در این گزارش آمده است که ظرفیت تجمعی انرژی بادی جهان اکنون به ۱۰۲۱ گیگاوات رسیده است. همچنین نویسندگان گزارش اظهار کردند که رشد سالانه باید تا پایان این دهه به حداقل ۳۲۰ گیگاوات برسد تا به اهداف مطرح‌شده در کنفرانس آب و هوایی COP۲۸ سال گذشته و همچنین اهداف توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ در مورد تغییرات آب و هوایی دست یابد.

جاناتان کول، مدیرعامل Corio Generation مستقر در بریتانیا و رئیس شورای جهانی انرژی بادی، نوشت: با نگاهی به «گزارش جهانی باد» امسال، می‌توانیم شاهد پیشرفت قوی صنعت برق بادی در راه‌‌‌اندازی حجم عظیمی ‌‌‌از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر باشیم. در سال ۲۰۲۳ بیشترین تعداد تاسیسات جدید در تاریخ برای باد خشکی [بیش از ۱۰۰ گیگاوات] و دومین بیشترین نصب برای باد دریایی [۱۱ گیگاوات] صورت پذیرفت. وی در ادامه افزود: فشارهای تورمی‌‌‌ جهانی، افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و شکنندگی در زنجیره تامین بر توانایی ما برای افزایش در بسیاری از مناطق تاثیر گذاشته است.

ایوان کارون، مدیر ارشد فناوری در Montauk Climate، یک شرکت جدید ساخت انکوباتور می‌‌‌گوید: برق بادی هم در خشکی و هم بادی فراساحلی، با وجود کاهش سرعت کل ظرفیت نصب‌‌‌شده نسبت به سال‌های گذشته، به دلیل مشکلات زنجیره تامین، افزایش هزینه‌‌‌ها و تولید انرژی با قیمت ثابت پایین، به یک پدیده جالب در ایالات متحده تبدیل شده است. کارون اضافه کرد: با افزایش بار ناشی از رشد موارد استفاده از فناوری‌‌‌های جدید مانند مراکز داده، هیدروژن و شارژ خودروهای الکتریکی، ما فرصتی برای استفاده از منابع بادی در زمان‌‌‌های غیر‌اوج مصرف برای پشتیبانی از زنجیره تامین انرژی کاملا تجدیدپذیر مشاهده می‌‌‌کنیم.

روندهای بازار

لیسی مک‌‌‌مانوس مدیر اجرایی فیوچر انرژی( Future Energy) در این خصوص اظهار کرد: گزارش جهانی باد امسال به‌‌‌ویژه قانع‌‌‌کننده است، زیرا روندهای کلیدی بازار و فراخوان‌‌‌های حیاتی برای اقداماتی را نشان می‌دهد که به شدت با استراتژی‌‌‌های رهبران صنعت و نوآوران در خلیج مکزیک و سراسر کشور ایالات متحده آمریکا همسو هستند. مک‌‌‌مانوس گفت: این شامل نیاز به رسیدگی مشترک به شکاف‌‌‌های زنجیره تامین است. همچنین در این گزارش اشاره‌ای به پیشرفت فناوری‌‌‌های جدید وجود دارد که امکان توسعه در بازارهای با منابع اندک بادی و توفان‌خیز را در سراسر جهان مانند امارات متحده عربی فراهم می‌کند.

مک مانوس افزود: با شناسایی نیاز به سرعت بخشیدن به تاسیسات انرژی بادی از ۱۱۷ گیگاوات در سال ۲۰۲۳ به حداقل ۳۲۰ گیگاوات تاسیسات سالانه تا سال ۲۰۳۰، چند سال آینده توسعه در این خصوص نیازمند همکاری جهانی است که از تعالی زنجیره تامین پشتیبانی می‌کند، که هم‌اکنون در حال انجام است. جیم اسپنسر، رئیس و مدیرعامل Exus North America، یک شرکت مدیریت دارایی و توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، می‌‌‌گوید: افزایش ظرفیت انرژی بادی بخش مهمی ‌‌‌از مبارزه با تغییرات آب و هوایی در ایالات متحده خواهد بود. در سال‌های اخیر، شاهد بوده‌‌‌ایم که افزایش ظرفیت خورشیدی بیش از ظرفیت‌‌‌های بادی است که باعث عدم‌تعادل در برخی بازارهای انرژی می‌شود و بسیاری از RTO [اپراتورهای انتقال منطقه‌‌‌ای] به دنبال باد اضافی برای مقابله با آن هستند.

اسپنسر افزود: کمبود برق بادی به عوامل متعددی از جمله فقدان مکان‌‌‌های اضافی مناسب برای پروژه‌‌‌های بادی موفق، مسائل زنجیره تامین و افزایش هزینه‌‌‌ها و تغییر از باد به توسعه خورشیدی مربوط می‌شود. با این حال، ما شاهد افزایش علاقه به توسعه باد در میان شرکت‌ها و شرکت‌های برق هستیم و Exus در موقعیت مناسبی برای پر کردن این شکاف قرار دارد. شرکت Exus با دفاتری در اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایتالیا، آلمان، کانادا، مکزیک و ایالات متحده، حضور جهانی دارد. این شرکت مجموعه عملیاتی با ظرفیت تولید ۱۰ گیگاوات را مدیریت می‌کند.

چین همچنان رهبر جهانی است

گزارش GWEC حاکی از آن است که چین با ۶۵‌درصد از تاسیسات جدید در سال ۲۰۲۳، همچنان رهبر جهانی در ایجاد ظرفیت تولید برق بادی است. ایالات متحده، برزیل و آلمان در سه رتبه بعدی قرار دارند که این سه کشور به همراه چین ۷۷‌درصد از برق نصب‌شده جدید بادی در سال گذشته را به خود اختصاص دادند. پنج بازار برتر برق بادی در سال ۲۰۲۳ مانند سال قبل بود که شامل چین، ایالات متحده، آلمان، هند و اسپانیا هستند. سایر مناطق رشد نیز شامل آفریقا و خاورمیانه است که در سال گذشته حدود یک گیگاوات ظرفیت جدید نصب کردند که تقریبا سه برابر ظرفیتی است که در سال ۲۰۲۲ در آنجا آنلاین شد.

نویسندگان این گزارش گفتند که انتظار دارند تا سال ۲۰۲۸ به لطف تاسیسات جدید در عربستان سعودی، مصر و آفریقای جنوبی، افزایش نیروگاه بادی در خشکی در مقایسه با سال ۲۰۲۳، تقریبا پنج برابر شود. این گزارش از کنیا به عنوان کشوری با رشد قابل‌توجه در این راستا یاد کرد. نیروی باد حدود ۱۷‌درصد از برق کنیا را تامین می‌کند و این کشور بزرگ‌ترین مزرعه بادی آفریقا، پروژه انرژی بادی دریاچه تورکانا با ظرفیت ۳۱۰ مگاوات است که در سال ۲۰۱۹ آنلاین شد. کنیا یکی از کشورهایی است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ صد‌درصد برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر دریافت کند. این کشور در حال حاضر حدود ۹۲‌درصد از انرژی خود را از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر دریافت می‌کند که تقریبا نیمی ‌‌‌از انرژی زمین‌گرمایی و حدود ۳۰‌درصد از انرژی آبی است.

بن بک‌ول، مدیرعامل GWEC، گفت که بیش از ۴۰ سال طول کشید تا جهان به یک تراوات ظرفیت تولید برق بادی نصب‌شده در سراسر جهان برسد و خاطرنشان کرد که اکنون تنها هفت سال تا نصب ۲ تراوات بعدی باقی مانده است. در حالی که این مهم امکان‌‌‌پذیر است، برای رسیدن به هدف به سطح بی‌سابقه‌‌‌ای از تمرکز، عزم، همکاری و نبوغ نیاز است. بک‌‌‌ول گفت: تعداد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای از کشورها اکنون اهداف ملی بلندپروازانه‌‌‌ای را ایجاد کرده‌‌‌اند، به‌‌‌ویژه آنهایی که منابع فراساحلی قوی دارند، از جمله اقتصادهای صنعتی بزرگ و بازارهای بزرگ در حال ظهور مانند ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، ویتنام، فیلیپین و کنیا. حمایت از این کشورها برای پیشبرد پیچیدگی مقررات و افزایش سرمایه‌گذاری، نقش مهمی‌‌‌ در تسریع تاسیسات بادی بیش از ۳۰۰ گیگاوات در سال ایفا خواهد کرد.

فنگ ژائو، رئیس استراتژی و اطلاعات بازار GWEC، گفت: پس از دو سال رشد نسبتا «کم»، تاسیسات نیروگاه بادی خشکی در چین در سال ۲۰۲۳ با راه‌‌‌اندازی بیش از ۶۹ گیگاوات که یک رکورد جدید است، به شبکه بازگشت. در ایالات متحده، به‌‌‌رغم عجله در سه‌ماهه آخر، با نصب ظرفیت بادی جدید توسط توسعه‌دهندگان در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به مجموع سه سه‌ماهه قبلی، تنها ۶.۴ گیگاوات به ظرفیت بادی خشکی برای کل سال اضافه شد که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۴ است.

ژائو خاطرنشان کرد که مجموع افزایش برق باد خشکی در آمریکای شمالی در سال گذشته به ۸.۱ گیگاوات کاهش یافت که ۱۶‌درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است. این کاهش عمدتا ناشی از کندی رشد نیروگاه‌‌‌های بادی خشکی در دومین بازار بزرگ انرژی بادی جهان - ایالات متحده است. صنعت برق بادی ایالات متحده در حال افزایش ظرفیت تولید است. بخش بادی فراساحلی در سال‌جاری پروژه‌‌‌های متعددی را در مقیاس گیگاوات اعلام کرده است. ساخت‌وساز در تاسیسات بادی فراساحلی ویرجینیا ادامه دارد، که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ به صورت آنلاین باشد. ظرفیت تولید ۲.۶ گیگاواتی این پروژه، آن را به بزرگ‌ترین تاسیسات برق بادی در ایالات متحده تبدیل می‌کند.