنل برق خانگی انکر سولیکس می‌تواند از چرخه برق خورشیدی خانگی پشتیبانی کند. خروجی برق متناوب ۶۰۰۰ وات و خروجی دو ولتاژ ۱۲۰ ولت/۲۴۰ ولت را ارائه می‌دهد که به آن امکان می‌دهد به طور همزمان دستگاه‌های پر‌انرژی را تغذیه کند. این سیستم شامل یک باتری داخلی ۳.۸۴ کیلووات ساعتی برای افزایش قدرت پشتیبان است.

 شارژ خورشیدی، ذخیره‌سازی

اولاف لور، مدیر توسعه کسب‌وکار در AutoGrid، یک گروه نرم‌افزاری، می‌گوید: اخیرا، ما شاهد اینورترهای هیبریدی بیشتری هستیم که PV و باتری‌های خورشیدی را ادغام می‌کنند و همچنین سیستم‌های ذخیره باتری یکپارچه که می‌توانند ورودی مستقیم از PV خورشیدی را بپذیرند. لور گفت: بهترین سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری برای جفت شدن با تجهیزات خورشیدی مشتریان، آنهایی هستند که می‌توانند به کاربران کمک کنند تا ارزش نهایی را به حداکثر برسانند. این سیستم‌ها باید نیروی پشتیبانی را فراهم کنند، هزینه‌های تقاضا را مدیریت کرده، قیمت‌گذاری زمان استفاده را تطبیق دهند و مصرف خود را افزایش دهند. این موضوع زمانی مهم است که ارزش برق خورشیدی به دلیل مقررات جدید اندازه‌گیری انرژی خالص کاهش می‌یابد. علاوه بر این، سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری ایده‌آل برای جفت شدن با سیستم خورشیدی توزیع‌شده باید جریان انرژی در پشت کنتور را بهینه کنند.

لوهر ادامه داد: از نظر فناوری‌های جدید، ما شاهد ادغام بیشتر شارژ PV با خودروهای برقی از جمله سیستم V۲G هستیم. اینها توسط سیستم‌های هوشمندی پشتیبانی می‌شوند که برای صورت‌حساب‌های انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای بهینه‌سازی می‌شوند و همچنین می‌توانند برای پشتیبانی از یک شبکه در حال تکامل متصل شوند.