معرفی انواع لولا در صنعت چوب

 این در حالیست که تنوع یراق آلات و تجهیزات چوب از تنوع بسیاری برخوردار می‌باشد و همین انتخاب آنها را برای افراد سخت می‌کند. در این صورت اگر نجاران و تولید کنندگان محصولات چوبی انواع یراق آلات را براساس مدل و عملکرد بشناسند، تصمیم گیری در مورد انتخاب آنها راحت‌تر می‌شود.

از این رو نجاران می‌توانند با توجه به تجهیزات خاص برای هر محصول چوبی، سازه یا وسایلی بسازند که کیفیت بالایی داشته و می‌توان از آنها سال‌های سال استفاده کرد.

از مهمترین تجهیزات و یراق آلات در صنعت چوب و نجاری، لولا است. لولا‌ ها تاثیر زیادی بر عملکرد و دوام یک سازه چوبی خواهد داشت. لولا در انواع مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شود. از طرفی هر کدام از انواع لولاها عملکرد گوناگونی نسبت به هم دارند و برای کار یا سازه مشخصی  مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع متنوعی از لولا می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع لولا در کارگاه نجاری

برای ساخت سازه‌های چوبی مختلف باید هر قطعه برش خورده از چوب را در مرحله مونتاژ به هم متصل کرد. به عنوان مثال سازه‌هایی مانند کابینت و کمد که دارای درب هستند باید با استفاده از یراق آلات و تجهیزات کاربردی به بدنه اصلی آنها متصل شوند. برای اتصال درب به بدنه اصلی چنین سازه‌هایی از لولا استفاده می‌شود.

لولا را باید متناسب با وزن سازه و عملکردی که از آن انتظار می‌رود انتخاب کرد تا باز و بسته کردن آنها در طول روز برای افراد راحت باشد. همچنین انتخاب لولا مناسب برای کابینت و کمد دوام و استحکام آنها را برای سال‌های سال تضمین خواهد کرد. در ادامه نمونه‌ای از انواع لولا‌های کاربرد در کارگاه نجاری را معرفی می‌کنیم تا انتخاب درستی از آنها برای سازه‌های خود داشته باشید.

لولا پاشنه

لولا پاشنه مانند دیگر لولا‌ های موجود در بازار کارکرد خاص خود را دارد. این لولا علاوه بر سازه‌های چوبی برای درب‌های شیشه‌ای میز تلویزیون یا ویترین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لولا پاشنه را برای نصب باید در هر دو قسمت بالا و پایین از درب‌ قرار داد. در بازار می‌توان سایزهای مختلفی از این لولا را براساس ضخامت شیشه یا چوب انتخاب کرد.

این نوع لولا از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و افراد با اطمینان بالایی می‌توانند درب سازه‌های چوبی و شیشه‌ای خود را به راحتی باز و بسته کنند. نمونه‌ای از انواع لولا پاشنه مانند لولا پاشنه ام دی اف پس از نصب روی درب و بدنه قابل مشاهده نیست، همین مزیت باعث شده که از آن به عنوان لولا توکار یا مخفی نیز استفاده می‌شود.

لولا

لولا آرام بند

در صنعت چوب و نجاری لولا آرام بند جزء لولا گازورها معرفی می‌شود که از دو بخش اصلی روی بدنه کابینت و دیگری در میانه خود حفره‌ای دایره‌ای شکل دارد، تشکیل شده است. درون لولا گازور آرام بند یک پمپ قرار داده شده که از بسته شدن ناگهانی درب کابینت و ایجاد صدا جلوگیری می‌کند. رگلاژ آسان لولا آرام بند یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر این مدل لولا گازور می‌باشد.

با نصب  لولا گازور آرام بند می‌توانید درب کابینت و کمد دیواری را در زاویه‌های مختلف، بدون آن که آسیبی به درب کابینت و بدنه‌ی آن وارد شود، باز کنید. اگر از  لولا گازور آرام بند برای درب کابینت و کمدهای خود استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی و بدون هیچ گونه ضربه‌ای به محل نصب پایه لولا، درب کابینت را کامل باز کنید. این ویژگی از شل شدن پیچ‌های نگهدارنده لولا گازور آرام بند جلوگیری خواهد کرد. لولا گازور آرام بند از بسته شدن ناگهانی درب کابینت جلوگیری می‌کند و هنگام بسته شدن درب صدایی ایجاد نخواهد کرد.

لولا مخفی

در ساخت درب‌های چوبی، ام دی اف، کمد، کابینت و غیره باید از یراق‌های مناسب آنها استفاده کرد، یکی از انواع این یراق‌ها لولا مخفی یا توکار است. این نوع لولا، مانند دیگر لولا‌های موجود در بازار، در مدل و سایزهای متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند. زمانی که بخواهید لولا نصب شده در هنگام باز و بسته کردن درب دیده نشود، می‌توانید از لولا مخفی توکار استفاده کنید.

لولا مخفی به دلیل جنس فلزی که دارد، مقاومت بالایی در برابر ضربه و آسیب به سازه خواهد داشت. لولا مخفی با عنوان لولا توکار نیز در بازار معرفی می‌شود که به کار ظرافت و زیبایی بیشتری خواهد دارد. این نوع لولا داخل درب کابینت یا کمد نصب شده و موقع بسته شدن چه از بیرون و چه از داخل دیده نخواهد شد. همین ویژگی باعث زیبایی و یکنواختی درب می‌شود.

لولا مخفی

لولا بادبزنی

درب کمد تنوع بسیاری در نحوه باز و بسته شدن دارد که می‌توان آن را به صورت افقی، عمودی یا دو طرف در نظر گرفت. برای ساخت هر کدام از این مدل‌های درب باید از لولا‌های مناسب آن استفاده کرد. لولا بادبزنی یکی از خاص‌ترین لولاها در صنعت چوب و نجاری است که باعث می‌شود درب به صورت دو طرفه باز و بسته شود.

این نوع لولا در سایزها و مدل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود که افراد می‌توانند نسبت به دوام سازه خود انتخاب کنند. لولا بادبزنی در بازار به لولا کابویی نیز معروف است. بیشتر کاربرد چنین سازه‌هایی در بیمارستان‌ها، رستوران، آشپزخانه و موارد مشابه دیگر است.

لولا گازور

لولا گازور جز انواع لولاهای موجود در بازار برای کابینت و کمد می‌باشد که در مدل‌ها و سایزهای مختلف تولید شده است و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از انواع این یراق می‌توان به لولا گازور زاویه دار، لولا گازور استاندارد، لولا مصارف ویژه و لولا مصارف عمومی اشاره کرد. لولا گازور زاویه دار برای کابینت‌های گوشه‌ای آشپزخانه در نظر گرفته شده است.

لولا گازور استاندارد امکان راحت باز و بسته شدن درب کابینت را برای فرد به همراه دارد زیرا در دو نوع آرام بند و معمولی تولید شده است که هر کدام از آنها دارای فنر و جک می‌باشند. لولا مصارف ویژه در مواردی که نیاز به ظرافت و زیبایی خاصی باشد از این نوع لولا استفاده می‌شود. این لولا در انواع لولا چرخ خیاطی، لولا بادبزنی، لولا پاشنه ام دی اف و غیره در نظر گرفته شده است. از لولا گازور نوع مصارف عمومی می‌توان به لولا ویترینی، لولا قابلمه و لولا تخت اشاره کرد که از آن در ساخت کمد و کابینت استفاده زیادی می‌شود.

لولا گازور

قیمت لولا‌ های مختلف در صنعت چوب و نجاری

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از لولاهای مختلف در کارگاه‌های چوب و نجاری وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از لولا را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

منبع: Choobiner

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.