آیا جی پی اس خودروها در پیشگیری از سرقت تاثیر دارند؟

هرساله صدها هزار خودرو در ایران دزدیده می‌شود. استفاده از دزدگیر و انواع ردیاب‌ها روی ماشین از متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از سرقت هستند.

در این مقاله به بررسی کامل تاثیر جی پی اس خودروها در پیشگیری از سرقت می‌پردازیم. اگر شما هم نگران امنیت ماشین خود هستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

جی پی اس خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم موقعیب‌یاب جهانی یا همان GPS یک سیستم ناوبری است که از سیگنال‌های ماهواره‌ای برای تعیین موقعیت گیرنده استفاده می‌کند. ماهواره‌های جی پی اس خودرو به‌طور مداوم سیگنالی را ارسال می‌کنند که حاوی موقعیت و زمان دقیق آن‌ها است.

یک گیرنده جی پی اس ماشین توانایی گرفتن حداقل چهار ماهواره را دارد. سپس با در نظر گرفتن زمان دریافت سیگنال‌ها مختصات خودرو را تعیین می‌کند. از این فناوری معمولا برای موقعیت‌یابی و مسیریابی اتومبیل استفاده می‌شود.

معایب استفاده از جی پی اس برای ردیابی خودروها

جی پی اس خودرو یکی از بهترین و جدیدترین فناوری‌ها برای موقعیت‌یابی به شمار می‌رود. اما توجه کنید که این فناوری به‌تنهایی کاربرد چندانی ندارد. یعنی نمی‌توانید از آن برای اطلاع‌رسانی موقعیت جغرافیایی استفاده کنید. به عبارت دیگر، هنگامی که ماشین خاموش است، GPS قابلیت انتقال و ارسال اطلاعات مختصات ماشین به نرم‌افزار مربوطه را ندارد.

کاربرد جی پی اس‌ها در انواع ردیاب‌ها مانند ردیاب خودرو، ردیاب شخصی و ردیاب حیوانات ظاهر می‌شود. بنابراین بدون اتصال به یک دستگاه ردیاب، امکان استفاده از قابلیت‌های مکان‌یابی در GPS وجود ندارد. در واقع، سیستم‌های ناوبری جی پی اس موقعیت مکانی خودرو را به راننده نشان می‌دهند و سپس دستورالعمل‌های رانندگی را برای رسیدن به مسیر ارائه می‌کنند. این کاربرد دقیقا مشابه همان کاری است که اپلیکیشن‌های مسیریابی انجام می‌دهند. به همین خاطر استفاده از جی پی اس ماشین برای جلوگیری از سرقت کاربرد ندارد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

جی پی اس خودرو

تفاوت جی پی اس و ردیاب خودرو در چیست؟

جی پی اس ماشین نوعی سیستم ناوبری است که برای مسیریابی و موقعیت‌یابی داخل ماشین استفاده می‌شود. یعنی فقط راننده ماشین می‌تواند به اطلاعات جی پی اس دسترسی داشته باشد. درصورتی که استفاده از ردیاب ماشین امکان نمایش اطلاعات به افرادی چندین کیلومتر دور از ماشین را فراهم می‌کند.

در ردیاب‌ها انتقال اطلاعات به یک صفحه نمایش از طریق اینترنت و شبکه‌های 2G و 3G به سرورهای ابری انجام می‌شود. این اتفاق دقیقا مشابه وصل شدن به وای‌فای است که ما اطلاعات را از طریق امواج در کامپیوتر و موبایل دریافت می‌کنیم. به همین خاطر خرید جی پی اس کوچک ارزان برای پیشگیری از سرقت خودروهای گران‌قیمت و لوکس توصیه نمی‌شود. بلکه ماشین‌های لاکچری را باید به ردیاب‌های پیشرفته که امکان خاموش کردن خودرو از راه دور را دارند، مجهز کنید.

ردیاب خودرو؛ بهترین راه‌حل برای جلوگیری از سرقت اتومبیل

با بررسی تفاوت ردیاب و جی پی اس خودرو متوجه می‌شویم که جی پی اس به‌تنهایی توانایی پیشگیری از سرقت اتومبیل را ندارد. چون با استفاده از این نوع فناوری نمی‌توان موقعیت خودرو را به شخص دیگری ارسال کرد. بنابراین ردیاب خودرو به‌عنوان یک راه‌حل فوق‌العاده و کاملا موثر برای جلوگیری از سرقت ماشین پیشنهاد می‌شود.

دستگاه‌های ردیاب ماشین سیستم‌هایی هستند که به کاربران امکان نظارت و ردیابی موقعیت را می‌دهند. چنین دستگاه‌هایی برای ردیابی موقعیت فعلی خودرو و همچنین تاریخچه سفر استفاده می‌شوند و داده‌های جی پی اس را به کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت ارسال می‌کنند.

ردیاب خودرو

ردیاب‌های خودرو چگونه به جلوگیری از سرقت ماشین کمک می‌کنند؟

ردیاب‌ها برای تعیین موقعیت مکانی به تعدادی از ماهواره‌ها متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها از فرایندی به اسم تریلاتراسیون (trilateration) استفاده می‌کنند. در این فرایند موقعیت خودرو با کمک سه یا چند ماهواره از شبکه جهانی سیستم ناوبری ماهواره‌ای (GNSS) برای تعیین عرض و طول جغرافیایی و ارتفاع در هر زمان سنجیده می‌شود.

نحوه کار با ردیاب‌ها به پیچیدگی توضیح چگونگی عملکرد آن نیست. در حقیقت برای استفاده از ردیاب فقط کافی است یک در ماشین نصب کنید و نرم‌افزار مربوطه را در موبایل خود داشته باشید. همه اطلاعات مکانی خودرو از طریق ماهواره و اینترنت به نرم‌افزار نصب‌شده روی گوشی منتقل می‌شود. به این ترتیب، اگر ماشین به سرقت برده شد، با استفاده از اطلاعات موجود در نرم‌افزار به‌راحتی موقعیت خودرو را شناسایی می‌کنید.

رهایی از شر دزدان با نصب ردیاب‌های جی پی اس خودرو

در این مقاله به‌طور ویژه به تاثیر جی پی اس در پیشگیری از سرقت خودرو پرداختیم. جی پی اس‌ها نوعی سیستم نسبتا ساده هستند که اطلاعات مکان‌یابی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. همچنین این فناوری به شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به نقطه موردنظرتان را به‌راحتی پیدا کنید. اما جی پی اس‌ها قادر به انتقال اطلاعات به فرد دیگری نیستند. به همین خاطر نمی‌توانند در جلوگیری از سرقت موثر باشند. بنابراین برای حفظ امنیت خودرو، استفاده از ردیاب‌ها را پیشنهاد کردیم.

فروشگاه جی پی اس خودرو انواع جی پی اس‌ها و ردیاب‌ها را برای کاربردهای مختلف ارائه می‌کند. کارشناسان و مشاوران این فروشگاه با بیش از ۱۰ سال سابقه فروش و ارائه خدمات ردیابی، آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ردیاب‌های شخصی، ردیاب‌های خودرو و ردیاب‌های حیوانات به آدرس gpskhodro مراجعه کنید یا با شماره تلفن 02128426383 تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.