مراحل واردات و ترخیص کالا از چین به ایران

چین یکی از کشورهای مورد هدف برای واردات کالاهای مورد نیاز در ایران می باشد. زیرا که چین یکی از بزرگ ترین کشورهای صادر کننده در شرق آسیا است که دارای کالاهای صادراتی زیاد و متنوع بوده و به دلیل ظرفیت بالا یکی از قطب های اقتصادی در جهان نیز می باشد.

از طرفی واردات کالا از چین به ایران در چند دهه اخیر رو به افزونی گسترده ای است. بنابراین هم ایران مورد مقصد کشور چین بوده و هم اینکه نیروی کار ارزان در چین موجب شده تا این کشور انواع کالاهای تولیدی خود را با قیمت تمام شده پایین به بازار عرضه کند. از این رو تاجران زیادی در ایران محصولات خود را از چین وارد می کنند، و کشور چین توانسته است تا در تمام دنیا نظر اکثر شرکت های بازرگانی واردات کالا را به خود جلب کند.

اما ترخیص کالا از چین به ایران به دلیل تولید کالاهای صادراتی زیاد یکی از پر ترافیک ترین نوع ترخیص می باشد. به طوری که به صورت های مختلف و تیمی این کار انجام می گیرد، و فرد باید در این مسیر از دانش و آگاهی کافی در این زمینه برخوردار باشد. در غیر این صورت ممکن است متحمل ضرر و پرداخت هزینه های زیادی شود.

در ادامه این مطلب به مراحل واردات و نحوه ترخیص کالا می پردازیم، که می تواند شما را به چگونگی پیمودن این مسیر آشنا کند.

کالاهای وارداتی از چین

مهم ترین کالاهایی که از چین وارد ایران می شوند، شامل لوازم خانگی، تجهیزات دارویی، تجهیزات اداری و تزئینی، انواع کالاهای برقی، مواد دارویی، موبایل و کامپیوتر و اسباب بازی و صدها کالای دیگر هستند که طبق قوانین چین شرایط خاص خود را می طلبد. بنابراین آگاهی شخص از چگونگی واردات از چین بسیار مهم می باشد، که در این زمینه تیم بازرگانی شرکت ایمن تجارت کارآمد در تمامی مراحل شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.

ورود و ترخیص اکثر کالاها از گمرک شهید رجایی انجام می گیرد. همینطور طبق آمار در دوره دوازده ماهه منتهی به اسفند سال ۱۳۹۵ نزدیک به چهارده درصد واردات مربوط به کالاهای وارداتی از چین بوده است. این کالاها از طریق مهم ترین بنادر چین از جمله گوانجو حمل شده و وارد گمرک شهید رجایی در ایران می شوند.

واردات کالا

اما رویه و مراحل واردات کالاها از چین چگونه است؟

همانند رویه واردات کالاها از تمامی کشورها، کالاها بنا بر نوع و کد تعرفه ای که دارند، دسته بندی شده و عوارض و حقوق گمرکی در رویه واردات کالا از چین به آنها نیز تعلق می گیرد.

طبق هر رویه ورود کالا به کشور، برای واردات و ترخیص کالا از چین نیز مجوزهایی باید اخذ شود. مجوزهایی همچون مجوز بهداشت، مجوز از سازمان غذا و دارو، استانداردها و غیره که باید در سریع ترین زمان ممکن این مجوزها اخذ گردد، تا مراحل ترخیص کالا از گمرک بدون هیچ مشکلی انجام شود.

همینطور برای تجارت با چین اطلاعاتی نیاز است تا تاجران با دانش و دیده باز اقدام به خرید و فروش کالا در چین کنند. زیرا فرد هر چه نسبت به قوانین و شرایط واردات و ترخیص کالا از چین آگاه تر و با تجربه تر باشد، ترخیص کالا از چین آسان تر و با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

صادرات

در ادامه به توضیحاتی در مورد مراحل خرید و واردات کالا از چین می پردازیم.

مرحله اول: شناسایی تولید کننده یا فروشنده در چین

تجار و بازرگانانی که قصد ورود کالا از چین را دارند، باید در ابتدا نسبت به شناسایی تولید کننده یا فروشنده در چین اقدام کنند. زیرا اگر فروشنده و تولید کننده خوب را پیدا نکنید، نمی توانید خرید خوب و راحتی نیز انجام دهید.

اما شناسایی تولید کننده یا فروشنده در چین شامل چند مرحله است که به شما کمک می کند تا محصول مورد نظر را پیدا و خریداری کنید.

گفتگو و مذاکره

برای خرید کالای مورد نظر از شرکت های چینی باید مذاکرات متعددی با فروشندگان این کالاها انجام بگیرد. بدون ساعت ها صحبت در مورد کالا و قیمتی که مد نظر و مطابق میل تاجران ایرانی باشد، عقد قرار داد تجاری ممکن نیست.

همچنین میزان خرید کالا از شرکت های چینی در این مذاکرات تعیین می شود. در مذاکرات و گفتگو با فروشندگان چینی زمان تحویل گرفتن کالاها، کیفیت آنها و سایر ویژگی های کالا از دیگر مواردی هستند که باید به هنگام عقد قرار داد به آنها توجه کرد.

هماهنگی جهت دریافت نمونه فیزیکی محصولات

قبل از آنکه قراردادی بین فروشنده چینی و تاجر ایرانی منعقد شود، فروشنده باید مقداری از کالا را به عنوان نمونه برای خریدار ارسال کرده تا فرد خریدار با انجام تست نسبت به کیفیت محصول اطمینان حاصل کند.

در این صورت است که شرایط جهت عقد قرار داد و معامله بین دو طرف خریدار ایرانی و فروشنده چینی فراهم می آید.

تست کالاها

مرحله تست کالا نیز قبل از عقد قرارداد و قبل از تحویل گرفتن کامل کالاها انجام می گیرد. در این مرحله تست کامل در مورد کالاها از قبیل وزن کالا، تست فنی و فیزیکی انجام شده تا صحت و سلامت کالاها در نمونه های ارسالی مشخص و مورد بررسی قرار گیرد.

اخذ پروفرما و پکینگ لیست از شرکت تولید کننده و یا فروشنده

پس از آنکه پیش فاکتور توسط فروشنده چینی ارسال شد و خریدار آن را تایید نمود. قرارداد نهایی بین دو طرف بسته می شود. چنانچه کالای مورد نظر در انبار فروشنده و تولید کننده کالا وجود نداشته باشد. تولید کننده و یا فروشنده کالا با دریافت بخشی از مبلغ خرید اقدام به تولید کالا می نماید.

انتقال وجه از خریدار به فروشنده و یا تولید کننده چینی به چندین روش صورت می گیرد، که با توجه به شرایط و مفاد قرارداد این انتقال و نیز حوالات ارزی انجام می شود.

مرحله دوم: ثبت سفارش

با مقررات اخیر اصول واردات و ترخیص کالا، مرحله آخر ثبت سفارش  نیازمند این است که شماره قبض انبار در سیستم ثبتارش ثبت شود. بنابراین به محض دریافت شدن قبض انبار، کارشناسان نسبت به ثبت سفارش کالای وارداتی اقدام می کنند.

همچنین کارشناسان وزارت بازرگانی  باید سفارش ثبت شده در سیستم را تایید کنند. تایید این ثبت به فاصله زمانی یک روز به طول می انجامد. بعد از تایید کد اظهار کالا توسط سامانه ثبتارش به گمرک ابلاغ می گردد.

مدت زمان ابلاغیه نیز یک روز می باشد، و به طور کلی فاصله زمانی مورد نیاز برای ثبت سفارش یک الی دو روز به طول می انجامد.

اظهار گمرکی

بعد از دریافت کد ثبت سفارش در سیستم، مرحله اظهارنامه می رسد. فرآیند ترخیص کالا نیز از مرحله تکمیل اظهارنامه وارداتی و ثبت آن در سیستم گمرک آغاز می گردد. در این مرحله نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی کالا، مدل، ارزش و وزن کالا و سایر مشخصات کالا از مواردی هستند که در زمان ورود کالا به گمرک مورد بررسی قرار می گیرند.

ارزیابی اظهارنامه توسط کارشناسان گمرکی

در این مرحله ارزیابان و کارشناسان گمرکی مشخصات مندرج در برگه کالا را بررسی کرده، و بعد از تطابق و اطمینان از صحت مندرجات داخل برگه با خود کالا آن را تایید می کنند. همینطور دایره ارزش گمرکی، ارزش درج شده را بعد از بررسی و نتیجه تایید می نماید.

مرحله سوم: ارائه اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا

از جمله اسناد مورد نیاز برای ترخیص همه کالاها که باید ترخیص کار آنها را به گمرک ارائه دهد، شامل قبض انبار، بارنامه، پروفرما اینویس، پکینگ لیست و گواهی مبدا می باشند.

اخذ مجوزهای مورد نیاز

علاوه بر مجوزهای فوق که ارائه آن برای تمامی کالاها به گمرک الزامی است، کالا نیازمند دریافت گواهی استاندارد، یا مجوزهای خاص از مراجع مربوطه ( بسته به نوع کالا شامل گواهی نظام پزشکی یا مخابرات و غیره ) می باشد.

در غیر این صورت تاییدیه از طرف کارشناسان گمرک جهت تایید صحت کلیه مندرجات کالا صادر نمی گردد. بلکه باید علاوه بر دریافت مجوز، هزینه های ترخیص کالا توسط وارد کننده پرداخت شده و از پروانه خروجی کالا که مشابه همان اظهارنامه است نیز پرینت گرفته شود.

درب خروجی

پس از آنکه تمامی مراحل ترخیص کالا به درستی انجام گیرد، وسیله حمل کالا جهت حمل و انتقال کالای مشتری به هر نقطه کشور فراهم شده تا کالا روی آن بارگیری و وسیله نقلیه حامل کالا به سمت درب خروجی گمرک هدایت شود.

در درب خروجی نیز تمامی مراحل از ابتدا تا انتها چک می گردد، و پس از بررسی مجدد و اطمینان از صحت و درستی انجام مراحل مهر خروج کالا روی پروانه زده می شود. اینگونه بار ترخیص شده از گمرک خارج شده و به وسیله نقلیه به مقصد مورد نظر حرکت می کند.

شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد در صورت تمایل و نیاز شما به ترخیص کار حرفه ای آماده ارائه خدمات به همراه مشاوره جهت کاهش هزینه های ترخیص و ورود کالا می باشد. شما می توانید برای هر گونه اطلاعات جهت ثبت سفارش و خرید و ورود کالا از چین با کارشناسان مربوطه در تیم بازرگانی ایمن تجارت کارآمد https://irclearance.com/ در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.