آیا هیوندای آزرا یک اتومبیل لوکس است؟

 در همین زمان بود که هیوندای نیاز به تولید سدانی لوکس را احساس کرد. بنابراین جنسیس را به لیست تولیداتش افزود. وقتی در سال ۲۰۱۵ جنسیس به‌عنوان برند زیرمجموعه این کمپانی از آن جدا شد آزرا نقش سدان لوکس هیوندای را بر عهده گرفت. بنابراین هیوندای تلاش کرد تا در سال ۲۰۱۸ نسل ششم آزرا را با برتری‌های چشمگیر به بازار عرضه کند. اما می‌دانیم یک سدان لوکس علاوه بر طراحی بدنه و کابین، باید از آپشن‌ها و امکانات فراوانی هم برخوردار باشد تا تبدیل به خودرویی لوکس و تجملی شود. آیا چنین چیزی در هیوندای آزرا به چشم می‌خورد؟

آزرا، زیبا اما نه در حد لوکس

در بخش طراحی ظاهری، آزرا همچنان وامدار سدان‌های مشهور و محبوب دیگر دنیاست. در قسمت جلوی خودرو فرم ال‌ای‌دی‌های دی‌لایت در کاسه چراغ‌های جلو تداعی‌کننده طراحی بی‌ام‌دبلیو است. در قسمت عقب نیز فرم به هم پیوسته چراغ‌ها گرچه به‌عنوان امضا همواره در طراحی‌های آزرا دیده شده بود، اما این‌بار شباهت زیادی به آنچه در دوج چلنجر دیده‌ایم پیدا کرده است. در کل پیتر شرایر، رئیس تیم طراحی آزرا تمام تلاش خود را در لوکس جلوه‌ دادن طراحی خودرو صرف کرده است. مثل نوارهای کرومی به‌کاررفته در بخش‌های مختلف خودرو یا خطوطی که به درستی روی کاپوت و کناره‌های بدنه طراحی شده‌اند. اما در نهایت از این نسل آزرا یک طرح نسبتا ساده که نوآوری چندانی هم ندارد می‌بینیم که چند قدم عقب‌تر از طراحی‌های روز دنیا قرار می‌گیرد. 

در طراحی داخلی ولی اوضاع بهتر است و می‌توان حس لوکس بودن خودرو را بهتر درک کرد. فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب به لطف فاصله محوری بالای خودرو، نشیمن راحت صندلی‌ها با روکش چرم ناپا که با بخش‌هایی از داخل در و جلو داشبورد به زیبایی هماهنگ شده، چشم‌نواز است. عدم به کار بردن دکمه‌های زیاد در جلو داشبورد و در نتیجه شلوغ نکردن فضای داخلی، حس آرامش را درون کابین بالا می‌برد. 

نکته دیگر طراحی محل صفحه‌ نمایش در فضای مرکزی کابین است که به ‌خوبی صورت گرفته و با ساعت عقربه‌ای کنارش تکمیل شده، گرچه این ساعت از دید راننده دور است. اما در بخش امکانات رفاهی باید گفت آزرا مانند دیگر تولیدات کره‌ای لیستی بلندبالا در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دهد. 

مهمترین گزینه‌های این لیست گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، سردکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم گودی کمر و طول نشیمن، تجهیز صندلی‌های جلو به حافظه، سردکن و گرم‌کن غربیلک فرمان،‌ سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۴ خروجی و آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر، ترمز دستی برقی، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، ورودی یونیزه هوای ورودی،‌ سوئیچ به شکل کارت، کامپیوتر سفری با صفحه نمایش ۴.۲ اینچی چند رنگ پشت فرمان، نمایشگر ۸ اینچی لمسی با رابط اندروید اتو، اپل و کارپلی، سیستم نمایش اطلاعات فنی روی شیشه جلو (HUD)، ناوبری ماهواره‌ای و دوربین‌ ۳۶۰ درجه هستند. 

کروز کنترل هوشمند در این خودرو از نوع «‌ASCC» است که از طریق رادار صوتی فاصله را با خودروی جلویی حفظ می‌کند. در بخش تجهیزات ایمنی این خودرو مجهز به ۹ ایربگ است که عملکرد متفاوتی هنگام باز یا بسته بودن کمربندهای ایمنی دارند. ترمز خودکار ABD، سیستم تشخیص خستگی راننده DAA، هشدار نقطه کور BSD، سیستم پایداری خودرو در شیب، هشدار خروج از خطوط، هشدار باد لاستیک‌ها، حفظ پایداری خودرو در شرایط لغزنده، تنظیم خودکار نور چراغ‌های جلو (SHBA) و ترمز خودکار از دیگر داشته‌های این خودروست. 

آزرا به جدیدترین سیستم ضد قفل هیوندای نیز مجهز است. می‌بینیم که آزرا در این قسمت‌ها به‌خوبی از پس ماموریتش برآمده اما نکته مهم این است که تمام این موارد را این روزها در بیشتر سدان‌های معمولی و خانوادگی جهان می‌بینیم. با کمی بررسی در https://divar.ir متوجه می‌شویم که آزرا خصوصیتی فراتر از سدان‌های رقیب ندارد تا در کلاس خودروهای لوکس محسوب شود.

لوکس آسیایی

اما قیمت عجیب آزرا در ایران که از ابتدای ورودش تا همین اوایل سال ۹۹ تغییر محسوسی هم نداشته، برابری می‌کند با سدان‌های اروپایی موجود در ایران. حال اینکه این خودرو به دلیل هدف قرار ندادن بازارهای اروپا و آمریکا، حتی در تست‌های تصادف و جاده‌ای اروپایی و آمریکایی نیز شرکت نکرده است. چرا که هیوندای کماکان می‌خواسته جنسیس همچنان پیشتاز خودروهای لوکس این مجموعه در بازارهای شرق باقی بماند.

یعنی این خودروساز خود نیز می‌داند که آزرا ۲۰۱۸ در حد سدان‌های لوکس شناخته شده در جهان نیست و خصوصیات لازم را ندارد و در نهایت بتواند نقش یک سدان لوکس را در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی یدک بکشد. هر چند که به واسطه عملکرد واردکنندگان خودرو، قیمت آن در حد سدان‌های لوکس جهانی است. در نهایت این ‌که این قیمت‌گذاری خارج از منطق و عرف نتیجه‌ای غیر از کاهش بیش‌ از پیش آگهی آزرا در دیوار خودرو و دیگر سامانه‌های خرید و فروش مجازی اتومبیل نداشته است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.