آیا خرید و استفاده از دستگاه جوجه کشی نیازمند آموزش خاصی است ؟

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چه پیشنیازهایی برای کار با دستگاه جوجه کشی نیاز خواهیم داشت. 

آشنایی با پرندگان : 

پیش از اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی، باید اشنایی کافی با پرنده ای که قصد جوجه کشی از آن را دارید داشته باشید. پرنده های محلی همچون مرغ جوجه کشی آسانتری نسبت به سایر پرندگان دارند و درصد جوجه دهی در آنها بالا می باشد. از این رو انتخاب و خرید دستگاه برای آنها آسانتر از سایر پرنده ها می باشند. بلدرچین نیز شرایط اینچنینی دارد و از این رو می توان طیف وسیعی از دستگاه های جوجه کشی را برای آنها انتخاب کرد . 

اما شرایط جوجه کشی برای طیور همچون اردک ، غاز ، بولقمون و طیور زینتی متفاوت می باشد. این طیور نیاز به دستگاهی دارند که دارای سنسورهایی با دقت بالا باشد تا امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار این طیور را فراهم کند . 

در این بین برخی اموزش ها در جوجه کشی برخی طیور نیز وجود دارد که باید پیش از اغاز جوجه کشی انها را به طور کامل مطالعه کرده و موارد مهم آنها را فرا بگیرید . برای مثال در جوجه کشی از غاز نیاز به آبپاشی به تخم ها در مراحلی از جوجه کشی وجود دارد که باید به صورت دقیق انجام گیرد . 

بررسی مشخصات دستگاه : 

از مهمترین مشخصات دستگاه باید به ظرفیت دستگاه ، سنسورهای دستگاه ، جنس بدنه ی دستگاه ، قیت و و ... اشاره کرد . 

در صورتی که هدف شما از خرید دستگاه جوجه کشی ، جوجه کشی از تعداد محدودی پرنده باشد بهتر است دستگاه جوجه کشی خانگی را انتخاب و خریداری کنید. دستگاه های جوجه کشی خانگی دارای سیستم ساده تری نسبت به دستگاه های جوجه کشی صنعتی می باشند. این دستگاه ها دارای بدنه ای کوچک، سیستم رطوبت رسانی ساده و ظرفیت پایینی می باشند. در انتخاب این دستگاه ها بهتر است به کنترلر و سنسور دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید چرا که این دو قطعه نقش تعیین کننده ای را در نتیجه ی جوجه کشی ایفا می کنند.

ویژگی های مختلفی را میتوان در دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده کرد که سبب تغییرات در قیمت دستگاه نیز می شود. 

دستگاه جوجه کشی

در انتخاب دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی نیز توجه به بدنه دستگاه ، ظرفیت ، شانه ها ، کنترلر و سنسورها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

دلیل تاکید بر اهمیت سنسور این می باشد که تمامی اقداماتی که در جهت کاهش یا افزایش دما و رطوبت توسط کنترل انجام میگیرد، با توجه به اطلاعات ارسالی توسط سنسورها می باشد . در صورتی که سنسور دما یا رطوبت را به درستی مخابره نکند ، کنترلر نیز مقادیر را نادرست تغییر کرده و راندمان جوجه کشی کاهش می یابد . 

توجه به کیفیت تخم نطفه دار : 

اهمیت کیفیت در تخم نطفه دار بسیار بالاست. برای اینکه تخم نطفه دار کیفیت مناسبی داشته باشد نیازمند یکسری مواردی است که باید به صورت دقیقی رعایت شود. از این دست موارد می توان به کیفیت تغذیه و ویتامین هایی که باید در اختیار مرغ مادر قرار داد اشاره کرد. وجود ویتامین های مناسب در تغذیه ی مرغ مادر میتواند به صورت مستقیم بر نطفه و قوای آن تاثیر بگذارد. 

همچنین توجه به بهداشت در محیط نگهداری گله نیز بسیار مهم می باشد، چرا که وجود بیماری های مختلف در طیور می تواند بر کیفیت نطفه تاثیر گذاشته و در نتیجه نطفه ی ضعیف امکان خروج از داخل تخم را نداشته باشد. از دیگر موارد می توان به نسبت نر به ماده اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت اسپرم برای تولید نطفه ها خواهد داشت و به صورت مستقیم از راندمان دستگاه می کاهد.

خرید دستگاه جوجه کشی ارازن قیمت عاقلانه است ؟

از مواردی که در بسیاری از مواقع از طرف کاربران پرسیده می شود ، پیدا کردن یک دستگاه جوجه کشی ارزان قیمت است. توجه به این نکته ضروری می باشد که در بررسی چنین دستگاه هایی نیز به صورت دقیقی در مورد کیفیت دستگاه و قطعات آن تحقیق کنید . در مواردی دستگاه جوجه کشی ارزان، فقط فاقد اپشن های دستگاه های جوجه کشی حرفه ای می باشد و در مقابل ، در مواردی کیفیت قطعات دستگاه ضعیف می باشد که این مورد باید به صورت دقیقی بررسی شود.

از مهمترین مواردی که در دستگاه های جوجه کشی ارزان قیمت باید مورد توجه قرار گیرد ، کیفیت بدنه ، کیفیت موتور و کیفیت سنسور دستگاه می باشد. این موارد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اختلال در عملکرد انها موجب از بین رفتن کل تخم های نطفه دار خواهد شد.

سخن پایانی : 

در این نوشتار به صورت خلاصه ای از مهمترین مواردی که در انتخاب و خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب لازم می باشد سخن گفتیم. فراموش نکنید که توجه به نوع پرنده در این بین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و از این رو همانطور که اشاره کردیم بهتر است پیش از اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی با مراجعه به یک دانشنامه پرندگان اطلاعات بیشتری در مورد طیور مد نظر خود، روش های پرورش، روش های جوجه کشی خاص در صورت موجود بودن و ... کسب نمایید . عدم توجه به خصوصیات طیور مختلف و همینطور عدم آشنایی با میزان دما و رطوبت مورد نیاز طیور مختلف برای جوجه کشی تاثیر مستقیمی در راندمان دستگاه خواهد داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.