معرفی یک روش سرمایه گذاری عالی برای افراد ریسک گریز!

اگر دانش بورسی کافی ندارید و از ریسک کردن در بازار سرمایه دوری می‌کنید و اگر نمی‌توانید روزانه بازار را رصد کنید و وقت کافی برای مرور اتفاقات آن ندارید؛ مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی برای شما است.

ورود به بازار سرمایه به دو طریق امکان پذیر است. روش اول ورود مستقیم و مدیریت پورتفو توسط شخص سهامدار است. روش دوم اما ورود غیرمستقیم و استفاده از خدمات شرکت‌های مدیریت دارایی است.

این خدمات تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی اختصاصی را شامل می‌شود. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت گزینه مناسبی برای افراد ریسک گریز بازار سرمایه است.

کسانی که مهمترین نکته در سرمایه‌گذاری را حفظ اصل سرمایه می‌دانند.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

اول بهتر است به سراغ تعریف صندوق سرمایه‌گذاری برویم. صندوق سرمایه‌گذاری با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و از تجمیع وجوه سهامداران و مدیریت کارشناسان بورسی فعالیت می‌کند. این صندوق‌ها بر اساس نوع معاملات و میزان و نوع دارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع معاملات

این نهادهای مالی بر اساس نحوه و نوع معاملات به دو نوع ETF  صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند.

  • صندوق ETFاین نوع صندوق‌ها نقدشوندگی بالایی دارند. سهامداران می‌توانند واحدهای صندوق ETF را مانند سهام شرکت‌های بورسی از طریق سامانه‌های آنلاین خرید و فروش سهام خریداری کنند.

  • صندوق صدور و ابطال: خرید و فروش واحدهای این نوع صندوق‌ها بر اساس NAV فردای معاملات انجام می‌شود. پول فروش واحدهای صندوق نیز بین 3 تا 7 روز کاری به حساب سهامدار واریز می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع دارایی

این صندوق‌ها بر اساس نوع دارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  • صندوق سهامی: در این نوع صندوق‌ها تا 90 دارایی صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. صندوق سهامی مناسب افراد ریسک‌پذیر بازار سرمایه است.

  • صندوق مختلط: در این نوع صندوق‌ها تا 60 درصد دارایی صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. این نوع صندوق‌ها بین صندوق سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرد.

  • صندوق طلا: 90 درصد دارایی صندوق‌های طلا صرف خرید گواهی یک روزه سکه طلا می‌شود. بازدهی در این نوع صندوق‌ها از اختلاف خرید و فروش واحدهای صندوق به دست می‌آید.

  • صندوق اهرمی: این نوع صندوق‌ها ابزار جدید مدیریت مالی برای حفظ سرمایه شهروندان است. در صندوق اهرمی دو دسته سهامدار وجود دارد. عادی و ممتاز. سهامداران عادی سود ثابتی از صندوق دریافت می‌کنند و سهامدار ممتاز بر اساس عملکرد سالانه صندوق سود دریافت میکنند یا دچار ضرر می‌شوند.

صندوق درآمد ثابت برای افراد ریسک گریز

صندوق‌های سرمایه‌گذاری گستره وسیعی از سهامداران را شامل می‌شود. از افراد ریسک‌پذیر تا ریسک‌گریز. صندوق درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است. در این نوع صندوق‌ها تا 90 درصد دارایی در ابزار مالی درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود از جمله سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بازدهی سهامدار به دو صورت به دست می‌آید. در این نوع صندوق‌ها بر طبق اسانامه صندوق، سود ثابتی برای سهامدار در نظر گرفته می‌شود. این سود ثابت یا به صورت ماهانه به حساب سهامدار واریز می‌شود و یا به ارزش واحدهای تحت تملک او افزوده خواهد شد.

کارمزد خرید صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مالیات معاف هستند اما مبلغ بسیار ناچیزی بابت کارمزد خرید و فروش هنگام معامله از حساب شما کسر می‌شود. در صندوق‌های درآمد ثابت کارمزد خرید 0٫000725 و کارمزد فروش 0٫000725 است که در مجموع مبلغ 0.00145 می‌شود.

نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

سود صندوق‌های درآمد ثابت روزشمار است. سودی که یا به صورت ماهیانه به سهامداران پرداخت می‌شود و یا بر ارزش واحدهای صندوق می‌افزاید. طبیعی است هرچه سرمایه شما در صندوق بیشتر باشد، سود بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. به واسطه سهم 70 تا 95 درصدی ابزار مالی درآمد ثابت در این نوع صندوق‌ها، سود دریافتی همواره مقداری بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است.

بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت باید به نکاتی توجه داشت. در بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی وجود دارد که سهامداران باید از بین آن‌ها بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را انتخاب کنند. از اولویت‌های مهم در انتخاب بین صندوق‌ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازمان تاسیس کننده صندوق

  • مدیران و سبدگردانان صندوق

  • شفافیت و ترازمالی

  • حسن سابقه

  • سایت اطلاع‌رسانی به روز

مزایای صندوق درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت مناسب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری آرام و بدون دغدغه هستند. از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دریافت سود ثابت و روزشمار

  • تنوع سبد سرمایه‌گذاری

  • معافیت مالیاتی

  • استفاده از تجربه کارشناسان بازار

سخن آخر

صندوق درآمد ثابت می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی برای سهامداران باشد. با خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت هم می‌توانید از به دست آوردن حداقل سود ماهیانه اطمینان داشته باشید و هم می‌توانید سبد دارایی خود را متنوع کنید.

فقط باید صندوق مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. صندوقی که وابسته به نهادی معتبر و دارای حسن سابقه در بحث مدیریت دارایی باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.