بهترین قیمت بیمه موتور سیکلت 1401 در ازکی: معرفی شرایط + نحوه محاسبه

موتور یکی از وسایل نقلیه پراستفاده در ایران محسوب می‌شود که بیمه آن بسیار ضروری است. قیمت بیمه موتور سیکلت 1401 یکی از دغدغه‌های موتورسواران است. به همین دلیل در مقاله پیش رو این مسئله را بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که به خواندن این متن علاقه پیدا کرده‌اید، پس به‌احتمال زیاد از موتور استفاده می‌کنید. این مسئله طبیعی است، زیرا در شهر‌های پرترافیک مانند تهران موتور سیکلت وسیله بسیار مناسبی خواهد بود.

از سوی دیگر این مسئله اگرچه بسیار مفید خواهد بود و در وقت شما صرفه‌جویی خواهد کرد، اما درعین‌حال امکان دارد خطرناک نیز باشد. موتور سیکلت به‌گونه‌ای طراحی شده که در مقایسه با سایر وسایل نقلیه خطرات بیشتری را به همراه دارد و بروز حادثه در صورت استفاده از آن برای راکب و عابرین پیاده احتمال بالایی دارد.

قیمت بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

از آنجا که نرخ دیه ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است، قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۱ هم ۲۱ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۰ قیمت گذاری شد. جدول تعرفه بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در سال ۱۴۰۱ عبارت است از:

جدول نرخ بیمه

بیمه موتور

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت 1401

به‌طورکلی قیمت بیمه موتور سیکلت در سال 1401 بر اساس تعداد سیلندری که در این وسیله به کار رفته، محاسبه می شود. بر این اساس می‌توان موتورسیکلت‌ها را به چهار دسته کلی به شرح زیر تقسیم کرد:

  • موتورسیکلت گازی

  • موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر

  • موتورسیکلت دو سیلندر و بالاتر

  • موتورسیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

به این ترتیب می‌توان گفت که هزینه پوشش مالی انتخابی توسط خریدار بیمه نیز (که در سال ۱۴۰۱ بین ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده) می‌تواند حق بیمه را افزایش دهد. از سوی دیگر توجه به این نکته ضرورت دارد که هزینه حق بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در زمینه موارد جانی تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام (شامل محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام در نظر گرفته می‌شود.

انواع بیمه موتور سیکلت نیز به شرح زیر است. در واقع برای موتور سیکلت مانند بیمه خودرو ۲ نوع بیمه در نظر گرفته می‌شود:

  • بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

  • بیمه بدنه موتور سیکلت

عوامل مؤثر در هزینه بیمه موتور سیکلت

بر اساس قوانین ۴ عامل زیر به طور کاملا مستقیم روی نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت تأثیرگذار هستند:

سالی که موتور تولید شده

سال ساخت موتور سیکلت نقش بسیار مهمی در مشخص کردن هزینه بیمه موتور 1401 ایفا می‌کند. هر چه که سال ساخت این وسیله جدیدتر باشد، خطر آن کمتر خواهد بود. بنابراین هزینه بیمه موتورسیکلت کاهش خواهد یافت.

نوع وسیله نقلیه

به طور کلی بر اساس دسته‌بندی‌های موجود موتور سیکلت‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • موتور سیکلت دوچرخ

  • موتور سیکلت سه‌چرخ

  • موتور سیکلت ساید کار

به طور قطع از این موضوع آگاهی کامل دارید که بسیاری از موتور سیکلت‌ها دو چرخ دارند. با این وجود نرخ بیمه موتور 1401برای موتور سیکلت‌های سه‌چرخ و ساید کار در مقایسه با موتور سیکلت ۲ چرخ بیشتر تعیین می‌شود.

تعداد سیلندر

تعداد سیلندر‌های به کار رفته در موتور سیکلت قطعا در تعیین هزینه بیمه موتور 1401 تأثیر دارد. موتور سیکلت‌ها امکان دارد یک، ۲، ۳ یا تعداد بیشتری سیلندر داشته باشند. بر اساس قوانین هر مقدار که تعداد سیلندر‌های یک موتور سیکلت بیشتر باشد، این مسئله نشانه قدرت بیشتر آن است و به همین دلیل هزینه بیمه آن افزایش خواهد یافت.

 نوع و ساختار موتور

نرخ بیمه موتور 1401 در مورد موتور سیکلت‌های گازی با نوع دنده‌ای تفاوت دارد. به طوری که قدرت موتور هر چه بیشتر باشد، قیمت بیمه آن هم بیشتر خواهد شد.

جدول تخفیف بیمه موتور سیکلت

همانطور که اطلاع دارید، بیمه موتور سیکلت نیز مانند دیگر وسایل نقلیه از تخفیف عدم خسارت بهره می‌برد. بنابراین اگر شما در طول سال از بیمه خود استفاده نکنید، در سال جدید بیمه‌ای خود، از تخفیف بهره‌مند خواهید شد. به گونه‌ای که تخفیفات مزبور از ۵ درصد در سال دوم بیمه شخص ثالث آغاز می‌شود. در ادامه نیز هر سال 5 درصد تخفیف به این مبلغ افزوده خواهد شد تا در سال پانزدهم بیمه به سقف تعیین شده معادل ۷۰ درصد تخفیف برسد. جدول نحوه محاسبه تخفیف بیمه موتور به شرح زیر است:

سقف تخفیف بیمه موتور

در عین حال بیمه شخص ثالث موتور سیکلت شباهت بسیاری به بیمه شخص ثالث اتومبیل دارد. به بیان دیگر خسارت‌هایی که این بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد، مانند اتومبیل است؛ بنابراین درصورتی‌که حادثه‌ای رخ دهد، بیمه آن را جبران خواهد کرد. روند این مسئله به‌صورت زیر در نظر گرفته می‌شود:

خسارات مالی به اشخاص ثالث

در شرایطی که بر اثر وقوع یک تصادف فرد دیگری غیر از راننده موتور متحمل خسارت مالی شود، بر اساس مفاد درج شده در بیمه‌نامه امکان این وجود دارد که خسارت مزبور از محل بیمه پرداخت شود.

خسارت جانی به اشخاص ثالث

در برخی موارد که احتمال دارد تصادفی رخ دهد و بر اثر آن به فرد دیگری به جز راننده خسارت جانی وارد شود، بیمه بر اساس قوانین موجود خسارت را پرداخت خواهد کرد.

خسارت جانی به راننده موتورسیکلت که مقصر است

اگر راننده در اثر اتفاق مانند تصادف یا موارد دیگر مصدوم شود، بیمه خسارت وارده را بر اساس مواردی که در بیمه‌نامه آمده، پرداخت خواهد کرد.

در بیمه بدنه نیز بین خودرو و موتور تفاوت‌هایی وجود دارد. به این صورت که پوشش‌های ارائه شده درباره بدنه خودرو با پوشش بیمه بدنه موتور سیکلت یکسان نیست. در شرایطی بیمه اعمال شده برای بدنه موتور سیکلت خسارت‌ها را جبران خواهد کرد که موارد زیر رخ دهد:

  • تصادف و به طور کلی هر نوع برخورد با یک جسم متحرک یا بی‌حرکت که باعث می‌شود موتور خسارت ببیند.

  • وقایعی مانند آتش‌سوزی، صاعقه یا وقوع انفجار برای موتور سیکلت

می‌توان گفت که به طور کلی افراد زیادی موتور خود را از نظر بدنه، بیمه نمی‌کنند و بیشتر تمایل به این دارند که بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود در نظر بگیرند و از مزایای آن استفاده کنند.

بیمه بدنه موتور

مقایسه و خرید بیمه موتور سیکلت با بهترین قیمت از ازکی

شرکت ازکی که به تازگی فعالیت خود را در زمینه بیمه آغاز کرده، تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در خصوص انواع بیمه خودرو و موتور سیکلت و موارد دیگر، در سایت خود قرار داده است. بنابراین شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به این سایت از تمامی جزئیات مربوط به این مورد به طور کامل آگاه شوید و انواع بیمه‌ها را از طریق این برنامه مقایسه کنید. به این ترتیب از مبلغ بیمه موتور سیکلت در سال 1401 آگاه خواهید شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.