صفر تا صد مراحل صادرات خرما به کشورهای دیگر

برای شروع یک کسب کار پر درآمد و مطمئن ابتدا باید از تمامی شرایط، موانع و از همه مهم‌تر مراحل انجام کار، اطلاعات کافی داشته باشد.

صادرات خرما یکی از تجارت‌های پر سود و پر طرفدار است که ما در این مقاله قصد داریم تا مراحل صادرات خرما را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

تا با مطالعه این مطالب بتوانید خیلی راحت‌تر و سریع‌تر تجارت خود را شروع کنید. دقت کنید که تمام مراحل صادرات خرما باید به ‌ترتیب انجام گیرد تا در نهایت بدون هیچ مشکلی تجارت شما صورت گیرد.

پس اگر در پی صادرات خرما به ترکیه و یا دیگر کشور‌های دنیا هستید، حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید و مراحل صادرات خرما را با دقت مطالعه فرمایید.

مراحل صادرات خرما

در این بخش از مقاله مراحل صادرات خرما و در بخش‌های بعدی قیمت خرما و سایر موارد مربوط به صادرات خرما را بررسی خواهیم کرد. مراحل صادرات خرما به عبارت زیر است.

مرحله اول: برای این تجارت شما ابتدا نیاز دارید که یک فروشنده معتبر پیدا کنید. در ادامه نیز باید مشخص شود که سود تجارت شما در نهایت چقدر خواهد بود. به همین منظور شما همواره باید پیگیر قیمت خرما باشید و آخرین قیمت خرما صادراتی را استعلام بگیرید تا بتوانید در یک بازار رقابتی، خرما خود را به بهترین قیمت ممکن به فروش برسانید.

برای ارسال بار به اقصی نقاط کشور به شرکت تی اکسپرس مراجعه کنید.

مرحله دوم: در این مرحله شما باید نسبت به بازار کشور مقصد اطلاعات مفیدی جمع آوری کنید. برای مثال شما باید بدانید که مردم کشور هدف چه میزان و چه نوع خرمایی استفاده می‌کنند. وقتی که این اطلاعات کامل شد، باید به دنبال خریدار و شرکت‌های وارد کننده کالا در کشور مقصد بگردید.

به این منظور می‌توانید با مراکز خرید خرما و پخش آن تماس حاصل کرده و مذاکرات لازم را انجام دهید. البته در صورتی که توانایی لازم برای مذاکره با کشور مبدا را نداشتید، می‌توانید از شرکت‌های واسط بازاریابی بین‌الملل هم کمک بگیرید. توجه کنید که شرایط و قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا‌های مختلف با هم متفاوت می‌باشد پس حتما هنگام عقد قرار داد با کشور خریدار، از شرایط فروش محصولتان اطمینان حاصل فرمایید.

مرحله سوم: پس از مشخص شدن خریدار خرما، نوبت آن است که نسبت به دریافت مجوز صادرات خرما اقدام نمایید. برای دریافت مجوز لازم است که کارت بارزگانی و گواهی سلامت و بهداشت داشته باشید. البته با توجه نیاز بازار داخلی ممکن است در گرفتن مجوز دچار مشکل شوید، که دربار این موضوع در مقاله‌ای جداگانه تحت عنوان چگونه مجوز صادرات خرما بگیریم، مفصل توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم که آن مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

مرحله چهارم: نکته بسیار مهمی که در صادرات خرما به کشور‌های مختلف دنیا وجود دارد، این است که شما باید از قوانین و استاندارد‌هایی که کشور مقصد برای مواد غذایی خود تعریف کرده است آگاهی داشته باشید و آن را رعایت کنید. برای مثال کشور‌های اروپایی از مهم‌ترین خریداران خرمای ایرانی هستند و سالانه مقادیر زیادی از خرمای مضافتی، پیارم، کبکاب و خرما زاهدی به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

اما تاجری که قصد دارد بار خود را به کشور‌های اروپایی ارسال کند، باید از قوانین آن‌ها آگاهی داشته باشد. برای مثال، اروپا محصولات را که خریداری می‌کند با دقت زیادی آزمایش می‌کند و کیفیت آن‌ها بررسی می‌کند. همچنین بسته بندی کالا برای این کشور‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. پس برای ارسال خرما به کشور‌های اروپایی باید بهترین نمونه خرما و بهترین بسته بندی لحاظ شود در غیر این صورت هزینه مرجوعی و حمل و نقل برای صادر کننده ضرر بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

برای استفاده از خدمات هوایی شرکت تی اکسپرس به صفحه کارگو این شرکت سر بزنید.

مرحله آخر: همانطور که گفته شد بسته بندی محصول برای کشور‌های اروپایی اهمیت بسیار زیادی دارد، البته این موضوع فقط به کشور‌های اروپایی ختم نمی‌شود. شما برای صادرات خرما به عراق یا دیگر کشور‌های آسیایی، خاورمیانه و ... باید بسته بندی مناسبی انجام دهید. چرا که بسته بندی کالا در فروش آن بسیار تاثیر گذار است. پس برای فروش خرما در کشور‌های خارجی باید نوع بسته بندی اهمیت دهید. بسته بندی علاوه بر این که در فروش محصول تاثیر گذار است، برای حفظ و ماندگاری بهتر خرما نیز کمک زیادی خواهد کرد.

صادرات خرما به مالزی

کشور‌هایی که جمعیت مسلمانان در آن‌ها زیاد است، مقصد بسیار مناسب و ایده‌آلی برای صادرات خرما ایران هستند. چرا که سرانه مصرف خرما در بین مسلمانان نسب به سایر افراد بیشتر است. به خصوص در ماه رمضان تقضای خرما در بین مسلمانان در سرتاسر دنیا بالا خواهد رفت.

از آنجایی که مالزی هم یک کشور مسلمان است و بیشتر افرادی که در این کشور سکونت دارند، مسلمان هستند، بازار هدف بسیار خوبی برای صادرات خرمای ایرانی به شمار می‌رود. در واقع مالزی در آستانه ماه مبارک رمضان که سرانه مصرف خرما بالا می‌رود، برای تامین نیاز مردم خود، خرما از ایران خریداری کرده و آن را وارد کشور خودش می‌کند. به این ترتیب در برخی از مواقع صادرات خرما به مالزی رونق بیشتری دارد.

صادرات خرما به مالزی

قیمت عمده خرما مضافتی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از موارد مهم در صادرات خرما، تایین قیمت خرما در یک بازار رقابتی می‌باشد. در واقع شما باید خرمای صادراتی که به گونه‌ای قیمت گذاری کنید که  بتوانید سود خوبی را از این راه به دست آورید. اما به دلیل وجود رقابت در یک بازار بین‌المللی قیمت خرمای شما نباید به گونه‌ای باشد که خریداران خرما، این محصول را از رقبای شما با قیمت بسیار مناسب‌تری خریداری کنند.

فاکتور‌های مهمی که در قیمت خرما تاثیرگذار است عبارتند از؛ نوع خرما، اندازه خرما، کیفیت خرما و بسته بندی در نظر گرفته شده برای محصول. به همین دلیل با توجه به نوسانات شدید بازار، قیمت خرما نیز متغیر می‌باشد و شما برای دریافت قیمت عمده خرما مضافتی و سایر خرما‌ها باید از تامین کننده مورد نظر خود قیمت روز خرما را استعلام بگیرید.

 نمونه قرار داد صادرات خرما

در بخش آخر این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی درمورد قرارداد صادرات خرما در اختیارتان قرار دهیم. چرا که در صادرات کالا تنظیم یک قرارداد به صورتی که تمامی موارد لازم ذکر شده باشد ضرورت دارد. مواردی که در یک نمونه قرارداد صادرات خرما باید ذکر شود به قرار زیر است.

مشخصات طرفین قرار داد: هنگام عقد قرار داد باید اطلاعات شخصی صادر کننده و واردکننده کالا ثبت شود.

موضوع قرارداد: در برگه قرار داد باید به صورت واضح ذکر شود که موضوع آن چیست. برای نمونه در یک نمونه قرارداد صادرات خرما باید ذکر شود موضوع قرارداد معامله خرما می‌باشد.

 نمونه قرار داد صادرات خرما

تعهدات طرفین قرارداد: دو طرف معامله خرما در قراردادی که تصویب می‌کنند باید ذکر کنند که شخص صادر کننده موظف است چه میزان و چه نوع خرمایی را برای خریدار ارسال کند. زمان ارسال و نحوه پرداخت نیز توافقاتی است که دو طرف قرار داد بعد از مذاکرات خود باید آن را در قرارداد مذکور ثبت نمایند.

کلام آخر

حال که با مراحل صادرات خرما آشنا شدید و اطلاعات در مورد قرداد خرما به دست آورده‌اید، خوب است که با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر اقدام به به تجارت خرما و فروش خرما به کشور‌های مختلف دنیا انجام دهید تا چرخ اقتصاد کشور را بچرخانید.

صادرات از جمله کارهایی هست که صنایع زیادی را درگیر کرده و به این ترتیب می‌تواند سفره بسیاری از مردم این سرزمین را رنگین‌تر کند. فراموش نکنید که صادرات باید ابتدا به گونه‌ای باشد که بازار داخلی را با مشکل مواجه نکند و دوم این که متناسب با قوانین کشور مقصد باشد تا در نهایت به مرجوعی ختم نشود.

از این که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید از شما بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مفید و کاربردی، در رابطه با مراحل صادرات خرما در اختیارتان گذاشته باشیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.