از هایپراتوماسیون چه می‌دانید؟

با این حال، مفهوم هایپر اتوماسیون (Hyper automation) در سایر اصطلاحات صنعتی نیز گنجانده شده و آنچه مسلم است اثربخشی این فناوری در توسعه و رشد هوشمند سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد.

هایپراتوماسیون چیست؟

هایپر اتوماسیون (Hyper automation) به استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (ML) و اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) خودکارسازی وظایفی که زمانی توسط انسان انجام می‌شد، اشاره دارد. هایپراتوماسیون بر وظایف و فرآیندهای قابل خودکارسازی تمرکز می‌کند و اغلب از آن به عنوان مرحله اصلی بعدی تحول دیجیتال یاد می‌شود.

چارگون

توجه به این نکته مهم است که هایپر اتوماسیون قرار نیست به طور کامل جایگزین انسان شود. در عوض، از طریق اتوماسیون، انسان‌ها از وظایف تکراری و کم ارزش رها می‌شوند. افراد می‌توانند بر کارهایی متمرکز شوند که برای سازمان دارای ارزش بالاتری هستند. اتوماسیون اداری و مشارکت انسانی با هم به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تجربیات مشتری برتر را ارائه کنند و در عین حال هزینه‌های عملیاتی را کاهش و سودآوری را افزایش دهند.

توانایی گنجاندن انسان در فرآیند دیجیتالی کردن، جزء کلیدی هایپر اتوماسیون (Hyperautomation) است. موج اول فناوری‌های اتوماسیون تا حد زیادی به اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) متکی بود RPA شامل استفاده از ربات‌ها برای تقلید از وظایف تکراری انسان است. این فرآیندها مبتنی بر قوانین هستند و از داده‌های ساختار یافته برای تکمیل اقدامات استفاده می‌کنند. برخلاف هوش مصنوعی که به دنبال شبیه سازی عقل انسان است،RPA  فقط بر روی اعمال انسان تمرکز می‌کند. با ابراتوماسیون، کارگران دیجیتال در کنار انسان‌ها کار می‌کنند تا کارایی بی‌نظیری را ارائه دهند.

ثبت نام رایگان وبینار هوشمندی رشد سازمانی ( با تمرکز بر مفهوم هایپر اتوماسیون )

وبینار

هایپر اتوماسیون (Hyper automation) به جای ارجاع به یک فناوری یا ابزار منفرد، بر افزودن هوش بیشتر و به کارگیری یک رویکرد مبتنی بر سیستم‌های گسترده‌تر بر اتوماسیون متمرکز است. این رویکرد بر اهمیت ایجاد تعادل مناسب بین جایگزینی تلاش‌های دستی با اتوماسیون و بهینه‌سازی فرآیندهای پیچیده برای حذف مراحل تأکید می‌کند.

این بدان معناست که کارهای کم ارزش با ابزارهای اتوماسیون اداری، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی پیشرفته به طور بهینه انجام می‌شوند. این باعث می‌شود تا خروجی‌ها به طور خودکار تولید شوند و بدون دخالت انسان به طور موثر اجرا شوند. سپس، همراه با انسان ها، ابر اتوماسیون می‌تواند محیط کاری را ایجاد کند که همیشه آگاه، چابک و قادر به استفاده از داده‌ها و بینش‌ها برای تصمیم‌گیری سریع و دقیق باشد.

چارگون1

هایپر اتوماسیون در سازمان‌ها چه مزایایی ایجاد می‌کند؟

  • هزینه اتوماسیون را کاهش می‌دهد.

  • هماهنگی بین فناوری اطلاعات و کسب و کار را بهبود می‌بخشد.

  • نیاز به IT را کاهش می‌دهد.

  • پذیرش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در فرآیندهای تجاری را افزایش می‌دهد.

  • توانایی اندازه‌گیری تحول دیجیتال را بهبود می‌بخشد.

  • به اولویت‌بندی اتوماسیون آینده کمک می‌کند.

اجزای کلیدی هایپر اتوماسیون

چندین فناوری اتوماسیون وجود دارد که از ابراتوماسیون تشکیل شده است. شامل:

  • اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)
  • مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)
  • هوش مصنوعی (AI) و یا یادگیری ماشینی (ML)
  • تجزیه و تحلیل پیشرفته

اتوماسیون فرآیند رباتیک

اتوماسیون فرآیند رباتیک از فناوری مانند ربات‌های نرم‌افزاری برای انجام وظایف تکراری انسان استفاده می‌کند. RPA معمولا برای کارهایی کار می‌کند که مبتنی بر قانون هستند، ورودی‌ها و خروجی‌های مشخصی دارند و قابل تکرار هستند. یکی از محدودیت‌های RPA این است که برای تکمیل وظایف به داده‌های ساختاری محدود می‌شود. بنابراین، RPA توانایی درک متن یا یادگیری را ندارد، همچنین نمی‌تواند به منابع داده بدون ساختار مانند تصاویر دسترسی داشته باشد و آن را معنا کند.

مدیریت فرآیند کسب و کار

BPM یکی از مهمترین اجزای هایپر اتوماسیون است. مدیریت فرآیند کسب و کار پایه‌ای است که هر استراتژی اتوماسیون موفقی بر آن ساخته، نظارت و بهبود می‌یابد. سازمان‌ها باید گردش‌های کاری جدید ایجاد کنند و قبل از استقرار آن‌ها را آزمایش کنند تا از خرابی‌هایی که می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای کسب‌وکارشان داشته باشد، اجتناب کنند. نرم‌افزار مدیریت فرآیند کسب و کار ابزاری قدرتمند و ساده است که می‌تواند برای مدیریت استراتژی‌ها و ابتکارات ابراتوماسیون یک سازمان استفاده شود.

چارگون2

هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی روشی برای کارکرد رایانه‌ها به روش‌هایی است که هوش انسانی را شبیه‌سازی می‌کند. سازمان‌ها از هوش مصنوعی برای انجام وظایف خاص بدون برنامه‌ریزی صریح برای انجام این کار استفاده می‌کنند. نمونه‌های متداول هوش مصنوعی دستیارهای مجازی مانند سیری و الکسا و فناوری‌های بازاریابی هستند که بر اساس رفتار گذشته محصولاتی را پیشنهاد می‌کنند که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید.

تجزیه و تحلیل پیشرفته

هایپر اتوماسیون (Hyper automation) ابزارها و قابلیت‌های تحلیلی قدرتمندی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. هایپر اتوماسیون بر محدودیت‌های داده ناشی از تکیه بر یک ابزار اتوماسیون واحد مانند RPA غلبه می‌کند. در حالی که RPA به داده‌های ساخت یافته محدود می شود، فناوری‌های ابراتوماسیون می‌توانند داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار را مدیریت کنند. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به داده‌هایی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند که به طور سنتی برای به دست آوردن بینش‌های مهم سطح سازمانی غیرقابل دسترس بوده است.

مزایای هایپر اتوماسیون

  • انعطاف‌پذیری

از آن‌جایی که هایپر اتوماسیون بر بسیاری از فناوری‌های اتوماسیون متکی است، سازمان‌ها می‌توانند از مزایای محدود یک فناوری دیجیتال عبور کنند. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به مقیاس و انعطاف‌پذیری در عملیات دست یابند.

  • بهبود بهره‌وری کارکنان

با خودکار کردن وظایف وقت‌گیر، کارکنان می‌توانند کارهای بیشتری را با منابع کمتر انجام دهند و نقش‌های ارزشمندتری را در سازمان‌ها ایفا کنند.

  • ادغام

با ابراتوماسیون، سازمان‌ها می‌توانند فناوری‌های دیجیتال را در سراسر فرآیندها و سیستم‌های قدیمی خود ادغام کنند. در این صورت کارکنان دسترسی بهتری به داده‌ها دارند و می‌توانند به طور یکپارچه در سراسر سازمان ارتباط برقرار کنند.

  • بازگشت سرمایه

هایپراتوماسیون باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. با ابزارها و قابلیت‌های تحلیلی قدرتمند، سازمان‌ها می‌توانند استقرار منابع خود را بهینه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.