مدیران بخوانند: چطور تیمتان را متحول کنید؟

مدیریت یک گروه یعنی رسیدن به دستاوردهای ارزشمند با استفاده از افراد دیگر، یک مدیر خوب باید از مهارت‌های اعضای تیم به درستی استفاده کند تا بتواند تیم را به بالاترین میزان بهره‌وری و پتانسیلش برساند. همۀ ما می‌توانیم مهارت‌های مدیریتی را یاد بگیریم و یا خودمان را در این مهارت‌ها ارتقا دهیم و هدف ما این است که شما بعد از خواندن این مقاله به دانشی از اصول جدید و مهارت‌هایی برای مدیریت تیمتان رسیده باشید.

برای رسیدن به این هدف سعی کردیم راهکارهایی عملی ارائه ‌کنیم که مسائل پیچیده را برای شما ساده‌تر کند، بنابراین ادامۀ این مقاله را دنبال کنید تا به یک دیدگاه جدید دربارۀ مدیریت تیمتان دست پیدا کنید.

شما چطور مدیری هستید؟

پیش از آنکه حرکت‌کردن در مسیر "مدیری موفق بودن" را آغاز کنید باید یک حقیقت ساده را به شما بگوییم:

اولویت‌ها و مواردی که روی آن‌ها تمرکز می‌کنید، به شما نشان می‌دهد که چطور مدیری هستید و به چه موفقیت‌هایی خواهید رسید.

شما به عنوان یک مدیر باید روی دو بخش از گروهتان تمرکز کنید:

۱. تمرکز روی وظایف و کارها: همۀ کارهایی که برای رسیدن به هدف همراه با تیمتان انجام می‌دهید.

۲. تمرکز روی اعضای تیم: اعضای تیمتان دومین تکۀ پازل یک گروه برای رسیدن به اهدافش هستند.

هدف شما باید این باشد که بتوانید میان این دو بخش تعادل ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید تغییراتی در شیوۀ مدیریتتان به وجود بیاورید و یک استراتژی جدید داشته باشید، در قدم اول باید وضعیت فعلی‌تان را بررسی کنید، با این آزمون ساده متوجه می‌شوید که تا به حال روی کدام بخش بیشتر متمرکز بوده‌اید:

۱. وقتی به پروژه‌تان فکر می‌کنید، اول همۀ کارهایی که باید انجام بدهید در نظرتان می‌آید یا اول به افراد تیمتان فکر می‌کنید؟

۲. سپس به این فکر کنید که اگر پروژه‌تان شکست بخورد چه چیزی را عامل این شکست می‌دانید؟

۳. زمانی که کارها به درستی پیش می‌روند شما بیشتر چه چیزی را دلیل موفقیت می‌دانید؟ 

۴. دوست دارید شما را به عنوان چطور مدیری بشناسند؟

پاسخ‌های این سوالات تصویری از شما به عنوان مدیر به خودتان ارائه می‌دهد.

مدیر انتخاب می‌کند چه تیمی داشته باشد

شما به عنوان یک مدیر انتظار دارید اعضای تیمتان فقط کار را پیش ببرند یا می‌خواهید آن‌ها با انگیزه و تعهد به یک هدف تیمی کارشان را انجام دهند؟

فکر می‌کنید که اعضای تیمتان باید کاری را انجام بدهند یا باید با خواستۀ قلبیشان آن را انجام دهند؟

 بسته به دیدگاه و عملکرد مدیر، تیم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، تفاوت افکار این دو دسته را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

1 - افکار اعضای تیم - چطور تیمتان را متحول کنید

این افکار آیندۀ تیم را ترسیم می‌کنند و قطعا می‌توانید تصور کنید که چه تفاوت عظیمی میان این دو گروه وجود دارد.

طبق مطالعات انجام‌شده: نیم‌کرۀ راست مغز گروه دوم فعال‌تر است در نتیجه این افراد خلاق‌ترند، آن‌ها کارآمدترند و همین‌طور در کار اضطراب کمتری دارند.

حتما می‌پرسید چطور اعضایی متعهد برای تیمتان تربیت کنید؟

1. این یک اصل مهم است: اعضای یک تیم شبیه مدیرشان می‌شوند، بنابراین اول از همه باید خودتان را تربیت کنید و این ویژگی تعهد به هدف را در خودتان به وجود بیاورید و بیشتر از همیشه تلاش کنید تا برای اعضای تیمتان الهام‎‌بخش باشید.

2. مدیر باشید نه رئیس: شما علاوه بر اینکه تیم را مدیریت می‌کنید باید به عنوان یک عضو تیم در کنار دیگر اعضای تیمتان باشید و به هر کدام از آن‌ها اختیاراتی بدهید و قدرت مدیر را با آن‌ها تقسیم کنید.

3. از ایده‌های اعضای تیمتان استقبال کنید: همان‌طور که در مورد قبل هم گفتیم به اعضای تیمتان میدان بدهید تا خودشان را ابراز کنند. از این آزادی عمل و به اشتراک گذاشتن همه‌چیز با اعضای تیمتان نترسید. جبران خلیل جبران شعری دربارۀ رابطۀ والدین و فرزندان دارد که در اینجا هم کاربرد دارد، با این مضمون:

شما کمان هستید و فرزندانتان تیرهای زندگی اند، وقتی تیری به هدف می‌خورد، با اینکه از کمان جدا شده است، نمی‌گویند خود به خود به هدف خورده است و یار کمان نیست، می‌گویند کماندار خوب پرتاب کرده است. شما و تیمتان زمانی به موفقیت می‌رسید که هم برای کار گروهی و هم برای توانایی‌های فردی ارزش قائل باشید.

2 - از ایده‌های اعضای تیمتان استقبال کنید - چطور تیمتان را متحول کنید

4. میزان کارآمدیتان را بسنجید: آیا می‌توانید بهینه‌تر کار کنید؟ سعی کنید هر بار راه‌های جدیدی پیدا کنید، این تلاش و پویایی در تیمتان اشتیاقی به وجود می‌آورد.

5. همواره در پی یادگیری باشید: مهارت‌های جدید یاد بگیرید یا مهارت‌های قبلی‌تان را به روز کنید. به شما قول می‌دهیم همیشه چیزهایی برای یادگیری وجود دارد. برای خودتان و سایر اعضای تیم راهی برای پیشرفت بسازید، این راه به آن‌ها امیدی برای آیندۀ بهتر می‌دهد و در نتیجه تیم متعهدتری خواهید داشت.

اجازه دهید سؤالی مطرح کنیم تا از جایگاه یک مشتری و مخاطب به گروهی متعهد نگاه کنید، شما برای برون‌سپاری کارهایتان کدام گروه را انتخاب می‌کنید؟ آیا شما هم ترجیح می‌دهید کارتان را به گروهی با اعضای متعهد محول کنید؟ 

همۀ ما این نکته را می‌دانیم که کیفیت از دل یک تیم خوب و فرآیندی درست بیرون می‌آید و چه چیزی بهتر از اینکه در میان مشغله‌های بسیارتان خیالتان از بابت کارهایی که برون‌سپاری کرده‌اید راحت باشد؟ اگر بخواهیم یک گروه متعهد و متخصص را برای شما مثال بزنیم، گروه ترجمۀ ترنسیس بهترین نمونه است و ترجمه تخصصی باکیفیت را در ترنسیس پیدا می‌کنید.

یک مدیر و دو وظیفه

گفتیم که شما علاوه بر مدیر تیم باید یک عضو تیم هم باشید، یک‎بار کُت مدیریت را به تن کنید و بار دیگر لباس اعضای تیم را بپوشید، برای رسیدن به موفقیت باید بین این دو نقش هوشمندانه حرکت کنید. 

وقتی کت مدیریت را به تن می‌کنید چه وظایفی دارید؟

1. هدایت اعضای تیم: کار اعضای تیمتان را بررسی کنید و به آن‌ها فیدبک دهید.

2. پاسخ به سوالات آن‌ها: از جزئیات کار با اعضای تیمتان صحبت کنید. شما به عنوان مدیر دیدگاهی دارید که ممکن است سایر اعضای تیم از آن بی‌بهره باشند، برای داشتن یک تیم متعهد این دیدگاه را با آن‌ها در میان بگذارید، همین‌طور اعضای تیمتان را تشویق کنید که از شما و از یکدیگر بپرسند.

3. گرفتن تصمیمات: در این تصمیم‌گیری‌ها حتما با اعضای تیمتان مشورت کنید و همه با هم تصمیم بگیرید.

4. تشویق اعضای تیم و پشتیبانی از آن‌ها 

و اما وظایف شما به عنوان یک عضو تیم:

1. شرکت کردن در کارها: به عنوان یک عضو تیم بخشی از کارها بر عهده شما خواهد بود.

2. حمایت از سایر اعضای تیم: اعضای یک تیم متعهد، هم‌تیمی‌هایشان را حمایت می‌کنند و در چالش‌ها به یکدیگر انگیزه می‌دهند.

3. سوال بپرسید: به عنوان یک عضو گروه از سایر اعضا دربارۀ روند کار، کیفیت کار خودتان و... سوال بپرسید.

4. مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها: از جایگاه یک عضو تیم به گروهتان در تصمیم‌گیری درست کمک کنید.

مهارت‌های ارتباطی یک مدیر

یکی از مهارت‌هایی که برای داشتن تیمی متعهد و پیشرو نیاز دارید، مهارت ارتباطی است. شما و تمام اعضای تیمتان باید این مهارت را داشته باشند و بتوانید با یکدیگر ارتباطات مؤثری داشته باشید و این ارتباط مؤثر باعث رشد سریع تیم شما می‌شود.

اما برای داشتن یک ارتباط موثر باید اول درک درستی از این مفهوم داشته باشید، قطعا ارتباط مؤثر فقط گفتن و گفتن و گفتن نیست!

فرآیند ارتباط مؤثر از سه بخش تشکیل شده است:

1. فرستادن یک پیام

2. اطمینان از رسیدن یک پیام 

3. اطمینان از اینکه پیامی که فرستادید به درستی درک شده است.

وظیفۀ شما به عنوان یک مدیر توانمند در برقراری ارتباط مؤثر با اعضای تیمتان این است که از اینکه پیامتان به آن‌ها رسیده است، اطمینان حاصل کنید.

پ.ن: این گزاره در مورد تمام اعضای گروه صادق است.

3 - مهارت‌های ارتباطی - چطور تیمتان را متحول کنید

لازمۀ یک ارتباط موثر میان اعضای گروه شما، گفتگویی درست است. در یک گفتگوی درست حرف هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد، هدف آن تبادل اطلاعات و در میان گذاشتن نظرات است. برای شروع این گفتگوی خوب سؤالاتی را مطرح کنید و از آنجایی که ممکن است اعضای تیمتان به حرف‌های شما وزن بیشتری دهند سعی کنید نقش یک مجری را در این گفتگو داشته باشید، بیشتر بپرسید و دیگران را به بحث بکشانید.

شما به عنوان یک مدیر علاوه بر اعضای تیمتان باید با افراد بالادستی در سازمانتان هم ارتباط داشته باشید و پیام‌های آن‌ها را به اعضای تیم برسانید. در واقع شما صدای تشکیلات سازمانی برای گروهتان و صدای گروهتان بر مدیران سازمانی هستید، باید از پس هر دو گروه به خوبی برآیید و حالا هم ما و هم شما می‌دانیم که مهارت‌های ارتباطی چقدر برای مدیر یک گروه حیاتی است.

و اما یک اصل مهم در پرورش مهارت‌های مدیریتی:

برای اینکه یک مدیر خوب باشید لازم است، همواره دانشتان را در حوزۀ مدیریتی و مهارت‌های مورد نیاز آن به روز رسانی کنید، بنابراین لازم است که آخرین منابع و مطالعات را دنبال کنید. پیشنهاد می‌کنیم: از ترجمه‌ای صحیح برای این منابع استفاده می‌کنید، تا نکاتی که در جستجویشان هستید به درستی و کامل به شما برسند. بهترین ترجمه در زمینۀ مدیریت 

ترجمه مقاله مدیریت ترنسیس است. ترنسیس در تمام گرایش‌های مدیریتی مثل: مدیریت ورزشی، مدیریت صنعتی، بازرگانی، رسانه، بازاریابی، تکنولوژی، هتل‌داری با بهترین کیفیت ترجمه را ارائه می‌دهد.

روی لینک بالا کلیک کنید و نمونۀ ترجمۀ مدیریت ترنسیس را ببینید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.